Penyebab najis hijau pada bayi baru lahir pada penyusuan susu ibu atau makanan buatan

Adalah dipercayai bahawa anak manusia dilahirkan dengan kuat pramatang, walaupun dia dilahirkan pada tarikh yang ditentukan secara semula jadi. Semua organ dan sistem semasa kelahiran masih sangat tidak sempurna dan terus berkembang setelah mencapai besar dunia. Untuk menilai bagaimana betul dan tepat pada masanya perkembangan, jatuh pada semua kemungkinan manifestasi: tingkah laku, menguasai kemahiran, walaupun dengan menunaikan.

mengenai najis hijau pada bayi baru lahir

Tidak kira bagaimana diejek topik minat ibu muda kandungan lampin, sebenarnya produk aktiviti penting bayi adalah petunjuk keadaan yang baik kesihatannya. Itulah sebabnya warna, bau dan tekstur mereka begitu dianalisis secara mendalam oleh orang dewasa.

Najis yang baru lahir: banyak pilihan

Dalam soal kesihatan, kita terbiasa fokus pada norma tertentu. Sekiranya kita bercakap mengenai najis bayi yang baru lahir, sebutkan beberapa satu-satunya pilihan adalah norma yang mustahil. Bayi berhak untuk sebarang najis, dan sekiranya anak itu sendiri tidak menunjukkan tanda-tanda penyakit pada masa yang sama, ibu mungkin tidak panik.

Jadi, sebagai contoh, tinja bayi yang pertama lahir – mekonium – hijau tua warna, tebal dan likat. Kemudian, sebelum pengenalan makanan pelengkap, pada bayi najis cair dan tidak terbentuk. Kerusi buatan biasanya lebih banyak tebal dan seragam. Sebilangan besar mumia risau akan penampilannya hijau, walaupun dalam sebilangan besar kes, alasan kerusuhan tidak.

Pada kanak-kanak dengan sebarang jenis pemakanan, najis hijau boleh menjadi akibatnya beberapa perubahan pada flora usus atau hanya reaksi terhadap bahan yang memasuki badan.

Secara lebih terperinci, masalah ini paling baik dipertimbangkan secara berasingan untuk Artis dan bayi.

Kerusi penyusuan hijau

kerusi hijau di lampin

Selalunya, najis bayi yang diberi makan secara eksklusif semasa menyusu susu, mempunyai warna coklat muda, konsistensi cecair dengan bintik putih kecil, biji-bijian, dan bau masam. Walau bagaimanapun, ia boleh diterima sekiranya ibu menemui zarah di lampin lendir atau aliran darah (kerana pecahnya vaskular di usus). Kadang-kadang najis bayi yang baru lahir boleh berbusa atau berwarna hijau naungan. Pada masa yang sama, hijau boleh berbeza sebab:

  • Sekiranya bayi itu menangis beberapa waktu lalu, warna hijau najis boleh berlaku akibat tindak balas pengoksidaan di udara.
  • Sebilangan makanan memberi warna hijau pada najis bayi, ibu itu boleh makan. Selalunya, sayur-sayuran dilihat dalam ini: timun, zucchini (lihat artikel sayur-sayuran dengan GV).
  • Kadang-kadang warna hijau berlaku kerana pengambilan beberapa persiapan. Besi dengan sendirinya memberikan tinja warna hijau, dari mikroflora usus dapat terganggu oleh antibiotik, dan sebagai akibatnya – bagaimana ia menjadi hijau.
  • Dysbacteriosis Keadaan ini bukan penyakit, hakikatnya terletak pada nama itu sendiri. Dysbacteriosis – Tidak seimbang komposisi flora usus. Bakteria, yang idealnya hanya sedikit, melebihi jumlah yang dikehendaki. Pada kanak-kanak yang aktif sepenuhnya penyusuan susu ibu, dysbiosis boleh berlaku walaupun dari untuk air mendidih, yang biasanya diberikan bayi sudah mengganggu keseimbangan semula jadi dalam usus. Secara amnya, komposisi flora usus yang tidak sempurna adalah ciri bayi, kerana usus mereka masih dalam proses pembentukan. (Lihat artikel terperinci о дисбактериозе >>>)
  • Najis berbuih hijau sering disalah anggap sebagai manifestasi laktosa kekurangan. Walau bagaimanapun, diagnosis ini agak jarang berlaku. Selalunya intinya adalah ketidakseimbangan susu depan dan belakang. Kita sudah tahu bahawa kerana susu depan lebih cair dan berair, dan susu belakang lebih banyak berlemak, padat dan tepu dengan nutrien. Sekiranya ibu menukar payudara terlalu kerap atau mengambil payudara dari bayi sebelumnya bagaimana kalau dia selesai menghisap, bayi mungkin tidak akan mendapat susu semula dalam jumlah yang mencukupi, tetapi bahagian depannya berlebihan. Kecuali najis berbuih hijau dalam kes ini ada juga yang buruk kenaikan berat badan.
  • Kerana pembebasan bilirubin.

Najis hijau pada kanak-kanak dengan penyusuan susu ibu

Disusui, bayi juga boleh “tolong” ibu bapa dengan kerusi hijau. Artis masuk campuran makanan yang disesuaikan, yang, tidak seperti payudara susu, sentiasa stabil dalam komposisinya. Dalam kes itu jirim dalam campuran: najis hijau adalah hasilnya kandungan zat besi yang tinggi.

  1. Читаем о смесях и как смесь подобрать >>>
  2. Kami sedang membaca artikel mengenai najis makan tiruan >>>

Adakah ia patut dibimbangkan?

Najis hijau itu sendiri tidak menjadi masalah, itu adalah pilihan norma.

Sudah tentu, ia boleh menjadi gejala penyakit, tetapi pada masa yang sama mesti ada tanda-tanda lain. Hanya satu fakta najis hijau tiada kesimpulan yang dapat diambil. Yang terbaik dari semua fokus pada anak. Sudah jelas bahawa bayi tidak akan dapat memberitahu bagaimana perasaannya dan adakah ia menyakitkan di suatu tempat, tetapi bayi mempunyai “sistem amaran” mereka. Sekiranya kanak-kanak mempunyai selera makan yang baik, tertidur, tidak menunjukkan keprihatinan – ini bermaksud semuanya normal dengannya. Sekiranya sementara ibu bapa melihat manifestasi dalam tingkah laku bayi yang menunjukkan malaise, yang terdapat serentak dengan najis hijau – masuk akal untuk kelihatan kepada pakar pediatrik.

Tanda-tanda yang bermasalah dalam kes ini adalah:

  • kemunculan ruam;
  • kerap menangis tanpa sebab;
  • kerap meludah;
  • tidur gelisah;
  • peningkatan jumlah lendir pada tinja bayi, penampilannya bau busuk.

Kerusi hijau – tindakan ibu bapa

Dalam beberapa kes, najis hijau bayi baru lahir adalah fenomena boleh guna.

  1. Sekiranya najis telah berubah menjadi hijau setelah mengambil ubat, maka selepas itu penghapusan mereka, warna pergerakan usus akan sama.
  2. Sekiranya menu ibu saya dicurigai, anda boleh cubalah menghilangkan makanan yang berpotensi memprovokasi hijau kerusi.
  3. Sekiranya anda mengesyaki kekurangan laktosa di tempat pertama perlu mewujudkan penyusuan susu ibu. Payudara perlu bergantian setiap 2 jam, tetapi tidak lebih kerap, dan biarkan bayi menyusu dengan banyak, berapa banyak yang dia mahukan.
  4. Bagi pengrajin, cadangan utama adalah menggantikannya bercampur dengan yang lain.Sering, ibu bapa hanya datang secara empirik campuran apa yang sesuai dengan bayi mereka.

Kami membaca lebih lanjut: jika anak itu mempunyai najis hijau dengan lendir >>>

Mengenai topik:

  • Cirit-birit pada kanak-kanak
  • Sembelit pada kanak-kanak

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: