Mengapa kanak-kanak memukul kepalanya di lantai dan dinding – alasan dan bagaimana untuk bertindak balas?

Dengan kelahiran anak, ibu bapa berusaha secara mental bersiaplah menghadapi semua kesukaran yang mungkin timbul ketika memelihara kerak. Tidak kira bagaimana bersedia secara psikologi ibu bapa, ada kalanya tingkah laku bayi diperkenalkan kegagahan. Salah satu kes yang tidak menggalakkan adalah saat ini apabila kanak-kanak kerana beberapa sebab mula memukul lantai dan dinding atau sebagai alternatif – untuk memukul kepala dengan penumbuk.

bayi memukul kepalanya di lantai

Salah seorang ibu bapa memarahi dirinya sendiri dan menyalahkan yang salah asuhan, seseorang memarahi bayi dan membawanya ke nasihat doktor. Ibu bapa yang paling berpengalaman hanya mengabaikan anak-anak muslihat.

Anak itu memukul kepalanya di lantai dan dinding: sebab dan penyelesaian masalahnya

Pada usia berapa pun kebiasaan memukul kepala dengan keras permukaan tidak muncul, ia tidak akan menyebabkan banyak bahaya kepada anak. Setiap bayi dilahirkan dengan naluri pemeliharaan diri. Satu-satunya perkara apa yang boleh mengganggu ibu bapa adalah lebam di dahi mereka. Oleh itu, mari kita bincangkan mengapa kanak-kanak itu memukul kepalanya dan bagaimana boleh menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan tingkah laku yang tidak wajar tersebut.

Keinginan untuk memanipulasi

Sebab. Anak kecil dari satu hingga satu tiga tahun adalah sejenis ahli psikologi. Larang anak anda ambil sesuatu dari rak, cuba buatkan dia makan tanpa disayangi sup, dan anda akan melihat bagaimana dia akan berusaha memanipulasi anda. Anak mula menangis dengan kepalanya terhantuk ke dinding atau lantai. Lebih-lebih lagi, mogok seperti itu mungkin tidak lemah. Kanak-kanak yang lebih tua dapat mengemukakan lisan ugutan, menakutkan ibu bapa bahawa mereka akan memukul kepala mereka di lantai.

Penyelesaian. Jangan biarkan anak memanipulasi awak, jangan hentikan dia. Kadang-kadang, tawarkan bantal kepada anak anda atau objek lembut lain untuk mengeluarkan yang negatif di atasnya emosi.

Kami membaca juga: manipulator kecil: bagaimana bertindak balas terhadap muslihat kanak-kanak? 10 frasa masa kanak-kanak yang paling berjaya

Kanak-kanak itu menggelengkan kepalanya ke lantai ketika ketakutan. Tantrum

Sebab. Selalunya kanak-kanak memukul dahi di lantai ke mencapai beberapa tujuan mementingkan diri sendiri. Contohnya, bayi bertanya untuk membeli mainan atau bar coklat di kedai, tetapi ibu saya menolak (di sini tidak semestinya di kedai, anak itu mungkin tidak mempunyai sesuatu di rumah dapatkan). Dan lelaki itu tidak akan melepaskan peluang untuk mengalami kesabaran ibu bapa adalah histeria. Pemandangan ini selalu kelihatan sama: seorang kanak-kanak yang terbaring di lantai menjerit, menjerit dan air mata di matanya memukul kepalanya di lantai.

Katakan seorang kanak-kanak mahu berjalan, dan anda tidak boleh keluar dengannya ke jalan pada masa ini. Kemudian amukan bermula dan sebatan jantina Ini juga merupakan usaha untuk menyatakan kebencian mereka. Oleh kerana dia tidak boleh membuang seluruh aliran pencerobohan pada anda, dia mengeluarkannya sendiri. Fenomena ini disebut oleh ahli psikologi penambahan automatik.

Penyelesaian. Sekiranya kanak-kanak melakukan silap mata seperti itu tempat awam, disyorkan untuk mengabaikan orang lain dan pandangan mereka yang bernas. Bayi anda bukan satu-satunya siapa yang melakukan ini. Penyelesaian terbaik untuk masalah ini adalah jangan pergi. tentang keinginannya, jika tidak, kejenakaan seperti itu tidak akan berhenti. Hanya berpura-pura anda pergi. Pada suatu ketika dia akan masuk dia sendiri, dia akan faham bahawa histeria tidak berfungsi, dia akan bangun dan mengejar kamu. Apabila dia dapat mendengar kata-kata anda, berbincanglah dengannya apa yang berlaku. Katakan anda memahami perasaannya dan masih membeli anda tidak boleh menginginkannya.

Sekiranya anda tidak dapat berjalan dengan anak anda, cadangkan alternatif. Jangan kategorikan dalam penolakan anda. Sebab tidak diketahui anda penolakan juga boleh menjadi kesempatan untuk menghadapi amarah. Tawarkan bayi menonton kartun, melukis atau memainkan sesuatu yang lain. Kes-kes apabila alternatif seperti itu untuk anak tidak berminat, dan dia terus memukul kepalanya ke lantai juga perlu diabaikan atau cadangkan merobek kemarahan anda pada objek lembut. Boleh mencuci muka bayi dengan air sejuk.

Adalah perlu untuk mempertahankan kedudukan mereka. Anak mesti faham bahawa dia tidak semua dibenarkan. Tetapi ada kalanya anda boleh membuat konsesi. Contohnya, jika anda menyediakan satu pakaian untuk tadika, dan seorang kanak-kanak mahu berpakaian lain. Jangan menolaknya seperti itu.

Kami juga membaca: Bagaimana menangani taska tantrum: nasihat daripada ahli psikologi

Dari forum

Anak saya berumur 2 g dan 3 bulan .. sentiasa semasa dia bermula nakal dan histeria mula memukul segalanya dengan kepalanya sehingga untuk mencapai matlamat saya, saya sudah berusaha untuk tidak membayarnya perhatian, tetapi hati tidak tahan, saya tidak tahu apa yang harus dilakukan, gadis-gadis yang Adakah ada yang menghadapi masalah seperti itu?

Saya menasihati anda untuk menghubungi pakar neurologi berbayar.Pakar psikologi mengulas masalah ini seperti berikut cara: kanak-kanak itu berusaha untuk mendatangkan bahaya dan penderaan fizikal kesakitan dalam kes kekurangan perhatian, penjagaan dan kasih sayang dari ibu. Cuba luangkan lebih banyak masa dengan anak anda semasa melakukan sesuatu yang menarik dan berguna untuknya. Lama kelamaan, semuanya akan menjadi lebih baik.

Pada usia ini, kanak-kanak secara berbeza menarik perhatian kepada diri mereka sendiri. dan masing-masing dengan caranya sendiri mencapai hasil yang diinginkan. Anak kami ketika dia sangat mahukan sesuatu, tetapi kita tidak memberikannya – ia jatuh ke lantai. Saya berunding dengan ahli psikologi, dia menasihati semasa ingin tahu secara umum untuk meninggalkan bilik. Tidak ada penonton, tidak akan ada kemarahan. Saya begitu berbuat demikian dia licik bangkit berlari mengejarku ke bilik lain dan jatuh di sana. Dan saya meninggalkan bilik itu lagi, anak lelaki lagi, mengejar saya, tetapi sudah tidak jatuh, terbawa oleh sesuatu. Saya selalu melakukan ini sekarang keinginan kita berakhir dengan cepat. Cubalah dan anda. Semoga berjaya !!!

Terdapat masalah seperti itu pada usia yang hampir sama. Ahli neurologi tidak menemui penyimpangan, dan saya berusaha untuk tidak membayar perhatian. Betapa sukarnya! Saya masuk ke bilik lain dan menunggu. Pada mulanya amukan berlangsung selama 10 minit, kemudian masing-masing 5. Dan kemudian dia segera berhenti sebaik sahaja dia melihat bahawa tidak ada penonton))) Pertarungan ini berterusan kita ada lebih kurang sebulan. Kini berusia 10 tahun, ada masalah dengan tingkah laku tidak timbul, dia adalah pembantu pertama saya di rumah.

Anda perlu menghubungi pakar neurologi. Saya juga mengesyorkan untuk osteopath profesional, dia dapat menentukan kehadiran kelahiran kecederaan pada tulang belakang serviks, dan jika ada, hapuskannya. Sekiranya anda kecederaan kelahiran anak, macam ini, maka tingkah lakunya mungkin tidak mencukupi kerana dipengaruhi oleh cuaca atau lain-lain faktor. Mungkin pada hakikatnya sekiranya terdapat kecederaan seperti itu, tidak ada cukup oksigen di otak, kerana peredaran darah terganggu, kepalanya mula sakit, dan dia tingkah laku tidak dapat dikawal. Doktor profesional lebih baik untuk anda akan menjelaskan apa masalahnya. Bagaimanapun, sekarang anak anda lebih banyak perhatian diperlukan. Nampaknya saya dalam kes seperti ini, sebelumnya semua yang anda perlukan untuk menenangkan anak (memeluknya, tepuk, cium, ucapkan kata-kata manis), dan kemudian bersama selesaikan masalah dalam suasana santai, tanyakan apa yang dia mahukan, biarkan dia cuba mengemukakan pendapatnya. Pada usia ini mereka masih mereka bercakap dengan lemah, jadi kadang-kadang sukar untuk memahami apa yang anak mahukan, tetapi anda mesti menjelaskan kepada anak bahawa pendapatnya penting bagi anda. Sekiranya anda memahami apa yang dia mahukan, keadaan akan mudah diselesaikan. Dan sekiranya miliknya keinginan pada masa ini adalah mustahil untuk dipenuhi, maka kita mesti menawarkan penyelesaian alternatif untuk masalah tersebut. Anak kecil sedikit demi sedikit belajar menyelesaikan masalah dengan cara ini, dia dan tadika akan lebih mudah berinteraksi dengan pendidik dan rakan sebaya. Sekurang-kurangnya Saya selalu berusaha mencari kompromi dengan anak saya, setiap kali dia menerangkan, menerangkan lima kali kadang-kadang.

Keindahan saya disusun serupa pada musim bunga di jalan: akan berbohong tepat di lopak menghadap ke bawah dan berteriak, mengetuk kaki saya, saya hanya pergi ke diri saya sendiri semakin jauh, walaupun ada ratapan nenek (ibu – echidna dan semua orang) такое :) Потом доча поняла, что в мокром комбезе долго непогуляешь и у мамы не забалуешь:)Теперь включает “актрису больших и малых”, картинноpegangan meremas dan menggambarkan rengekan, dan dia mengintip kerana ладошек, есть ли реакция :))

https://deti.mail.ru/forum/obuchenie_i_vospitanie/detskaja_psihologija/rebjonok_bjotsja_golovoj_ob_pol_ne_znaju_chto_delat/

Perhatian menarik

Sebab. Bilakah anak anda lagi mula memukul bahagian belakang kepala ke dinding, perhatikan pada ekspresi di wajahnya. Kanak-kanak itu tidak menangis, tetapi bermain dengan tenang dengannya mainan. Seiring dengan aktiviti ini, dia dapat melihat ibu bapa malah tersenyum. Jadi dia memerhatikan reaksi sekitarnya.

Penyelesaian. Dalam kes ini, memarahi bayi tidak berbaloi. Abaikan cara ini untuk menarik perhatian anda. Pukulannya tidak mempunyai kekuatan yang besar dan oleh itu tidak boleh melakukan banyak keburukan. Lama kelamaan dia akan memahami bahawa kaedah ini tidak mendatangkan hasil.

Dan masih jangan lupa untuk memeluk dan menepuk anak di kepala. Dia adalah mesti merasakan keperluan anda dan cinta anda kepadanya.

Dari forum

Gadis menolong !!!! Anak perempuan 1.3. Bayi yang cantik di Dalam beberapa kes, taat, pintar, tetapi ada yang besar TETAPI !!!!! Sekiranya sesuatu bukan miliknya, dia jatuh ke belakang dan memukul kepalanya ke lantai, asfalt lebih pendek tidak kira apa, yang paling penting adalah kepala. Saya tidak membayar perhatian, pergi, mengatakan bahawa ibu saudaranya akan mengambil beberapa kali tidak banyak menampar paus. Tidak berjaya, saya tidak tahu apa yang harus dilakukan, dia kerana ia akan mengalahkan semua otak untuk diri sendiri !!!!!! Jadi dia mula menjerit, pada Hari ke-4 mula tidak tahan !!!! Tolonglah saya beritahu saya !!!!!!!!!!!!!!!

Anak akan diperiksa: bagaimana untuk berkelakuan, tetapi bagaimana tidak. Sekiranya kanak-kanak itu mengeluarkan amukan “percubaan”, iaitu mereka yang berakhir sebaik sahaja syarat itu dipenuhi, kemudian berikannya faham bahawa anda tidak akan memenuhi syaratnya hanya kerana dia terbaring di lantai. Dalam kes ini, jangan marah, kutuk. perlu tunjukkan bahawa anda tidak berhasrat untuk mengalah. Sekiranya mengamuk disebabkan oleh ledakan emosi yang tidak terkawal, maka anda perlu membawa bayi, peluk, jelaskan kepadanya bahawa ini adalah kilat, jelaskan mengapa demikian berlaku: “anda letih, mereka menyinggung perasaan anda” dan seterusnya. Tengok bila ada amukan. boleh menukar mod, sementara untuk mengelakkan bising kumpulan dan sebagainya.

Cuba berehat dan tertidur

Sebab. Seorang kanak-kanak boleh memukul kepalanya dengan kuat Surge permukaan selepas seharian yang sukar. Jadi dia berusaha berehat sebelum tidur. Kemarahan dan ketegangan. Berapa banyak ibu bapa yang tidak mengalihkan perhatian anak, itu tidak membawa hasil. Sebab untuk tindakan sedemikian mungkin meningkat tekanan intrakranial.

bayi menangis

Memukul kepala mungkin merupakan tanda yang diinginkan oleh anak untuk tidur. Perhatikan amplitud ayunan. Dia cantik menyedari apa yang dia lakukan dan oleh itu tidak boleh membahayakan dirinya sendiri. Selalunya ayunan seperti itu mempunyai irama tertentu. Pergerakan sedemikian lebih mengingatkan tarian ritual yang membolehkan bayi dengan cepat untuk pergi ke dunia impian.

Penyelesaian. Jadikan bayi anda suam pada waktu tidur mandi dengan ramuan yang menenangkan atau minyak lavender. Prosedur sedemikian akan menenangkannya. Beri dia urut, beritahu dia dongeng atau menyanyikan lagu pengantar tidur. Ini akan membolehkannya tidur lebih cepat.

Masalah kesihatan

Sebab. Kanak-kanak itu boleh memukul kepalanya kerana kesakitan yang tidak menyenangkan disebabkan oleh selsema penyakit, otitis media, gigi dan lain-lain. Dalam sedemikian keadaan, kanak-kanak banyak berubah-ubah, tetapi mereka tidak lagi marah.

Ingat bagaimana anda menggegarkannya, masih sedikit di tangan anda, ketika perutnya sakit atau giginya meletus. Dan sekarang dia mula bergoyang dan memukul kepalanya untuk membuang dirinya ketidakselesaan yang disebabkan oleh kesakitan. Sebab lain tingkah laku ini adalah autisme kanak-kanak.

Penyelesaian. Sekiranya bayi menundukkan kepalanya dengan alasan malaise sangat kerap, maka ini adalah alasan untuk risau. Dalam ini sekiranya lebih baik berjumpa doktor dan menjalani pemeriksaan. Mungkin ada keperluan untuk memberi bayi ubat ubat-ubatan.

Kegagalan dan Kekecewaan

Sebab. Selalunya berlaku bahawa kanak-kanak bermain dengan pereka, mengumpulkan teka-teki, mula menjerit, panik, memukul kepala di lantai atau menumbuk penumbuk di kepala kerana dia semuanya ternyata tidak seperti yang sepatutnya. Dia tidak mempunyai ketekunan dan sabar.

Penyelesaian. Kes ini memerlukan penyelesaian khas. Reaksi kanak-kanak seperti itu bermaksud rasa tidak puas hati terhadap dirinya, kebingungan, dia Dia tidak faham mengapa dia tidak berjaya. Sekiranya ia abaikan, anak itu tidak akan berhenti memukul kepalanya ke lantai. Di sini memerlukan pertolongan dari ibu bapa. Adalah perlu untuk menolong anak itu, membina dengannya pembinaan dari pereka, memasang teka-teki dengannya. Tenangkan dia mengatakan bahawa tidak semuanya berfungsi dengan betul pada kali pertama walaupun dengan anda.

Pengetahuan diri

Sebab. Dari hari-hari pertama kehidupan, seorang kanak-kanak belajar diri anda dan dunia di sekelilingnya. Pada usia satu tahun, bayi menjadi lebih sedar. Pada masa ini, dia menjadi tidak hanya berminat untuk semua yang mengelilinginya, tetapi juga minat terhadap perasaannya sendiri. Salah satu sensasi ini adalah kesakitan.

Minat kanak-kanak untuk mengetahui kesakitannya juga boleh terjadi alasan bahawa kanak-kanak itu mula memukul kepalanya dengan kuat permukaan. Percubaan kanak-kanak ini dimulakan dengan bilik pas hentakan kepala lemah. Dia dapat menguji perasaannya dengan lebih banyak lagi objek lembut. Selepas beberapa rentak percubaan pertama bayi memahami dengan kepalanya bahawa ini bukan had dan kemudian pukulan menjadi lebih kuat. “Beban” meningkat sehingga anak akan mencapai ambang kesakitannya.

Penyelesaian. Jangan memarahi bayi kerana kenyataan bahawa dia memukul kepalanya dan mencederakan dirinya sendiri. Eksperimen dengan kesakitan sensasi akan berakhir sebaik sahaja kanak-kanak itu mengalaminya maksimum. Maka minat bayi anda akan berpuas hati tidak masuk akal untuk menyakiti diri sendiri. Masih mencari peluang mengalihkan perhatian kanak-kanak daripada aktiviti ini.

Teliti semua sebab tingkah laku ini pada kanak-kanak dengan teliti. dan kaedah untuk menyelesaikannya. Tidak masuk akal untuk bimbang banyak perkara ini. Tingkah laku ini dilihat pada kira-kira 20% kanak-kanak berumur 2 hingga 3 tahun. berumur tahun. Selalunya, kanak-kanak lelaki menderita ini.

Dalam kebanyakan kes, kanak-kanak mula memukul kepala di lantai atau temboknya sudah berusia satu tahun, tetapi setelah tiga tahun ia berakhir tidak akan berhenti. Sekiranya anak itu terus berkelakuan seperti itu sehingga tujuh tahun, oleh itu, sudah menjadi manifestasi kerosakan dan watak murung. Anda hanya boleh menangani perkara ini. secara individu.

Kami juga membaca:

  • Tabiat pelik anak kecil: apabila anda perlu risau, dan bila tidak
  • 12 tanda anak manja
  • Apa yang perlu dilakukan sekiranya kanak-kanak menggigit kuku
  • Cara menyapukan bayi yang menghisap jari

Sayangi anak-anak anda. Lebih kerap bercakap dengan serpihan anda, rahsiakan, menjadi bukan sahaja ibu bapa untuk anak-anak anda, tetapi juga rakan. Perhatikan diri dan anak-anak anda!

Kanak-kanak itu menundukkan kepalanya ke lantai:

Bagaimana jika kanak-kanak itu, tersinggung atau memprotes, mula memukul dirinya di kepala atau cuba memukul kepalanya dinding? Bagaimana seharusnya ibu bapa bersikap dalam situasi seperti itu? Pencerobohan ada atau tidak?

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: