Pengalaman ibu: bagaimana kita mengatasi krisis tidur seminggu

Apa yang perlu dilakukan sekiranya kanak-kanak itu tiba-tiba berhenti tidur seperti biasa dan aktif membantah tidur? Bagaimana kita berjuang dengan krisis tidur dan mengalahkannya.

Anak saya berusia satu setengah tahun, dan mengenai masalah tidur kami sudah lama terlupa. Anton dengan cepat tertidur, tidur nyenyak sepanjang malam di tempat tidurnya buaian, dan pada waktu siang, berlari dan letih, dia dapat pergi dengan mudah ke bilik anda dan tidur. Tetapi pada satu ketika, semuanya berubah secara mendadak: kita mengalami “krisis tidur”. Rejim yang kita wujudkan selama ini bulan yang panjang, mula tidak berfungsi.

krisis tidur pada kanak-kanak selepas setahun

Semuanya bermula dengan kenyataan bahawa anak saya, yang biasanya bangun pada pukul 9 pada waktu pagi, tiba-tiba mula bangun pada pukul 6. Dia datang ke rumah kami bilik suami, naik ke sisi saya dan untuk masa yang lama melemparkan dan menoleh, cuba tidur lebih lena. Tetapi kami tidak dapat tidur lena, dan kami berdua – mengantuk dan tidak berpuas hati – bangun dan pergi ke dapur untuk memasak sarapan pagi

Ketika ini berlaku untuk pertama kalinya, saya berharap agar dia cepat sembuh akan tidur pada waktu siang, tetapi ini tidak berlaku. Anton menggosok matanya untuk masa yang lama, tetapi sama sekali tidak tidur. Dia kelihatan sudah bersedia untuk melakukan semua itu apa sahaja, tidak boleh tidur: diminta untuk menutupinya dengan selimut, buka, menukar pakaian dari baju tidur menjadi kemeja-T, ambil ke pen, tuangkan kompot, buka langsir, tutup langsir dan sebagainya ad infinitum. Pada akhirnya dia menjadi gementar, mula melambaikan tangannya malah memukul muka saya. Kami tidak mempunyai ini sebelum ini! Kesabaran saya tersekat dan saya pergi bilik. Anton memulakan histeria sebenar, dia berlari mengejarnya saya dan meraung untuk beberapa waktu tertidur di atas katil saya.

Semasa Anton, keletihan dengan tangisan dan jeritan, saya sedang tidur, saya juga sangat letih) cuba menenangkan dirinya dan naik ke Internet. Setelah membaca artikel di laman web kanak-kanak, saya menyedari bahawa semuanya apa yang berlaku dengan anak saya mempunyai nama tertentu – krisis tidur 1.5 tahun.

Punca Krisis Tidur

Rakan psikologi saya memberitahu saya mengenai sebab-sebab krisis tidur. Dalam pada usia 1.5 – 2 tahun, kanak-kanak mula berasa lebih kuat keperluan, dan mereka biasanya sangat berbeza dari yang mereka mahukan Ibu Ya, anda tidak pernah tahu apa yang dia mahukan – kata saya tidak akan tidur, jadi saya tidak Saya akan, dan tidak mengapa saya terbiasa tidur pada masa ini! Dan jika dia mahu untuk bersikeras – saya akan mengambil dan memukul, pada masa yang sama dan memeriksa sempadan dibenarkan!

Ucapan yang tidak berkembang memburukkan lagi keadaan. Pada usia itu, kanak-kanak biasanya mereka masih tidak bercakap dengan baik Bayi cantik dijelaskan dengan gerak isyarat, tetapi tahu sangat sedikit perkataan. Kebetulan saya Saya tidak faham dia, dan kemudian dia mula marah.

Pada masa yang sama, lonjakan pertumbuhan dapat terjadi pada anak. Selama enam bulan terakhir, pertumbuhan Anton tidak banyak berubah, tetapi sejak kebelakangan ini beberapa minggu ia meningkat sebanyak lima sentimeter dan besar tambah berat badan. Dia mempunyai lebih banyak kekuatan, dan menurut ahli psikologi inilah yang menyebabkan tingkah laku ini pada waktu tidur: itu adil tidak sempat membuang semua tenaganya.

Bagaimana menangani krisis

Pakar menasihati: sebelum tidur malam, perlu menyesuaikan setiap hari. Dan kami memulakan dengan persiapan. Lebih kurang 2 jam sebelum tidur kami keluar dan berjalan kaki sangat aktif: kami bermain bola, mengejar ketinggalan, bermain skate meluncur, membuat bola salji dan sekali lagi bermain bola. Kemudian selama beberapa hari frosts melanda, dan kami aktif di rumah: kami menari, melompat terus trampolin, dipraktikkan di tembok Sweden. Pada hari pertama dalam satu jam seperti itu hiburan saya habis sepenuhnya. Tetapi bukan Anton! Semasa i dengan hampir tidak kuat dia jatuh ke atas katil, dia melompat ke arah saya untuk masa yang lama dan tidak dapat menenangkan dengan cara apa pun.

Setelah satu jam melakukan aktiviti, inilah masanya untuk belajar dengan tenang. Setengah jam atau satu jam, kami melukis, diukir dari plastik, membina sebuah menara kiub dan membaca buku. Saya melihat Anton tenang dan mula menggosok mata saya, tetapi sebaik sahaja saya bercakap mengenai mimpi itu, kemarahan bermula. Ia juga berlaku bahawa dia berubah-ubah, menjerit dan memprotes agar tidak tertidur ketika mata sudah ditutup. Saya tidak dapat berbuat apa-apa – saya hanya boleh bertahan, dan memukulnya, berbaring di sebelahnya hingga akhirnya tertidur.

Empat hari kemudian, saya melihat peningkatan pertama. Kami tiba-tiba mengurangkan masa untuk permainan aktif: kurang dari satu jam selepas permulaan permainan luar, kanak-kanak itu menenangkan dirinya dan memintanya membaca sebuah buku. Sebelum tidur, dia berkelakuan tenang dan tidak lagi berpelukan wajah saya, memercikkan tenaga dan pencerobohan yang tidak habis. Dan begitu akhirnya dia tertidur: bukan di tempat tidurnya, tetapi di sebelah saya, tetapi tetapi tanpa amukan.

Peningkatan diperhatikan setiap hari, dan setelah seminggu anak itu Saya mula pergi ke katil bayi dengan tenang, sebaik sahaja saya mengatakan bahawa sudah tiba masanya untuk tidur. Dan dia berhenti melompat pada pukul 6 pagi Nampaknya krisis selesai.

Tetapi walaupun sekarang, setelah hampir sebulan, saya takut untuk membatalkan penggiliran aktiviti dan aktiviti yang tenang sebelum tidur. Sekadar mencuba buat semula semua urusan anda dengan cepat dan luangkan satu jam untuk permainan kanak-kanak: mula-mula bergerak, dan kemudian melukis dan membaca. Tidak, tidak Ya, pemikiran melintas: bagaimana jika krisis hanya bersembunyi? ..

BACA JUGA:

  • Krisis 3 tahun: gejalanya dan apa yang harus dilakukan kepada ibu bapa
  • Cara meletakkan anak tidur tanpa jemu dan liku-liku
  • 5 cara rahsia untuk meletakkan bayi anda tidur (LIFE HACKS untuk IBU)
  • Cara mengajar anak tidur secara berasingan daripada ibu bapa

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: