Melahirkan melalui atau melalui Caesarean (semula jadi kelahiran anak vs sesar) – pengalaman seorang ibu dengan banyak anak

Pada satu ketika, setiap gadis muncul keinginan untuk menjadi seorang ibu. Ada yang memikirkan kanak-kanak seawal usia 20 tahun, seseorang hanya pada usia 30 tahun atau lebih baru. Namun, ketika melihat bayi kebanyakan wanita mula tersenyum lembut. Keibuan adalah kebahagiaan yang luar biasa.Menjadi ibu adalah anugerah Tuhan!

Sebaliknya, perkataan “melahirkan” sangat menakutkan. Ia adalah proses semula jadi, tetapi melibatkan kesakitan yang sangat teruk dan siksaan. Oleh itu, bahkan wanita yang gemetar menunggu anak sulung, mereka takut melahirkan sendiri. Tidak hairanlah bahawa kebanyakan wanita hamil mengkaji dengan teliti cara-cara itu biarkan mereka mengurangkan penderitaan mereka di hospital tanpa bahaya bayi. Ada yang mula bermeditasi, yang lain tenang muzik klasik, yang lain cuba berehat di bawah pancuran air panas. Wanita yang paling sensitif bersedia menggunakan kaedah radikal, hanya untuk menyelamatkan diri dari kesakitan. Mereka serius memikirkan anestesia epidural atau juga bahagian caesar. cerita sendiri dan setiap orang berhak menjadi!

Setiap daripada kita mempunyai ambang kesakitan dan sejarah kehamilannya sendiri. Saya tidak menyalahkan sesiapa, saya tidak cuba memaksakan pendapat saya. Saya cuma Saya akan memberitahu anda bagaimana saya melahirkan tiga orang anak saya. Mungkin seseorang saya pengalaman akan kelihatan berguna. Saya hanya ingin memberitahu anda – tiada siapa yang memerlukan apa-apa tanpa tunduk.

Kelahiran semula jadi

Saya melalui tiga kelahiran, selepas itu tiga kelahiran bayi yang luar biasa. Saya melahirkan sendiri, dan melalui pembedahan caesar, jadi saya mempunyai sesuatu untuk dibandingkan. Untuk kedua-dua pilihan, saya melihat saya kelebihan dan kekurangan. Walaupun, akan lebih tepat untuk menamakannya lebih banyak atau ciri yang kurang menyeronokkan.

Saya akan bermula dengan kelahiran semula jadi. Ungkapan ini boleh menyebabkan senyuman. Ada yang akan berfikir: “Apa yang boleh disebut semula jadi proses yang membawa begitu banyak kesakitan? “. Ini retorik soalan, jadi saya tidak akan menjawabnya. Saya hanya akan menerangkan dengan lebih terperinci, bagaimana kelahiran fisiologi saya.

Saya tidak akan bubar. Perasaan yang saya alami jauh sekali yang boleh dialami semasa membungkus coklat Salun SPA. Secara sederhana, kelahiran anak adalah prosedur yang tidak menyenangkan. Walau bagaimanapun sukar untuk menggambarkan kesakitan yang dirasakan oleh seorang wanita ketika dia muncul cahaya bayi yang ditunggu-tunggu. Secara peribadi, dia nampaknya tidak tertahankan bagi saya. Sebaliknya, dia melelahkan dan melelahkan.

Semasa melahirkan anak secara semula jadi, nampaknya otot-otot di bawah perut benar-benar pecah dari dalam, tetapi pada masa yang sama mereka terbentang di luar. Ia adalah kesakitan yang menyakitkan punggung bawah. Nampaknya saya menjadi ahli ujian kemalangan dan saya diuji kekuatan. Kira-kira satu minit, saya serentak diregangkan dan diperah, dipintal dan dilambung dengan kekuatan seperti seseorang memeriksa had kemungkinan yang ditentukan oleh alam semula jadi.

Harus menanggung kesakitan, mendapat paru-paru penuh udara dan mengira detik. Nampaknya waktu saya menjadi perlahan. Detik berlarutan dengan perlahan sehingga timbul pemikiran: “Itu saja, saya lebih besar Saya tidak boleh! “Namun, pada saat-saat seperti itu, ia bermula sedikit lepaskan. Nampaknya, ia akhirnya memberikan kelegaan peluang untuk berehat dan bersedia secara mental “larian” seterusnya. Hanya anda yang akan berfikir begitu – dan dalam sekejap sahaja semuanya memulakan yang baru, sejumlah besar tidak menyenangkan sensasi.

Secara berkala semasa melahirkan anak loya berkembang. Saya terkejut dengan penemuan seperti itu, kerana saya tidak makan apa-apa. Walau bagaimanapun, ini masih berlaku tidak semua. Tiba-tiba, sejuk yang mengerikan melanda saya. Dan tingkap di wad bersalin dewan ditutup rapat, dan saya memakai stoking saya, tetapi menjadi seperti itu sejuk kerana gigi tidak terkena gigi. Secara umum, hanya anda yang faham mustahil untuk berehat, seperti gelombang baru – semuanya otot di bawah perut sangat tegang seolah-olah hendak pecah.

Pada masa ini, yang dapat anda lakukan hanyalah berkata pada diri sendiri: “Bernafas! Perkara utama adalah bernafas dengan betul! “. Paru-paru anda juga mula berfungsi had kemungkinan, mengepam semua oksigen yang ada hospital bersalin. Adakah anda ingat bagaimana anda diajar untuk mengira: “Tarik napas – satu, dua, tiga. Menghembuskan nafas – satu, dua, tiga. Bernafas lagi … “. Matematik sederhana ini sedikit mengalihkan perhatian dari rasa sakit – dan tiba-tiba sekali lagi datang kelegaan “Terima kasih Tuhan! Akhirnya berehat juga menunggu! “- anda fikir. Namun, ini adalah ilusi lain. Seorang doktor muncul, mendengar dengan hati kecil, memeriksa pendedahan dan melaporkan bahawa bayi akan dilahirkan tidak lama lagi – tinggal 40 minit lagi, yang terbesar adalah satu jam. Berita “baik” ini menggelapkan mata saya. Ini adalah 40 minit untuk doktor – sedikit, kerana kelahiran berlangsung beberapa jam. Hanya ibu mengandung yang berpendapat bahawa kekuatannya tetap maksimum 15 minit Anda terkejut, dan doktor mengejek anda, mengatakan bergerak, bukan hanya berbohong – anda lihat, itu sahaja akan berakhir lebih cepat.

Dengan cara ini, bayi dilahirkan. Hanya perlu buat satu pembetulan: keseluruhan proses kelahiran semula jadi dari persalinan mengambil masa dari beberapa jam untuk kelahiran anak hari – setiap wanita mempunyai cara tersendiri. Tidak ada apa-apa amat mengejutkan bahawa wanita hamil sering kehilangan tidur dan bermimpi anestesia kuat atau bahagian caesar.

Bahagian caesar

Operasinya tentu kelihatan lebih menarik daripada kelahiran secara fisiologi: mereka memberi anda suntikan, dan kemudian tunggu sendiri dengan tenang. Daripada mengalami kontraksi yang menyakitkan selama beberapa jam, anda boleh “membaca majalah”, “mendengar muzik kegemaran anda.” Pelantikan bahagian caesar untuk alasan perubatan dan kelihatan seperti pemberian syurga. Anda mendapat anestesia, berbaring – dan kemudian anda hanya tidur atau perhatikan bagaimana doktor mengelilingi anda dan membincangkan cuaca, makanan kucing, prestasi anak-anak di sekolah atau kerja keras. Anda tertanya-tanya bagaimana mungkin, mengenai anda tentang sebilangan sampah Tryndet, kerana sekarang anda mempunyai saat yang sangat penting ?! Itu juga mungkin, kerana kaedah anestesia moden memungkinkan sedar semasa pembedahan.

Dan semasa anda meminati fikiran dan kegelisahan anda, lupakan yang berharga sepuluh hingga lima belas minit, dan di sini anda mendengar tangisan pertama serpihan anda … dan anda tidak boleh percaya bahawa ia sudah berakhir. Sekarang kepada anda mereka meletakkan bayi itu ke dadanya dan bertanya siapa namanya. Doktor melaporkan bahawa mereka hanya memerlukan 20 minit untuk memohon jahitan, dan kemudian anda akan dibawa ke rawatan intensif. Ia sudah berakhir, dan anda juga Saya tidak merasakan apa-apa. Hebat! Semua ada di belakang!

Sejujurnya, ketika mereka menyuntik saya dengan anestesia, saya berdoa agar semua orang oleh beberapa keajaiban ia berjaya, dan keperluan untuk operasi hilang. Saya berfikir: “Saya sudah melahirkan sendiri! Mungkin tunggu sebentar – dan saya boleh saya buat lagi? ”

Hanya dalam 10 minit, bayi saya dengan kuat menyatakannya rasa tidak puas hati dengan kenyataan bahawa ia diliputi untuk pertama kalinya dalam hidupnya. Saya tidak dapat memahami jika ini semua berlaku dalam kenyataan atau hanya impian. Bagaimanapun, selama 9 bulan saya membawa bayi di bawah dada, saya merasakan bagaimana dia menendang, berkongsi makanan dan udara dengannya. Untuk mengalami semua ini dan bahkan tidak bersalin? Anak itu terletak di sebelah saya – seorang budak lelaki yang sihat dan tampan … Dia adalah anak saya, tetapi saya tidak melahirkannya! TIDAK! Tidak melahirkan! Kami tidak ini bersama-sama, dan sepertinya saya satu pengkhianatan.

Sudah tentu, pembedahan caesar bukanlah tragedi. Dikendalikan pada Saya baik dan cepat, saya mempercayai doktor sepenuhnya. Saya rasa Ia normal, dan bayi dilahirkan dengan sihat. Cukup di hati saya sungguh menyedihkan, kerana saya sama sekali tidak merancang pembedahan caesar. Doktor kemudian memahami keadaan saya dan mendorong saya: “Sekiranya anda mahukan lebih banyak satu anak, anda boleh melahirkannya sendiri. ”

Mengapa lebih baik melahirkan diri sendiri?

Seiring berjalannya waktu, saya mula kurang ingat bagaimana keadaan saya caesar. Perkara utama ialah semua anak saya bersama saya. Mereka sihat dan ceria. Saya dan suami mahukan tiga orang anak dan menunaikan anak kami program maksimum. Cuma sekarang saya dihantui oleh pemikiran bahawa untuk melahirkan semula. Ia adalah untuk melahirkan – untuk terus hidup secara menyeluruh proses.

Saya bukan masokis, saya tidak merasakan keseronokan dari rasa sakit dan cukup Saya merasakan semua “pesona” kelahiran semula jadi. Saya baik-baik saja Saya teringat saat mereka hanya melekap di dada anda bayi yang dilahirkan. Dia sangat hangat, lembut, sayang. Anda menciumnya dan anda faham bahawa akhirnya tidak menyakitkan bagi anda – sebaliknya, anda juga begitu baik dan tenang. Tidur tanpa tidur, lampin, bayi penyakit, keajaiban penyusuan dan perayaan kolik – semua ini akan berlaku kemudian. Sekarang anda hanya menikmati kesatuan dengan bayi anda anda merasakan nafasnya yang pemalu dan pergerakan naluri yang lemah cuba mendekati dadaku dan mataku terpaku ke arahnya kepala basah, sedikit lebih besar daripada penumbuk. Pada masa ini anda secara harfiah jatuh ke dalam euforia, terima kasih seluruh dunia untuk ini keajaiban.

Tidak ada yang mengalahkan apa yang dialami seorang wanita di wad bersalin jadual pada minit pertama selepas kelahiran anak. Dari kebahagiaan air mata datang ke mata anda, seperti embun kebahagiaan ilahi, kepada anda Saya mahu mencium wajah kecil, peluk, sayangi bayi ini. Apa kata-kata yang ada! Ini adalah perasaan yang kuat sehingga mereka seketika padamkan semua kenangan kesakitan. Siksaan digantikan dengan kebahagiaan dan penuh dengan kebahagiaan.

Gadis-gadis yang dihormati, saya secara peribadi berpendapat bahawa ini adalah beberapa ajaib minit bernilai melahirkan sendiri dan siksaan yang berterusan, alam mana yang telah disediakan untuk kita. Sudah tentu, kita adalah jantina yang lebih lemah. Walau bagaimanapun setiap dari kita harus sementara menjadi berani dan kuat, jika dari kehidupan baru bergantung kepadanya.

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: