Mengapa bayi tidak menerima apa-apa saudara mara dan hanya berkomunikasi dengan ibu

Hubungan erat dengan ibu sememangnya wujud pada anak secara semula jadi merasakan kehangatan, degupan jantung dan cintanya yang tidak terbatas walaupun sebelumnya kelahirannya. Untuk masa yang lama, bayi itu menganggap ibunya bahagian diri anda, penjamin keselamatan dan keselesaan kita sendiri. Hampir setiap ibu tahu perasaannya ketika sedikit ekor berlari mengejarnya ke mana-mana, dengan reaksi yang menyakitkan walaupun perjalanan ke bilik mandi dan tandas. Ia berlaku bahawa seorang kanak-kanak tidak membenarkan sesiapa orang yang dikasihi, kecuali ibu. Adakah tingkah laku ini normal dan cara memberi vaksin kebebasan kanak-kanak dan kepercayaan terhadap saudara-mara, kita akan faham lebih jauh.

Kandungan artikel

  • 1 ibu saya. Siapa awak?
    • 1.1 Pembangunan Lampiran
    • 1.2 Sebab-Sebab Penyambungan Hiper
    • 1.3 Mengatasi masalah
  • 2 Perundingan guru sosialKroter N.A.

sayang-tiada-kecuali-ibu

Ibu saya Siapa awak?

Seorang kanak-kanak di bawah umur tiga tahun hidup dan berkembang dengan bantuan ibunya, dia mengalami emosi, moodnya.

Seorang kanak-kanak hingga setahun belajar mempercayai dunia melalui ibunya, memilihnya objek cinta anda. Untuk kebahagiaan, bayi tidak perlu lapar, untuk berada dalam keadaan selesa dan merasa prihatin dan hormat Ibu Ikatan yang hebat adalah keadaan remah yang sihat. Penggera harus menyebabkan perasaan terbalik pada bayi, yang menunjukkan masalah dalam perkembangan mental.

Sudah tentu, tidak mudah apabila bayi tidak membiarkan anda pergi walaupun sesaat, membuang amukan sebaik sahaja anda tidak dapat melihat. Stok habis kesabaran, ahli psikologi mengatakan bahawa semakin kuat anak pada tahun pertama hidup melekat pada ibunya, semakin bebas dia akan mengejar dua orang berumur tahun.

Selalunya kegelisahan ibu bapa disebabkan oleh penolakan bayi saudara mara. Semalam, anak anda tersenyum kepada nenek anda, dan segera menemuinya dengan tangisan. Bulan-bulan pertama dalam hidupnya seorang kanak-kanak tidak mungkin menunjukkan bahawa ibu mungkin meletakkannya di tangan orang asing. Dan semua yang tidak dilihatnya lebih dari dua atau tiga hari menjadi orang asing secara automatik. Bayi masih fokus pada ibu, sedang membina hubungan dengan dia, dan dia belum memerlukan orang lain. Secara genetik meletakkannya kanak-kanak itu hanya menganggap yang paling dekat di persekitarannya, kerana kehidupan menghadapi dia dengan banyak orang asing setiap hari, walaupun selama berjalan kaki. Bayi yang hampir lima bulan sudah boleh tinggal bersama mereka yang sentiasa tinggal bersamanya. Dan menjelang tahun bersetuju untuk berkomunikasi dengan orang baik, jika anda memastikan bahawa mereka tidak mewakili ugutan. Tetapi ini mungkin tidak berlaku, kerana perkembangan mental setiap bayi secara individu.

Pembangunan Lampiran

Bayi yang baru lahir dapat berkomunikasi dengan sesiapa sahaja secara positif. orang yang disesuaikan. Sudah tentu, mereka tertarik kepada ibu, tetapi perasaan orang lain belum menimbulkan kebimbangan. Setengah tahun kasih sayang anak membesar menjadi ibu, dia membezakannya dengan jisim semua orang, mencari perlindungan. Pada usia ini, rasa takut akan orang asing terbentuk, mempertahankan diri.

bayi-tiada-terima-kecuali-ibu-2

Menjelang tahun kasih sayang anak kepada orang yang disayangi, tentu saja, ini tidak berlaku untuk ibu. Seorang kanak-kanak tiba-tiba dapat mengubah sikap terhadap ayah, nenek dan saudara-mara lain yang baru dia rapat bercakap.

Seorang kanak-kanak berumur dua atau tiga tahun boleh menunjukkan kebebasan dan kesesuaian sosial dan tiba-tiba beralih ke lampiran hiper. Pada usia ini, anda sudah boleh membincangkan alasannya tingkah laku tersebut dan pembetulan mereka.

Kami juga membaca: Bagaimana hubungan anak ibu, keluarga dan orang asing bergantung pada usia (sejak lahir sehingga setahun)

Sebab-sebab Penyambungan Hyper

Dalam keadaan di mana kanak-kanak itu sangat takut, atau ditinggalkan pengasuh yang tidak dikenali, dihantar ke tadika, permintaan dan penolakan ibu berkomunikasi dengan orang lain dapat dijelaskan. Sekiranya kanak-kanak itu tiba-tiba menukarnya kasih sayang kepada saudara mara dan hanya memerlukan komunikasi dengan ibu, alasan harus dijumpai.

bayi-tiada-kecuali-ibu-3

  1. Penjagaan ibu yang berlebihan ketika dia bukan satu langkah membiarkan bayi pergi. Kanak-kanak itu biasa sahaja selalu berada di sekitar dalam keadaan buruk, dia merasa tidak selamat, melihat bahaya, baik dalam kehidupan dan orang lain.
  2. Kehilangan orang yang disayangi ketika orang yang menjadi dekat dengan anak, kerana penempatan semula, perceraian, mungkin peristiwa tragis jatuh dari kehidupan bayi. Bayi secara tidak sedar memproyeksikan keadaan pada ibu, jadi dia ada rasa takut kehilangannya.
  3. Ketidakpedulian dan kekejaman. Sekiranya, misalnya, ayah menunjukkan ketegaran yang berlebihan dalam pendidikan, bayi meminta perlindungan dari Ibu
  4. Konflik, tekanan, ketakutan. Sekiranya bayi emosi negatif, kenangan yang berkaitan dengan sekali orang yang dekat dengannya, dia juga akan meminta perlindungan untuk ibunya.

Mengatasi masalah

Sekiranya kasih sayang bayi terhadap ibu menjadi menyakitkan, Perhatikan petua berikut.

  • Tenang Cuba elakkan konflik dan mood negatif dalam keluarga. Anak itu, seperti tidak ada orang, bertindak balas dengan tajam pada tingkah laku ibu bapa dan orang yang dekat dengannya. Biarkan bayi anda menyedari ketenangan dan kemudahan komunikasi dengan setiap anggota keluarga
  • Keselamatan di rumah. Buat begitu persekitaran tidak menjadi seperti ladang ranjau untuk bayi, selamatkan rumah, buang benda berbahaya. Ini akan membolehkan anak anda meneroka ruang dengan tenang dan tidak mendengar tanpa henti “berbahaya”, “jangan pergi.” Lagipun, walaupun nenek tersayang akan kekal selamanya mengulangi bahaya, anak memutuskan untuk mengganti komunikasi dengan komunikasi ibunya mengikuti naluri pemeliharaan diri;
  • Sapuan secara beransur-ansur. Jangan pergi secara tiba-tiba anak pada saudara-mara, jika dia menentang dan bermula amukan. Ajar dia sedikit demi sedikit, biarkan ibu pergi dulu 10-15 minit, kemudian tingkatkan masa ketiadaan sehingga kanak-kanak itu tidak akan memahami bahawa dengan ahli keluarga yang lain adalah selamat dan bersenang-senang. Perkara utama adalah bahawa saudara-mara yang tinggal bersama bayi mengambil penyertaan aktif dalam permainan, makan, mandi, sehingga anak merasa menjaga dan tidak bosan;
  • Tunggu. Tunda bekerja, jangan hantar bayi anda ke tadika, jangan mengupah pengasuh untuk tempoh penyesuaian serpihan. Ketergantungan pada ibu semakin lemah dan anda dapat meluangkan masa untuk diri sendiri, tetapi buat masa ini anda tidak boleh mencederakan jiwa anak;
  • Kepulangannya. Sampai di rumah, ibu mesti menunjukkan semua kelembutannya terhadap bayi sehingga kanak-kanak itu memahaminya tidak ada yang berubah, dan ibu ada berdekatan.

Ingatlah untuk berlebihan dengan perhatian dan hubungan dengan bayi tidak berbaloi. Tidak perlu memanggilnya tanpa henti ketika anda pergi, bercakap di Skype dengan seorang kanak-kanak, sedang bekerja. Kenali perasaan dan fikiran anda sendiri, mungkin anda sendiri tidak mahu membiarkan bayi pergi.

Berhati-hati dengan anak, bersabar dan mesra. Detik kasih sayang bayi berlalu, mungkin tidak lama lagi anda akan kehilangan masa ketika bayi itu begitu memerlukan pelukan dan kasih sayang anda. Hargai detik-detik yang ditahan bersama-sama, kerana kanak-kanak tumbuh dengan cepat.

Kami juga membaca: Mengapa anak memimpin dengan buruk diri anda dengan ibu, dan dengan orang lain baik?

Perundingan guru sosialKroter N.A.

Apa yang perlu dilakukan apabila anak dilekatkan dan tidak melepaskan anaknya sendiri ibu dari dirinya sendiri, tidak mengenali sesiapa dan tidak melakukan hubungan dengan orang lain kanak-kanak? Beberapa cadangan seorang pendidik sosial Kroter N.A. (sumber)

bayi-tiada-kecuali-ibu-5

  1. Pertama sekali, cuba sempitkan lingkaran sosial anda dengan bercakap di rumah (di wilayah anda sendiri, biasa dan selamat) atau berjalan-jalan dengan satu atau dua anak dan ibu mereka. Jumpa mereka secara berkala untuk anak anda sudah terbiasa dengan mereka. Jangan pujuk bayi anda sertai mereka, biarkan anak-anak lain bermain berdekatan. Biarkan bayi memerhatikan mereka dari sisi untuk beberapa lama. Secara beransur-ansur dia biasakan mereka, kehadiran mereka, dan mungkin ingin bergabung komunikasi. Tetap dekat dengannya. Cuba sertai permainan. kanak-kanak di kotak pasir, menunjukkan kepada anak mereka bahawa kanak-kanak “asing” ini dan orang dewasa selamat. Apabila ketakutan orang lain berlalu beberapa waktu (minggu, bulan) dapat mula berkembang secara beransur-ansur bulatan “kenalan”. Hampir semuanya bergantung pada tingkah laku anda: tidak menegaskan bahawa kanak-kanak itu bermain dengan anak-anak, dan terutama sekali tidak pujuk dia untuk tinggal bersama orang luar. Biarkan ia terasa (bukan dalam kata-kata tetapi dalam perbuatan) bahawa anda mencintainya dan sentiasa ada. Ia adalah akan memberi keyakinan dan kebebasan. Biarkan bayi anda pastikan bahawa komunikasi dengan orang lain adalah pilihannya sendiri kehendak, keinginan, bukan keinginan anda untuk sementara waktu “bebas” dari dia dan melakukan perkara sendiri.
  2. Pastikan anda mengingat peraturannya: jangan memarahi atau tidak untuk menghukum anak kerana tidak mahu berpisah dengan ibunya. Dia tidak nakal, tapi mencari keamanan. Hanya apabila ibu akan memimpin dengan tenang, yakin dan konsisten, bayi akan dapat bertenang dan dia akan mula melepaskan ibunya, bertindak balas secara normal pemergian dan ketiadaannya.
  3. Untuk memudahkan berpisah dan bertemu dengan anak, ibu Pertama sekali, anda perlu membuat keputusan! Ini adalah perkara yang paling penting. Tentukan ibu boleh pergi bekerja dengan pelbagai alasan, tetapi apa sahaja pilihan itu ditentukan, tidak boleh mencela diri sendiri. Baiklah jika keputusan anda disetujui oleh semua ahli keluarga, tetapi walaupun ia hanya mempunyai sebab subjektif, jangan menyeksa diri sendiri keraguan dan rasa bersalah. Kanak-kanak kecil sangat terdedah kepada mood ibu.
  4. Secara beransur-ansur membiasakan anak anda dengan ketiadaan yang singkat ibu-ibu. Meninggalkan bilik pada awalnya selama 1-2 minit, dan kemudian memanjang masa ketiadaan, tetapi kembali sebelum anak bermula menangis. Eksperimen seperti ini paling baik dilakukan ketika anak tenang. dan sibuk dengan sesuatu yang menarik. Anak mesti membiasakan diri dengan kenyataan bahawa ibu boleh pergi untuk waktu yang singkat dan pasti akan kembali kepadanya. Berguna akan mengajar anak anda dari usia dini hingga apa juga wanita lain (ibu, nenek) dan, sejauh mungkin tinggalkan bayi anda untuk masa ketiadaannya.
  5. Sebelum berpisah dengan anak, sediakan segalanya. Anda kenyang tekad? Hebat! Sekarang fikirkan semuanya hingga ke rumah tangga terkecil butir-butir supaya anda, juga anak, atau orang yang akan bersamanya tetap dia, tidak merasakan kerusuhan yang tidak perlu, tetapi merasa tenang dan yakin
  6. Buat ritual kembali. Fikirkan ritual keluarga kepulangan anda agar perjumpaan tidak berubah menjadi episod kedua mimpi buruk “ibu pergi – ibu datang.”
  7. Elakkan penjagaan dan kawalan yang berlebihan dan amalan ganas pendedahan. Biarkan anak anda belajar sesuatu sendiri pengalaman dan kadang kala berdikari dan membuat keputusan. Bersukacitalah dalam manifestasi kemerdekaan, tekankan. Bayi seseorang yang merasakan kekuatan dan kemampuannya sendiri akan berhenti dengan susah payah bertindak balas terhadap ketiadaan ibu.
  8. Libatkan ayah atau ahli keluarga anda yang lain dalam jagaan dan permainan dengan anak, mengembangkan lingkaran sosial anak. Dalam kes ini, ibu harus memberi perhatian lebih kepada anak, memberikan hubungan emosi (penampilan penuh kasih sayang, sentuhan lembut, pukulan, pelukan), begitu bagaimana tanpanya walaupun kehadiran ibu yang berterusan tidak dekat memenuhi keperluan emosi anak.
  9. Ingatlah bahawa berjalan-jalan setiap hari di alam semula jadi, permainan luar dihidupkan di udara segar akan sangat berguna untuk anak dan menguatkannya sistem saraf.
  10. Ibu perlu membebaskan diri daripada kegelisahan yang berlebihan dan belajar menikmati kehidupan dan bayi anda.
  11. Dan perhatikan: ungkapan dengan partikel “tidak” (“tidak mengambil, “” tidak akan menyinggung perasaan, “” tidak akan makan “) yang paling sering dimiliki untuk kanak-kanak makna yang berlawanan. Serta kata-kata “jangan sentuh, jangan lakukan” galakkan anak melakukan perkara sebaliknya. Lebih baik digunakan dalam pertuturan bahasa positif seperti “baik”, “baik”, “suka”, “suka”, dan seumpamanya.

Baca juga: Anak itu tidak melepaskan dirinya ibu bukan langkah: apa yang perlu dilakukan?

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: