Mengapa bayi meleleh – alasan dan apa yang perlu dibuat

Selepas kelahiran bayi dan ketika dia membesar setiap hari di sesuatu yang baru dapat diperhatikan dalam perkembangannya. Tidak boleh dibiarkan tanpa perhatian dan gejala yang membimbangkan untuk ibu, misalnya, meningkat air liur selepas bulan kedua kehidupan. Bayi itu berjemur yang pada awalnya tidak menimbulkan rasa tidak selesa kepada anak, maka, selepas beberapa hari, air liur menjadi lebih banyak, dan ibu sering harus menukar pakaian pada bayi. Sekiranya dagu bayi akan sentiasa terkena air liur, maka dia jengkel, radang dan kemudian bayi mula menunjukkan kegelisahan, kerana kerengsaan dan ruam menyakitinya. Kenapa awak bayi itu mengering, dan apa yang dicirikan oleh fenomena ini, pertimbangkan kemudian dalam artikel.

Kenapa bayi meleleh?

Punca air liur berlebihan pada bayi

1. Segera gigi!

Penyebab utama peningkatan air liur pada bayi adalah penyediaan gusi untuk tumbuh gigi. Tempoh ini mungkin bermula dengan 2 bulan dan bertahan selama satu setengah tahun pertama kehidupan bayi. Gigi boleh bergerak walaupun di gusi itu sendiri dan menyebabkan bayi sakit Dan air liur melembutkan gusi yang meradang dan mempunyai tindakan anti-radang, seperti yang difikirkan oleh alam semula jadi. Dengan air liur dalam kes ini, anda tidak mungkin dapat mengatasi, tetapi tolong anda boleh mendapatkan sedikit gigi dengan membeli bayi mainan tikus dan pencuci gigi khas, seperti diisi air. Mereka boleh didinginkan di dalam peti sejuk dan dibiarkan menggaru gusi. kepada anak. Sensasi menyakitkan akan menjadi lebih sengit.

2. Kerja intensif kelenjar air liur.

Kelenjar air liur belum terbentuk sepenuhnya, dan semasa pertama tahun hidup dari semasa ke semasa dapat mengatur “pemeriksaan” mereka bekerja. Air liur terlalu banyak dilepaskan, bayi tidak dapat menelan dan ia mengalir keluar. Nasib baik, tempoh seperti itu berumur pendek dan agak jarang berlaku, namun begitu mempunyai tempat untuk menjadi.

3. Melawan bakteria.

Sudah berusia tiga bulan, bayi itu menyeret kerang ke mulutnya. Dan semakin tua, semakin anda mahu mencuba gigi. “Mana-mana objek yang kotor boleh menyebabkan kanak-kanak tidak menyenangkan penyakitnya adalah stomatitis. Tubuh mahu dengan segala cara untuk menyingkirkan agen berjangkit, dan kerana air liur mempunyai bakteria sifat, maka rongga mulut dalam pengertian harfiah perkataan dicuci air liur dari kuman. Oleh itu keluhan ibu bapa mengenai peningkatan air liur pada bayi.

4. Hipersalivasi.

Saya ingin anda tidak pernah menemui istilah ini di kehidupan biasa. Dalam kes ini, peningkatan air liur mungkin berlaku tanda penyakit yang lebih serius. Ibu bapa harus mengawal setiap perubahan tingkah laku dan kesihatan anak. Adalah perlu untuk berunding dengan pakar untuk mengecualikan penyakit otak, sistem yang tidak sama, kehadiran ketumbuhan.

Hypersalivation adalah salah satu tanda penyakit, biasanya primer kerana perubahan pergerakan pada bayi Agak sukar untuk menentukan usia, kerana bayinya sendiri sahaja belajar semuanya. Ahli neurologi dan pakar pediatrik melihat gambar dengan lebih jelas apa yang berlaku, jadi jangan membuat kesimpulan terburu-buru, tetapi jadilah berjaga-jaga.

Apa yang perlu dilakukan dan bagaimana menolong anak meningkat air liur?

Kenyataan bahawa bayi sering membuang air besar menunjukkan bahawa pada gigi. Melawannya tidak berguna, anda tidak boleh mempengaruhi proses ini. Tetapi untuk menjadikan kehidupan untuk diri sendiri dan anak anda lebih banyak selesa – sangat mungkin bagi anda untuk:

  • supaya pakaian tidak tepu dengan air liur, kenakan anak kolar khas dengan lapisan kalis air;
  • di jalan cuba memberi bayi penenang, ia akan membantu bayi menelan air liur;
  • gusi bayi gatal, jadi anda boleh mengurutnya dengan bersih jari telunjuk, dengan perlahan menekan yang diduga laman web gigi;
  • gel gusi akan menyejukkan kawasan yang meradang, melegakan kemerahan dan selepas beberapa saat anak akan tenang dan tidak terluka.

Ingat bahawa air liur berlebihan pada anak adalah fenomena sementara, dengan gigitan gigi primer pertama anak akan lebih ringan dan air liur tidak lagi menonjol dalam jumlah yang besar kuantiti. Tunggu tempoh ini, dan untuk mengecualikan pementasan diagnosis salah, hubungi pakar – orang tempatan anda pakar pediatrik. Gigi mudah, sihat!

Mengenai topik:

  1. Mengapa dagu yang baru lahir bergetar?

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: