Mengapa seorang anak berkelakuan buruk dengan ibu, tetapi dengan yang lain baik?

Ibu bapa untuk anak kecil – bukan hanya yang paling banyak orang dekat, tetapi seluruh dunia. Walau bagaimanapun, banyak keluarga menghadapi masalah seperti itu: kanak-kanak itu nakal dan tergamam kehadiran ibu, walaupun dengan semua orang lain tetap ada tenang dan patuh. Ini mengganggu orang dewasa, terutamanya jika mereka membesarkan anak sulung. Adakah kanak-kanak itu betul-betul bersikap buruk adakah ibu harus dipersalahkan? Seorang ahli psikologi kanak-kanak akan membantu memahami masalah ini. Ekaterina Burmistrova.

rebenok ploho sebia vedet

Ekaterina Burmistrova, psikologi: Salah satu yang paling banyak Permintaan kaunseling ibu bapa yang kerap adalah: mengapa saya adakah kanak-kanak itu bersikap terburuk dengan saya? Dia berkelakuan cantik dalam kebun. Guru tidak mempunyai soalan untuknya di dalam kelas. Pengasuh itu berkata: “U kita tidak mempunyai masalah dengannya. “Dan hanya dengan ibu – pada dasarnya ia ditujukan kepada ibu – anak itu bersikap tidak sopan. Selalunya ibu bapa terutamanya jika ini anak sulung, mereka tidak faham apa masalahnya.

Sebab # 1. Kepercayaan kepada ibu bapa

Ibu bapa terbiasa mencari punca tingkah laku anak mereka yang kompleks diri kita. Sekiranya ada yang tidak kena, ibu mula membuat analisis tindakan sendiri, memandangkan dialah yang salah membesarkan anaknya. Sebenarnya, anak-anak berguling amukan ketika mereka dibesarkan dengan tegas, dan ketika memanjakan

Paradoks hubungan antara ibu bapa dan anak-anak adalah bahawa setiap kanak-kanak berkelakuan terburuk dengan orang yang lebih banyak suka. Lebih tepat lagi, dengan mereka yang dia percayai sepenuhnya. Oleh itu amukan di hadapan ibu – benar-benar normal. Sekiranya bayi tidak takut untuk meluahkan perasaan dan emosinya sebelum ini ibu bapa, maka hubungan mereka dapat disebut sihat. Orang dewasa berjaya mewujudkan tahap keyakinan asas di mana kanak-kanak itu selesa dengan mereka.

Seorang anak berkelakuan baik hanya dengan ibunya – normal atau mengganggu isyarat?

Ibu harus berwaspada jika bayinya berjalan bersamanya tali, dan semua emosi negatif memberi pengasuh, nenek atau guru tadika. Nasib baik, tingkah laku ini berlaku sangat jarang berlaku dan mengatakan bahawa bayi itu takut atau buruk kenal orang terdekat. Ini biasanya berlaku kerana bahawa ibu banyak bekerja dan praktikalnya tidak muncul di rumah dan sangat jarang melihat anaknya sendiri.

Ahli psikologi mengatakan bahawa tingkah laku jenis ini tidak biasa untuk Eropah, di mana ibu bapa mengalihkan tanggungjawab sepenuhnya mengasuh pengasuh. Di Rusia, terdapat beberapa keluarga seperti itu. Oleh itu, keadaan yang berbeza adalah standard bagi negara kita: ibu adalah miliknya sendiri menumpukan masa untuk bayi, dan dia bersikap terburuk dengannya.

Apabila seorang anak mempercayai ibu bapanya, dia merasa sayu keselamatan mutlak di sebelah mereka. Dalam keadaan ini, bayi tidak akal untuk mengawal tingkah laku dan emosi anda, walaupun dia sudah berbuat demikian di hadapan orang lain.

Sebab nombor 2. Penyesuaian untuk orang dewasa

Anak kecil di bawah usia 6 tahun adalah bunglon yang menyesuaikan diri dengan orang dewasa. Kanak-kanak sering mengulangi ungkapan yang kata ibu bapa, salin jalan mereka dan cara memegang sudu untuk di sebelah meja. Dia seperti meniru di rumah sering berlaku kecemasan. Meniru kerja ayah di komputer, bayi boleh mengeluarkannya secara tidak sengaja kabel rangkaian dari outlet, yang akan menyebabkan kehilangan data. Menyalin Tugas ibu di sekitar rumah, anak-anak menyebarkan tepung ke seluruh dapur. Semua ini adalah mekanisme semula jadi pembangunan, pembelajaran dan peningkatan diri. Akibat permainan seperti itu pada orang dewasa di banyak malah menimbulkan ketawa dan kelembutan, kerana di rumah itu nyata tumbuh tuan rumah atau pelayan wanita.

rebenok ploho sebia vedet s mamoi`

Tahap peniruan emosi ibu bapa biasa dilihat banyak lebih teruk lagi. Apabila seorang anak berkelakuan buruk ketika ibunya datang, dan sebelum itu, dengan berkelakuan baik terhadap orang dewasa lain – ini adalah gambaran yang sangat jelas bunglon automatik.

Katakan anak itu bersama neneknya sepanjang hari, mereka mempunyai segalanya hebat. Selama ini, anak menyesuaikan diri dengan jenis nenek reaksi, keperluannya, kepantasan, kelajuan ucapan, di bawah apa nenek gembira dan tidak bahagia. Ini tidak berlaku pada tahap memahami, tetapi pada tahap sensasi. Dia melakukannya tanpa memikirkan bagaimana tumbuhan itu bertukar menjadi cahaya ketika anjing atau kucing menyesal atau melayan tuan rumah.

Apabila ibu datang, syarat lain mengikutinya, harapan emosi, reaksi terhadap kata-kata dan jenis tingkah laku yang berbeza. Namun, kanak-kanak itu terbiasa dengan sistem koordinat nenek. Untuk perestroika untuk ibunya dia tidak mempunyai masa. Akibatnya pada untuk beberapa tempoh kanak-kanak itu mendapati dirinya berada dalam dua sistem koordinat. Kerana kenyataan bahawa dia tidak mempunyai masa untuk beralih, bayi menjadi keliru. Tingkah laku provokatif adalah miliknya tindak balas semula jadi yang membantu menyesuaikan diri dengan ciri ibu setelah sekian lama menghabiskan masa dengan nenek. Oleh itu, terdapat kepincangan sementara dalam tingkah laku, amukan dan kehendak.

Bagaimana cara memperbaiki tingkah laku anak?

Perkara utama yang perlu dilakukan oleh ibu bapa adalah untuk berhenti tersinggung pada kanak-kanak itu dan menyalahkan dirinya kerana memalukan di hadapan mereka. Ibu dan ayah harus memahami bahawa tingkah laku bayi tidak ditujukan kepada mereka, tetapi dikaitkan dengan tahap perkembangan semula jadi. Bayi itu membiarkan dirinya lebih banyak emosi dan reaksi di hadapan yang paling banyak orang dekat – ini adalah kebiasaan. Ibu harus berdamai dengan kenyataan bahawa bayi akan berkelakuan buruk dengannya selama beberapa waktu. Untuk lebih baik menyesuaikan diri dengan keadaan seperti itu, ibu bapa harus mengambil kesempatan cadangan ahli psikologi.

Baca juga: 10 sebab untuk tingkah laku buruk kanak-kanak

Taktik Menunggu

Apabila mood dan tingkah laku kanak-kanak berubah secara mendadak, seorang wanita selalu mula berfikir bahawa dia adalah ibu yang buruk. Selalunya minyak di dalam api nenek menambah, membuat komen yang menyakitkan: “Kami begitu bersamanya baiklah, apa yang kamu lakukan sehingga dia merengek segera? “,” Tapi dengan dia tidak bertindak dengan saya! ”

rebenok s babushkoi`

Kerabat sering mula bersaing untuk mendapatkan cinta anak, oleh itu lebih baik membiarkan gelombang emosi berlalu. Ahli psikologi Catherine Burmistrova menjelaskan bahawa kiasan ini berkaitan dengan gambar laut dalam, yang ada pada setiap orang. Ketika ribut dari kejutan yang kuat, lebih baik menunggu satu gelombang, dan kemudian menyelam di bawahnya. Selepas itu anda akan merasa selesa dan selesa ruang selamat.

Inilah sebenarnya yang perlu anda lakukan dengan reaksi emosi anak. Anda perlu mundur beberapa langkah dan tunggu sebentar bayi itu dapat membina semula. Biasanya bayi pergi kegagalan tingkah laku dengan sendirinya. Sekiranya dia tidak berjaya, anda dapat menolongnya dan berkata dengan lembut: “Kamu sangat berpecah belah sehingga aku melihat betapa awak merindui saya. “Tunggu saja. Gelombang emosi akan turun, dan anak akan menjadi sayang dengan ibunya, seperti sebelumnya.

Kawalan Hubungan Keluarga

Dalam kebanyakan kes, adalah lebih baik jika dibandingkan dengan fakta yang pasti dalam jangka masa tertentu, tingkah laku kanak-kanak itu akan terkawal. Daripada melawan dengan mekanisme perkembangan bayi, lebih baik untuk menetapkan peraturan tertentu dalam keluarga. Mereka akan menolong anak lebih cepat. Tukar dari nenek dan pengasuh kepada ibu bapa. Pilihan terbaik adalah serahkan bayi itu kepada ibu dan tinggalkan segera. Selepas itu dia memerlukan tunggu sebentar lagi agar bayi kembali normal.

Penting untuk difahami bahawa anak itu akan mempunyai talian komunikasi tertentu setiap orang dewasa yang mempunyai hubungan rapat dengannya. Ia mengenai datuk nenek, pengasuh, guru tadika, dan soal ayah jika dia tinggal berasingan. Hubungan dengan mereka berkembang sama sekali tidak suka dengan ibu. Lebih-lebih lagi dengan setiap orang bayi menampakkan diri dengan cara yang berbeza. Lagipun, semua saudara mara mempunyai mereka sendiri emosi dan reaksi yang disalin oleh kanak-kanak secara tidak sedar.

Hubungan dengan orang lain tidak akan membahayakan sekiranya ibu tidak akan menunjukkan rasa cemburu, pencerobohan, mempamerkannya keperluan. Reaksi sedemikian melemahkan orang dewasa dan kanak-kanak. Dan yang paling penting – ibu tidak mempunyai alasan untuk bimbang. Sekiranya dia mencurahkan masa yang cukup untuk anak itu, dia akan selalu menyedarinya sebagai orang terdekat yang boleh anda percayai. Hubungan dengan orang dewasa lain dan perubahan pemandangan hanya akan memberi faedah bayi. Dia akan belajar berkomunikasi dengan orang yang berbeza, akan belajar yang baru maklumat. Semua ini akan membantunya pada masa akan datang.

Kadang-kadang suara kanak-kanak dan intonasi, dia dapat memerintahkan dan memanipulasinya. Sekiranya bayi seperti itu berkelakuan, yang bermaksud mereka membenarkannya. Nenek menganggap tingkah laku bayi itu normal, bayi juga gembira dengan segalanya. Kesannya hubungan harmoni dibina.

Sekiranya ibu tidak menyokong pandangan nenek sama sekali pendidikan, mereka tidak boleh minum teh di hadapan bayi. Dua sistem koordinat yang berbeza akan membuatnya tidak seimbang. Lebih baik dengan tajam serahkan anak dan tinggalkan.

Lebih sukar untuk memberi bayi anda talian komunikasi khusus dengan ayah, yang tinggal secara berasingan. Dalam kes ini, orang dewasa mesti melupakannya konflik mereka dan cuba saling mempercayai, dan selepasnya Perceraian tidak mudah. Walau bagaimanapun, kanak-kanak itu boleh dibenarkan Format berasingan untuk hubungan dengan saudara yang anda percayai. Semasa kanak-kanak itu pergi ke sekolah, dia akan membentuk talian komunikasi sendiri guru pertama. Nanti tidak sukar baginya untuk memulakannya rakan.

Kerana anak itu santai dengan ibu bapanya, dan membiarkan dirinya banyak. Saya di tadika itu sangat sesuai seorang gadis, di rumah seorang tomboy.Dan di tadika saya selalu menjaga diri kerangka kerja, makcik orang asing, takut disabitkan kesalahan, dan di rumah bersama ibu santai.

Kami juga membaca:

  • Cara memperbaiki tingkah laku buruk anak dalam 7 hari: berperingkat arahan
  • Kanak-kanak itu berkelakuan buruk: apa yang perlu dilakukan?

Terdapat sisi lain dari duit syiling: Mengapa bayi tidak menerima saudara-mara dan hanya berkomunikasi dengan ibu

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: