Mengapa kanak-kanak mesti membantu kerja rumah perniagaan?

Ramai ibu bapa sering melindungi anak-anak mereka dari sebarang kerja rumah. Adakah ini betul? Bolehkah anak menghargai orang asing bekerja jika dia tidak membuat sedikit usaha, melakukan sesuatu yang sesuai kerja rumah? Lagipun, tugas rumah tangga membentuk perasaan dalam diri seseorang tanggungjawab dan menjaga orang sekeliling.

rebenok-dolzhen-pomogat`-po-domu

Ibu bapa sering mempunyai keinginan untuk mengembangkan anak secara menyeluruh mendaftarkannya dalam kursus bahasa asing, dalam bulatan penciptaan seni dalam bahagian sukan. Tetapi untuk membuat persembahan mereka tidak ditugaskan untuk melakukan kerja-kerja rumah kerana mereka tidak menganggapnya perlu atau secara sedar melindungi mereka dari kesukaran seharian. Kesannya keadaan mencapai tahap di mana untuk meyakinkan kanak-kanak untuk merapikan sekurang-kurangnya di bilik anda sendiri tidak berguna.

Penyelidikan. Menurut kajian ahli sosiologi, 82% orang dewasa yang disurvei di Rusia melakukan pekerjaan rumah tangga, ketika kecil. Tetapi hanya 28% yang bersedia mempercayakan pekerjaan tersebut kepada anak-anak saya. Ibu bapa lebih suka memuatkan anak dengan mereka kelas yang menjamin mereka berjaya dalam kerjaya masa depan mereka, tetapi jangan membebankan tugas rumah tangga. Walau bagaimanapun, telah lama diketahui bahawa kerja rumah bukan sahaja menjadikan anak lebih teratur oleh kehidupan, tetapi juga memberi kesan positif kepada kejayaan jiwa dan akademik.

Memindahkan tanggungjawab rumah tangga tertentu kepada anak-anak, orang dewasa menyumbang kepada keyakinan diri mereka yang lebih tinggi dan kemerdekaan. Kajian menunjukkan bahawa bayi membantu ibu bapa dari 4-5 tahun, lebih mesra, cepat bermula rakan, belajar dengan baik di sekolah dan universiti. Rakan sebaya mereka tidak dibebani dengan pekerjaan rumah tangga pada usia dini, yang mula membantu kerja-kerja rumah sejak remaja tidak dengan pantas menaiki tangga korporat.

Dengan menolong keluarga, anak-anak belajar untuk lebih responsif, memahami, baik hati, menolong orang lain, menjaga saudara-mara. Sekiranya anak-anak meninggalkan pekerjaan rumah tangga dengan dalih besar beban kerja di sekolah, jangan lepaskan sepenuhnya di rumah tugas. Membolehkan anak melepaskan kerja rumah ibu bapa secara tidak sengaja membentuk sikap tertentu dalam diri mereka: penilaian dalam sekolah lebih penting daripada perhatian kepada keluarga. Sekarang nampaknya sedikit, tetapi lama-kelamaan anda akan melihat kesilapan anda.

Baca juga: Apa yang perlu dilakukan sekiranya kanak-kanak malas – bagaimana menangani kemalasan masa kanak-kanak

kroha-pomogaet-mame

Anda boleh memotivasi dan mengarahkan anak anda ke rumah tangga, Berdasarkan cadangan berikut:

  1. Berhati-hati dengan kata-kata anda. Oleh ahli psikologi mengatakan rasa terima kasih kepada kanak-kanak tidak boleh diluahkan frasa formal, misalnya, “terima kasih atas pertolongan” (itu akan menjadi tidak mencukupi). Terima kasih anak itu, memanggilnya baik pembantu: “anda seorang pembantu yang baik.” Dia bukan sahaja akan mempunyai keinginan untuk sekali lagi melakukan sesuatu di sekitar rumah, tetapi juga meningkatkan harga diri, dia akan merasakan bahawa tanpanya ia akan menjadi lebih sukar bagi keluarga untuk mengatasi, dia berguna dan penting untuk keluarga anda.
  2. Ingatlah rutinnya. Penjadualan aktiviti kanak-kanak – pelajaran, muzik, kursus bahasa, sukan, rekreasi – bawa kerja rumah ke dalamnya. Oleh itu, dia merasakan kepentingan mereka dan akan mengembangkan sikap bertanggungjawab terhadap mereka. Oleh itu, anda mengajar anak untuk mendisiplinkan.
  3. Tugas permainan tidak akan menyakitkan. Boleh mencuba mengembangkan sistem pencarian keseluruhan urusan rumahtangga. Melakukan setiap dari mereka berturut-turut, dia akan terus beralih ke yang lebih kompleks. Contohnya, lap habuk dari meja, sapu di ruang tamu, dan lain-lain tugas yang menarik adalah menghidupkan mesin basuh :).
  4. Ganjaran tunai tidak boleh digunakan. Menurut ahli psikologi, insentif material memperburuk motivasi anak itu. Dia sudah mempertimbangkan pertolongannya dengan barang dagangan sudut pandang – tanpa keinginan untuk menolong ibu bapa, tetapi hanya dengan tujuan dapatkan wang untuknya. Baca juga: Kanak-kanak dan wang: 10 kesalahan pendidikan kewangan.
  5. Yang sangat penting adalah pekerjaan yang anda berikan kanak-kanak. Untuk tidak menaikkan egois, perlu diambil untuk kanak-kanak itu, aktiviti yang diperlukan untuk seisi keluarga, dan bukan hanya dia. Bersama dengan memulihkan pesanan di bilik anda, anda juga boleh suruh dia mencuci pinggan dan mengelap habuk di ruang tamu.
  6. Nada pesanan tidak dapat dilupakan. Imperatif lebih baik melembutkan suasana dalam percakapan – jangan “bawa”, tetapi “ayuh hapus. “Penting untuk memberi tumpuan kepada fakta bahawa ini tidak membosankan dan kerja keras, dan peluang untuk menjaga saudara-mara.
  7. Pewarnaan positif untuk tugas rumah tangga. Tidak berbaloi untuk mempercayakan beberapa jenis pekerjaan rumah kepada anak sebagai hukuman. Bercakap positif mengenai kerja rumah atau kunci neutral. Mengulangi kata-kata tentang betapa sukarnya untuk mengatasi pekerjaan rumah tangga – betapa letihnya anda mencuci lantai atau mengosongkan – anda akan menunjukkan kepada anak anda contoh yang akan diambilnya persenjataan. Dan dia juga tidak mahu melakukannya. Lebih baik fokus pada penjagaan dan kebersihan rumah untuk kebaikan keselesaan semua ahli keluarga.

Kami juga membaca:

  • Kami mengajar anak untuk memesan, atau bagaimana membesarkan pembantu
  • 9 petua mudah untuk mengajar anak anda di rumah
  • Cara menaikkan tanggungjawab pada anak

Berapakah umur anak untuk membantu mengajar kerja rumah?

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: