WHO menggesa semua negara tidak dibatasi pengasingan diri warganegara

Ketua WHO meminta semua negara melampaui pengasingan diri warga negara

Ketua Pertubuhan Kesihatan Sedunia Tedros Gebreyesus di taklimat untuk wartawan di Geneva menyatakan bahawa dengan sendirinya pengasingan diri rakyat dan sekatan pergerakan tidak akan membantu menghilangkan wabak coronavirus secara kekal.

Menurutnya, langkah-langkah tersebut dapat memperoleh masa dalam memerangi penyebaran penyakit ini namun dapat menyelamatkan nyawa ini tidak mencukupi. “Anda membuat satu peluang. Tetapi persoalannya adalah bagaimana anda menggunakannya, “kata ketua WHO.

Menurutnya, ada enam cara untuk mencapai kejayaan dalam memerangi penyebaran penyakit. Pertama sekali perlu memperbaiki sistem penjagaan kesihatan dan menyediakan perubatan kakitangan bersedia bekerja dengan orang sakit. Ia juga perlu dikenal pasti semua dijangkiti dan meningkatkan jumlah ujian untuk coronavirus.

Hebraeusus juga mengumumkan perlunya mempersiapkan tambahan hospital untuk menerima pesakit, menjejaki semua kenalan pesakit dan pindahkan semua kekuatan tepat untuk memerangi coronavirus.

“Langkah-langkah ini tidak hanya akan membantu menghentikan penyebaran virus, tetapi juga untuk mencegah penyebaran semula wabak setelah membuang semua sekatan, “kata ketua WHO.” Sekiranya anda membuka semula sekolah dan perusahaan, hanya untuk menutupnya kemudian, “- katanya.

“Cari, mengasingkan, menguji, merawat, mengesan – itu cara untuk mengelakkan sekatan selanjutnya, “kata Gebreyesus.

Menurut Johns Hopkins University, jumlah dunia coronavirus menjangkiti lebih daripada 460 ribu orang. 20857 meninggal dunia 113.6 ribu pulih. Paling mati di Itali, Sepanyol, China, Iran dan Perancis.

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: