Seorang anak tidak membiarkan ibunya pergi selangkah lagi: apa untuk dilakukan

Sudah tentu, setiap ibu berasa gembira orang penting untuk bayi anda. Tetapi kegembiraan itu cepat pudar semasa anak mula mengekor anda. Setuju jika anda terus memegangnya (artikel mengenai cara menyapih tangan), sama sekali tidak ada masa untuk kerja rumah bekerja dan berehat. Saya mesti berjalan-jalan di sekitar rumah, mencuba keluar dan masak makan malam sementara si kecil. Apa yang berikut ambil jika anak itu tidak membiarkan anda terus kedua?

Kandungan artikel

  • 1 Mengapa ini berlaku?
    • 1.1 Mengatasi Lekatan Berlebihan
    • 1.2 Petua untuk mommies dari forum
  • 2 Video: Anak tidak membiarkan ibunya melangkah: apa yang harus dilakukan?
  • 3 Bagaimana bersikap dengan “ekor bayi”? “Majlis Kanak-kanak ahli psikologi ”

anak itu tidak melepaskan satu langkah

Mengapa ini berlaku?

Nampaknya mama telah pergi dan kembali berkali-kali. Sudah tiba masanya membiasakan diri dan memahami bahawa dalam pemisahan jangka pendek tidak ada menakutkan, tetapi masih – jeritan dan suara gemuruh. Sebab untuk ini Tidak mudah untuk mengenal pasti tingkah laku, tetapi dengan memasangnya anda boleh membetulkan keadaan.

  • Satu keseluruhan

Pada tahun-tahun pertama hidupnya, bayi itu secara aktif meneroka dunia yang nampaknya besar, tidak diketahui dan kadang-kadang menakutkan. Dia menerima pengetahuan baru di bawah pengawasan ibu yang dikasihi, yang sentiasa berada di dekatnya: siang dan malam. Tidak menghairankan bahawa hanya dengan bayinya mula merasa benar-benar selamat, dan jika dia hilang, kegelisahan muncul.

  • Isyarat masalah

Air mata kanak-kanak tidak selalu disebabkan oleh kelainan, mood buruk dan keinginan untuk tinggal bersama ibu. Hanya kanak-kanak di bawah dua tahun menyatakan segala-galanya tangisan kebimbangan dan ketidakselesaan. Lihat lebih dekat, mungkin kanak-kanak itu demam, giginya dipotong atau perutnya sakit. Kami juga membaca: bagaimana memahami sebab-sebab kanak-kanak menangis

  • Takut kesepian

Kanak-kanak itu mula takut bahawa ibu tidak akan pulang dari kedai sekiranya ibu bapa menggunakan ancaman sebagai kaedah pendidikan: “Jangan berhenti mencubit dan menggigit – saya akan meninggalkan anda!” Setelah mendengar ungkapan ini beberapa kali, dia berfikir bahawa dia ditinggalkan kerana perangai buruk.

  • Kerisauan ibu

Oleh kerana hubungan antara anak dan ibu kuat, bayi merasakan kegelisahannya walaupun pada jarak yang jauh dan dia menjadi gelisah. Biarkan dia tidak memahami punca tekanan anda (skandal di keluarga, kemelut kewangan), tetapi yakin – dia perlu bersama oleh anda.

  • Kekurangan perhatian

Nampaknya anda menghabiskan sepanjang hari dengan serpihan, jangan tinggalkan anak, tapi dia masih menarik tangan dan terus mengingatkan pada diri saya. Ini kerana anda berdekatan, tetapi tidak bersama: berkomunikasi di rangkaian sosial, berbual dengan rakan di telefon atau menonton seri yang tidak berkesudahan. Untuk menarik perhatian kanak-kanak itu mula bertindak.

Anak perempuan “Ibu”. Anak sangat melekat pada ibu

Mengatasi kasih sayang yang berlebihan

Jadi, dengan kemungkinan sumber keengganan anak-anak melepaskan ibu, kami memikirkan. Bagaimana untuk menolong diri sendiri dan bayi anda?

  1. Yang paling penting, sabar. Sekiranya anda anda tidak boleh mengalihkan perhatian anak, membuat kerja rumah bersama. Belajar memberi komen dan menunjukkan semua yang anda lakukan dapur (tentu saja, memerhatikan langkah keselamatan) atau di ruang tamu. Dalam beberapa tahun, bayi anda akan menjadi nyata seorang pembantu.
  2. Bersembunyi dan mencari secara konvensional adalah aktiviti yang berguna untuk perkembangan anak-anak kecil. anak-anak kemerdekaan, kemampuan untuk tetap bersendirian dan menanti anda. Sembunyikan dekat anak itu, biarkan dia mencari ibu dan bergembira. Dan dia akan memahami bahawa tidak ada yang mengerikan berlaku sehingga anda adalah.
  3. Cuba tinggalkan anak anda dengan saudara-mara lebih kerap: bapa, datuk dan nenek. Semakin banyak kanak-kanak yang berhubung dengannya orang dewasa yang lain, semakin mudah bagi mereka untuk melepaskan ibu mereka.
  4. Peluk, cium, belai bayi, mainkan kegemarannya permainan. Ketepikan telefon dan komputer riba anda, dan ketika anak menerima bahagian yang perlu anda perhatikan, dia tidak perlu mencari cara “terlarang” nya.
  5. Pilih masa ketika anak-anak kecil bermain dan terangkan perkara itu keluar dari bilik sebentar. Contohnya: “Dima, saya perlukan buat secawan teh, saya akan segera kembali. “Tidak lama lagi bayi akan terbiasa bahawa anda menepati janji dan kembali, dan maka anda boleh cuba meninggalkan rumah.
  6. Jangan keluar secara sembunyi-sembunyi, walaupun anda perlu pergi selama beberapa minit. Bayangkan keadaan serpihan ketika dia akan mendapati bahawa anda tersesat. Dia akan mencari anda, terisak dengan suara, dan apabila anda kembali, dia tidak akan mundur selangkah lagi.
  7. Jangan lupa bahawa anak itu bertindak balas dengan tajam kepada semua ibu bapa perasaan dan kesedihan anda sebelum berpisah dapat menakutkannya. Pergi dan kembali dengan senyuman di wajah anda. Ini akan memudahkan penyelesaiannya masalah.

Petua mama dari forum

2.4 saya juga menangis ketika saya pergi … Saya menerangkan kepadanya sepanjang masa di mana saya dan mengapa, misalnya – saya perlu pergi ke kedai, saya akan masuk 10 minit dan membawa anda jus, dan pergi dengan tenang, seperti dia memahami pasangan, dia berlari ke tingkap dan melambai ke arah saya, saya datang – saya katakan, baik menangis? katanya ya, dia sedang mengemas ….

Biasakan bayi secara beransur-ansur dengan ketiadaan anda. Lebih-lebih lagi, cuba untuk tidak melarikan diri dengan tidak kelihatan, tetapi pergi dengan melambai padanya sambil menggunakan tangan anda, anda boleh mencium pipi (jika anda tidak mencengkam cengkaman kematian). Kemudian pergi dengan segera, tanpa bercakap, terus matanya …. Anda bahkan boleh pergi tanpa banyak alasan: tunggu sahaja pintu masuk 10-15 min. dan kembali. Selang Beransur ketidakhadiran perlu ditingkatkan. Tetapi anda mesti selalu mematuhi ritual tersebut selamat tinggal: dilambaikan “selamat tinggal, saya akan datang tidak lama lagi” dan pergi, jangan melihat sekeliling. Apabila anda pergi, tentu saja dengan anak perempuan anda, semestinya seseorang untuk tinggal. Dia pasti akan banyak menangis, bahkan mungkin bertengkar dalam keadaan histeria. Tidak ada. Jangan beri perhatian. Biarkan yang bersamanya tetap menjelaskan bahawa ibu akan datang tidak lama lagi. Dan selepas 10 minit. anda nampak, dan anda pulang lagi! )) Anak mesti terbentuk di kepala stereotaip: ibu pergi, tetapi dia selalu kembali. Bayi akan menangis setelah pemergian anda selama beberapa hari. mungkin berminggu-minggu 2-3 menangis, geram. Dan kemudian berhenti. Proses ini membiasakan diri dengan ketiadaan ibu adalah sangat sukar dan tidak mudah diberikan ibu dan anak. Tetapi anda harus melalui jalan ini, kerana anak itu tidak boleh sentiasa bersama ibu (dan sebaliknya) Mula terbiasa hari ini dan anda akan melihat – anda akan berjaya! Semoga berjaya

Helo Ini adalah ciri usia seperti norma tingkah laku. Ia mula kelihatan kepada anak yang ditinggalkan oleh ibu selama-lamanya dan tidak akan kembali, maka tangisan itu berleluasa. Terdapat juga pendapat bahawa bayi sendiri takut merangkak dan tersesat. Saya tidak mahu menakut-nakutkan anda, tetapi ketakutan menggosok ibu apa yang disebut, berlaku pada semua kanak-kanak pada usia yang berbeza. Pada saya anak perempuan hanya dua tahun berakhir ini. Seseorang sebelum ini. Perkara utama adalah terus menerangkan bahawa ibu akan kembali, ibu ada berdekatan, semuanya okey, yakinkan semua orang.

***

Agar anak berhenti mengikuti anda di tumit, menangis, sebaik sahaja anda keluar dari kereta atau dari rumah, anda mesti menjalin hubungan yang boleh dipercayai dengannya, adalah mustahak bahawa anak itu tenang, berhenti takut kehilangan ibu. Dan untuk ini, pertama giliran adalah perlu untuk menghilangkan dari kehidupan pemisahan anak di mana sahaja hanya mungkin.

Bilakah kanak-kanak dapat merasakan pemisahan?

Tidur berasingan dari kelahiran Relokasi awal seseorang room Ketakutan “terbiasa dengan pemegang” Kerap Pemisahan detasmen Ibu, perhatian, “mengembara masuk awan “(dekat secara fizikal dengan anak, tetapi jauh dalam fikiran) Keengganan untuk bercakap, mengabaikan masa tamat (dalam bilik, di sudut) Hukuman fizikal Dendam sayang, ibu “cemberut” Memanipulasi cinta Larangan menangis Larangan menjadi diri sendiri, penolakan Kanak-kanak itu mula bersekolah di tadika abang / kakak Bayi hilang dan takut Takut kematian ibu bapa. Ancaman perpisahan (“ibu akan pergi tanpa anda “,” baiklah, tinggal di sini sendirian “) Ancaman untuk diberikan kepada seseorang, jika anda berkelakuan buruk Menghabiskan musim panas di nenek Penceraian ibu bapa Keterukan yang berlebihan autoritarianisme ibu bapa

Ini tentu saja bukan senarai lengkap. Lihat, analisa. Cuba hapuskan apa yang mungkin: sebagai contoh, berhenti gunakan pemisahan disiplin dalam pendidikan sekiranya anda menggunakan. Sangat bagus bahawa seorang kanak-kanak tidur dengan anda sejak lahir, tetapi ini, Sudah tentu, bukan ubat mujarab. Walaupun banyak membantu membuat hubungan, yang hilang pada siang hari. Terutama jika sebelum tidur anda meluangkan masa bersama, berbual, membaca atau sesuatu yang lain, tetapi perkara utama adalah bahawa ia membawa anda berdua positif emosi.

BACA JUGA:

  • Mengapa bayi tidak menerima saudara-mara dan berkomunikasi hanya dengan ibu
  • Cara meninggalkan anak sendirian di rumah dan tidak risau. Penyediaan kanak-kanak dan peraturan keselamatan

Jangan membandingkan anak yang berbeza, masing-masing terpisah keperibadian dengan watak yang unik. Tetapi mereka mempunyai satu persamaan: sama memerlukan penjagaan dan penjagaan ibu bapa, hanya satu kurang dan lain-lain lagi. Jangan kecewa jika bayi tidak perlu sekarang melekat pada anda dan tidak melepaskan anda. Tidak lama lagi dia akan membesar, menjadi lebih bebas, dan akhirnya anda bebas masa.

Video: Seorang anak tidak membiarkan ibunya melangkah: apa yang harus dilakukan?

Marina Romanenko – ahli psikologi, pencipta “Academy” Professional Parenthood, jurulatih perniagaan dan ibu kepada empat anak (pada dua dengan suaminya) anak, menjelaskan mengapa anak-anak tidak membiarkan ibu bukan satu langkah dan bagaimana mengajar anak untuk bersendirian!

Bagaimana berkelakuan dengan “ekor bayi”? “Majlis Kanak-kanak ahli psikologi ”

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: