Keibubapaan yang sangat teruk: manipulasi kanak-kanak dengan cara buli

Berapa kerap berlaku ini di kalangan ibu bapa: nakal kanak-kanak itu enggan membantah hujah anda, dan secara literal dalam perjalanan anda mengemukakan sebilangan frasa yang menakutkan. Secara teori, ia harus stabil anak, buat anda berubah fikiran dan tenang. Tetapi apa sebenarnya berlaku di kepala anak kandung anda ketika dia mendengar sekali lagi dari ibu yang kesal “Hentikan, kalau tidak saya lebih Saya tidak akan mencintaimu! “Atau” Lakukan seperti yang saya katakan, saya akan meninggalkan anda sendiri betul-betul di jalan dan pergi! “- berapa kerap kanak-kanak mendengar ini kata-kata. Adakah dia menganggap mereka dewasa? Memahami atau takut – apa yang akan melindungi anak dari bahaya?

budesh`-plakat`-ostanesh`sia-v-detskom-sadu

Seorang ahli psikologi yang berpengalaman mendedahkan semua bahaya kaedah ini memanipulasi anak anda. Dan memberi amaran: frasa seperti itu mungkin serius menjejaskan kewibawaan ibu bapa anda! Mengapa begitu buli sering membawa kepada hasil dan bagaimana sebaliknya untuk mencari pengganti yang munasabah?

“Saya sudah bosan dengan serangan anda! Sekarang berhenti berteriak!” Jika tidak, saya akan meninggalkan anda di sini dan pulang sendiri! Adakah anda mendengar saya Saya akan mengalah dan tinggalkan awak! Saya sudah bosan dengan anda, tidak ada kekuatan! ” jalan-jalan, dan sebagai tindak balas datang semakin banyak anak-anak yang menusuk teresak-esak.

– Tolong beritahu saya, dalam situasi seperti ini, adakah setiap ibu?

– Ya, memang, gambar seperti di jalanan dapat dilihat selalunya. Ibu bapa, penat dan kesal, seret hampir menyeret anaknya yang keras kepala, dan dia menjerit semakin banyak. Buli Ternyata tidak berkesan, dan orang dewasa yang tidak berdaya sendiri hampir tidak menahan tangisan dan tangisan.

– Dan bagaimana mengganggu kitaran gila ini? Anda suka ahli psikologi kanak-kanak yang berpengalaman, nasihat apa yang boleh anda berikan kepada ibu bapa?

– Berhenti, tarik nafas dalam-dalam, cuba pulih. Cuba menjauhkan diri dari kegusaran anda dan sedar bahawa anda kemarahan tidak akan membawa kepada apa-apa. Sebaliknya, semakin panas dewasa – semakin kanak-kanak mula gugup. Satu-satunya jalan keluar dari keadaan ini adalah dengan mencuba melihat diri anda dengan mata anda anak anda sendiri. Dia tidak hanya jatuh hati gugup dan enggan patuh. Jadi ada perkara ini dipimpin, beberapa rangkaian peristiwa membuatnya kecewa. Mungkin dia walaupun hanya penat. Atau dia panas, tidak selesa dengan pakaiannya. Walaupun kanak-kanak yang agak dewasa tidak selalu dapat memahami sebabnya ketegangan saraf. Masih belum ada kemampuan untuk menganalisis peristiwa dan untuk mencari di dalamnya beberapa intipati penting. Oleh itu penting untuk bersenam sabar. Kanak-kanak itu mungkin tidak menjawab apa yang berlaku kepadanya dan mengapa dia sangat kecewa, tetapi itu tidak bermakna tidak ada alasan. Anda adalah orang yang mencukupi dan dewasa, ibu bapa yang bertanggungjawab. Sekiranya dari anak tidak mungkin untuk mencapai jawapan yang jelas, maka berhenti menzalimi. Terima sahaja pemikiran yang ada pada masa ini dia tidak ada dalam dirinya. Adalah sangat tidak masuk akal untuk mula menindas lebih banyak lagi kanak-kanak, membuli atau menyinggung perasaannya.

– Apa yang harus dilakukan?

– Pegang anak itu dalam pelukannya dan peluk dia. Tarik kepada anda kasihan dan tenang. Beri dia sedikit masa untuk gugup ketegangan mula pudar. Segala kemarahan dan pancutan air besar air mata kanak-kanak adalah usaha untuk menghilangkan tekanan. Biarkan wap jika apa sahaja. Setiap orang memerlukan pelepasan berkala, terutamanya selepas hari yang sukar atau baru-baru ini mengalami situasi yang tidak menyenangkan. Anda kanak-kanak itu tidak terkecuali. Dia belum dapat menolong dirinya sendiri oleh anda sendiri. Dan tidak setiap orang dewasa dapat mengawal emosi anda pada saat-saat kemurungan moral, fizikal keletihan. Adalah bodoh untuk menuntut ini dari anak kecil.

– Maksudnya, tindak balas ibu bapa terhadap tingkah laku ini perlukah anak bersikap penyayang dan tenang?

– Tepat sekali. Hanya dalam kes ini, anak dapat menenangkan diri, sedarlah.

– Dan jika anda terus menariknya, memarahi dan mencuba membuli?

– Pertama, kanak-kanak akan lebih kerap mengalami histeria. Pada akhirnya mesti dikenakan hukuman fizikal, hampir selalu ini semuanya berakhir. Kedua, perasaan buruk ibu bapa akan menjadi disediakan. Dan untuk masa yang lama! Kerana walaupun di rumah, anak tidak akan segera bermula tenang. Kemungkinan besar, mood anak anda akan murung dan buruk hingga waktu bertolak ke tidur malam. Kepada siapa itu adakah anda perlukan?

Ketiga, anak akan membuat kesimpulan mudah bahawa dalam ketika dia sakit, ibu (atau ayah) memperburuk keadaannya. Ringkasnya, mempercayai anak anda akibatnya tidak mungkin berlaku. Dan satu perkara lagi: kanak-kanak boleh serius bimbangkan kekuatan dan kestabilan cinta anda. Sekiranya ibu sentiasa mengancam untuk meninggalkan anak di jalan atau tidak mengambilnya tadika – tetapi adakah dia mencintainya sama sekali? Ini sangat negatif. mempengaruhi hubungan.

“Tetapi intimidasi ini diciptakan.” Semua ancaman ini adalah ini hanyalah usaha untuk menghentikan amukan kanak-kanak. Bukankah anak-anak ini faham?

“Tidak selalu.” Anak mungkin keliru dengan kata-kata ibu bapa. Ke selain itu, dalam beberapa cara ini adalah pembohongan yang nyata. Anda adalah secara peribadi menunjukkan kepada anak contoh yang buruk. Anda menggunakan berbohong untuk memanipulasi dan mencapai apa yang diinginkan. Anak-anak boleh mengamalkan teknik psikologi seperti itu. Dan gunakan pada masa akan datang malah menentang diri sendiri!

– Nampaknya kemarahan orang ramai Adakah ini petunjuk ibu yang buruk?

“Tidak, saya sama sekali tidak berusaha menyinggung perasaan orang tua saya.” Tetapi mereka bertanggungjawab terhadap anak-anak mereka. Dan selalunya mereka tidak mahu cuba fahami mereka, belajar berkompromi. Bodoh sangat Balas desakan kanak-kanak dengan tangisan mereka sendiri. Betul? Apabila orang dewasa jatuh ke tahap kanak-kanak berusia tiga tahun, yang memijak lantai di bilik persalinan tadika – begini paling pelik. (baca juga: bagaimana bertindak balas terhadap kelainan kanak-kanak)

“Apabila anak saya tiba-tiba mula bertindak, menjadi menangis dan tidak bersentuhan, maka saya turun melutut di hadapannya, saya menghulurkan tangan dan pelukan. Saya menunjukkan bahawa saya kawan dan anda selalu boleh bergantung pada saya. Dan saya tidak memerlukan apa-apa untuk menerangkan. Dan apa-apa histeria langsung tidak akan berlaku. ”

– Dengan kata-kata, semuanya ternyata agak sederhana. Tetapi anda boleh Adakah ini pertama kali mengetahui perkara ini? Nampaknya saya cukup sukar untuk mengawal diri anda ketika anda datang untuk anak tadika setelah seharian bekerja keras, dan ia diterima dari ambang pintu menjerit, jatuh ke lantai dan teresak-esak?

– Sudah tentu, inilah tepatnya nuansa utama. Sekiranya anda sendiri kesal dan dalam mood yang tidak baik, itu banyak lebih sukar untuk bertindak balas dengan tenang terhadap keinginan anak anda secara tiba-tiba. Tetapi fikirkan detik-detik seperti itu: mungkin anak anda hari ini tidak mempunyai hari yang terbaik? Untuk anda sebagai orang dewasa lebih mudah bagi seseorang untuk menekan emosi negatifnya. Ketegangan jiwa kanak-kanak meletup secara tiba-tiba. Fahami anak anda semua hari di tadika untuk menangani keadaan mereka yang kecewa, tetapi di sini dia melihat anda, orang yang paling disayangi dan paling dekat. Dan inilah dia lonjakan emosi yang cepat kerana tekanan yang terkumpul. Mengapa perlu adakah anda mahukan pada masa seperti itu?

– Mungkin hanya untuk menghiburkan saya dan menyesal …

“Anak anda juga memerlukannya.” Tetapi dia tidak tahu bagaimana menganalisis keadaan mental anda dan tidak akan dapat menghasilkan rantai logik yang panjang, sehingga dapat memberitahu anda: “Ibu, Hari ini saya sangat letih dan merasa tidak sedap hati, dan juga kepada kumpulan kami seorang jururawat datang dan mengambil ujian darah dari jari. Semua ini kuat kesal saya, kerana saya merasa ketegangan saraf. Pegang saya dan lakukan sesuatu agar saya dapat menenangkan diri. ”

Anak itu hanya merasa tidak selesa, dan penampilannya Ibu bapa berfungsi sebagai pemangkin yang kuat. Jadi amukan bermula air mata yang tidak terkawal. Dengan aliran seperti itu, anak itu sendiri mustahil untuk dikendalikan. Hanya faham bahawa pada masa itu anda anak sangat teruk. Dan kasihanilah.

– Dan apa yang berlaku kepada kanak-kanak jika pada saat-saat seperti itu ibu bapa tidak datang untuk menyelamatkan?

– Anak mula berfikir bahawa dia sendirian. Dia boleh menarik diri. Dia akan berusaha mendapatkan keselesaan dari anda sekali, kedua, ketiga. Ada kemungkinan bahawa dalam tahap-tahap percubaan baru kepadanya amukan akan bertambah buruk dan mencapai kemuncaknya. Tetapi kemudian dia menyedari sia-sia tindakannya. Tidak langsung, tentu saja.

“Dan kemudian apa?”

“Anda kehilangan anak anda.” Dia akan belajar melakukan tanpa anda. Sekiranya dia tidak dapat mengandalkan pemahaman anda secara mendalam zaman kanak-kanak, kemudian dengan kedatangan remaja, keterasingan ini memburukkan lagi.

“Saya mengenali seorang gadis yang bahkan bersembunyi di masa dewasa dendam terhadap ibunya kerana pernah meninggalkannya di taska poliklinik. Gadis itu takut diberi vaksin dan mengamuk di bawah pejabat doktor. Ibu tidak menemui apa-apa yang lebih baik daripada mula menjerit pada anak yang ketakutan, malah memukulnya. Dan kemudian dia berpaling dan senyap berjalan pergi. Anehnya, gadis itu teringat kejadian ini sepanjang hidup saya. ”

– Ternyata tidak begitu mudah untuk bersabar dan ibu bapa yang penyayang. Terdapat beberapa peraturan untuk menjadikannya lebih cepat. belajar ini?

– Sebenarnya, tidak ada yang kuno mengenai perkara ini. Cuba untuk fikirkan bukan hanya tentang diri anda. Pada masa ketidaktaatan anak-anak, ibu bapa taksub hanya pada perasaan dalaman mereka. Dia merasa kemarahan, kegusaran, kerengsaan. Dan itu benar-benar menelannya, tapi oh atas sebab-sebab tertentu, dia melupakan perasaan dan keadaan anak itu.

– Baiklah, bagaimana keadaan untuk mengajar Adakah kanak-kanak itu benar-benar takut akan sesuatu? Contohnya, api? Atau orang asing? Sekiranya kaedah buli tidak sesuai pilihan.

– Sudah tentu, perlu membincangkan kemungkinan bahaya. Tetapi tidak dengan cara yang menyedihkan dan tanpa hiasan yang menakutkan. Saya pernah pesakit yang dalam semua warna melukis kanak-kanak berusia lapan tahun mimpi buruk yang berlaku di lebuh raya. Walaupun menunjukkan kepadanya gambar dari kemalangan kereta, video dalam berita pita. Sepertinya dia begitu anaknya akan dimaksimumkan dilindungi, akan melintasi jalan dengan ketat ke hijau.

Dan setelah guru kelas memanggil dari sekolah dan berkata, bahawa anak mereka selalu terlambat untuk kelas. Ibu bapa mengatur teguran untuk kanak-kanak itu, di mana ternyata pelajar itu takut melintas jalan walaupun ke lampu hijau. Satu jenis jalan raya motor menakutkannya, kanak-kanak itu berdiri di lampu isyarat selama setengah jam, mengumpulkan semangatnya dan membasahi dirinya dengan keringat sejuk.

Kami juga membaca: 10 langkah berjaga-jaga, ibu bapa mana yang harus mendidik anak mereka

– Untuk menakutkan anak dengan memberikannya ke rumah anak yatim untuk adakah kemaksiatan itu pantang larang?

– Secara semula jadi. Serta membincangkan perkara yang anda berhenti cintai. Dan sebarang frasa dalam urat yang serupa. Ini tidak akan mengajar anak apa-apa, tetapi menakutkan dia.

– Ternyata perkara utama adalah berusaha menjadi anak di atas segalanya, jangan berbohong kepadanya dan jangan mengabaikan dalamannya keadaan?

– Tepat! Lebih lemah lembut. Dan belajar memahami secara intuitif ketika anak anda susah atau sakit datang untuk menyelamatkan pada waktunya. Maka tidak ada alasan untuk mengamuk akan.

Kami juga membaca: mengapa anak itu tidak patuh dan apa nak buat?

Ketaatan anak melalui buli

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: