Mengapa bayi baru lahir mengelupas kulit di kepala dan badan – apa yang perlu diketahui oleh ibu

mengelupas kulit pada bayi baru lahir

Dalam kehidupan sebenar, bayi yang baru lahir sangat berbeza dengan bayi “berkilat”. Warna kulit tidak sekata, tangan berkerut dan kaki biasanya tidak menakutkan ibu bapa yang baru dibuat, kerana jelas: bayi itu baru dilahirkan di persekitaran baru untuk dirinya sendiri. Walau bagaimanapun apabila bayi baru lahir mempunyai kulit yang mengelupas, beberapa ibu mula panik, mengambil fenomena semula jadi ini kerana penyakit.

Mengelupas kulit boleh merebak ke seluruh badan dari menuju ke tumit, tetapi ia tidak menimbulkan ancaman bayi yang baru lahir.

Mengapa kulit mengelupas

Sebab untuk mengelupas kulit pada bayi baru lahir sangat mudah: itu reaksi kulit terhadap habitat baru.

Sebelum dilahirkan, bayi itu dalam keadaan cair, setelah muncul cahaya bayi memasuki ruang udara. Kulit kita dilindungi dari filem gris tidak kelihatan persekitaran yang membantu mengekalkan kelembapan. Kelenjar sebum bayi belum menyesuaikannya berfungsi, di samping itu, kulit bayi sangat nipis dan halus. Pada 2 yang pertama beberapa hari, pelincir primordial yang disebut dipelihara pada kulit bayi, dan kemudian kulit kekal hampir tidak dilindungi, sehingga boleh keringkan dan kupas.

Dalam beberapa kes, kulit mungkin terkelupas kerana alahan terhadap kosmetik atau produk. Reaksi alahan, kecuali mengelupas, selalu disertai dengan kemerahan, ruam. Sekiranya gejala ini tidak wujud – Mengapa tidak bimbang, ini adalah tahap biasa kanak-kanak membiasakan diri kelangsungan hidup di persekitaran baru.

Apa yang perlu dilakukan semasa mengelupas kulit

Oleh kerana ini bukan penyakit, tidak ada yang dapat dilakukan.

Kulit bayi mengelupas dalam 2-3 minggu pertama. Secara beransur-ansur badan menyesuaikan diri dengan sentuhan dengan udara, kelenjar sebum mula berfungsi dan memberikan perlindungan lipid pada kulit, dan mengupas hantaran.

Sekiranya penampilan serpihan serpihan amat membimbangkan, mono langsung usahanya untuk melembutkan dan melembapkan kulit.

  1. “Kerak susu” di kepala bayi dapat dikeluarkan semasa berenang. Untuk melakukan ini, pelincirkan kepala dengan kosmetik atau minyak sayuran yang boleh dimakan disterilkan 20 minit sebelum mandi, dan kemudian disikat dengan berus. Anda boleh lakukan tanpa minyak: dalam mandi masa untuk membersihkan kepala dengan syampu bayi, dan selepas beberapa minit angkat kerak dengan berus.
  2. Pegangan, kaki dan badan boleh dilembutkan beberapa kali sehari pelembap atau minyak. Amat penting untuk melakukannya selepas ini bersentuhan dengan air.

Apa yang pasti tidak patut dilakukan ialah cuba membuang kerak kering. Anda mungkin cedera semasa prosedur ini. kulit bayi atau menimbulkan kerengsaan yang teruk.

Mengelupas kulit pada bayi

Oleh kerana mustahil untuk mengelupas kulit sepenuhnya, ada yang langkah-langkah dapat mengurangkan proses ini sedikit.

  • Jangan gunakan sabun biasa dan produk lain untuk mandi, mengeringkan kulit. Lebih baik menggunakan gel bayi khas untuk mandi atau merebus herba. Secara amnya, bahan pencuci tidak digalakkan gunakan setiap hari. Seorang kanak-kanak boleh dimandikan di dalam air, dan gunakan gel atau kaedah lain 1-2 kali seminggu.
  • Mandi bayi anda tidak lebih dari 2 kali sehari. Selepas masing-masing berenang anda boleh menggunakan krim bayi pelembap atau melincirkan kulit halus minyak.
  • Penting untuk memantau kelembapan di rumah. Di udara kering kulit kehilangan kelembapan lebih cepat dan akan mengelupas lebih banyak.

Seperti yang telah kita katakan, pengelupasan kulit tidak menyebabkan bayi itu sendiri tiada kesulitan. Kerak di kepala boleh bertahan hingga setahun, pengelupasan kulit badan dan anggota badan biasanya melangkaui beberapa minggu. Lebih berhati-hati kita campur tangan proses penyesuaian, semakin cepat badan bayi itu sendiri akan menghadapi keadaan.

Lebih jauh: kerak di kepala – bagaimana cara membuangnya?

Baca topik penjagaan:

  • Penjagaan kulit bayi
  • Kebersihan bayi yang baru lahir
  • Cara memilih krim untuk bayi baru lahir

Video: penjagaan kulit bayi yang baru lahir

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: