Keibubapaan seperti teka-teki

Anak-anak kadang-kadang membawa kita menjadi putus asa. Kami berfikir, “Apa itu? tidak bertanggungjawab, berjiwa, mereka hanya akan bermain dan bersenang-senang! ” Kami gugup, marah, memarahi mereka tanpa henti. Setelah kita faham bahawa ini adalah lingkaran setan: kita semakin jauh dari mereka, mereka dekat dengan kita, kita tidak dapat mempengaruhi mereka.

deti-indigo

Sekiranya kita beralih ke gaya keibubapaan yang kasar, kita berkelakuan sebenarnya seperti paman dan ibu saudara orang lain yang menjijikkan apa yang berdekatan anak orang lain berkelakuan buruk.

Setelah saya menyedari bahawa perkara itu adalah mengubah anda melihat pendidikan. Lihat sahaja berbeza – dan itu sahaja banyak perubahan.

Anda perlu melihat komunikasi anda dengan anak-anak bukan sebagai beban dan peduli, tapi bagaimana … teka-teki, teka-teki – benar-benar pecah kepala. Dan ingat bahawa teka-teki ini mungkin tidak menyerah selama ini. Tetapi bukannya “Oh seram!” anda mungkin berfikir: “Ayo, kita bersamanya kita akan berjuang! “(Hanya bukan dengan tugas, tetapi tidak dengan anak-anak).

Bagaimanapun, jika tugas yang dihadapi dalam profesion kita, kita tidak Kami gugup, tetapi kami menyelesaikannya. Dan pada masa yang sama (jika kerja adalah kegemaran anda) kami mengambil untuknya dengan semangat dan inspirasi, dan tidak ada kesulitan yang berhenti kita.

Semua jenis tugas mengelilingi kita. Kerja, bekalan kehidupan seharian kita dengan pelbagai tugas dan teka-teki. Tetapi kita mesti ingat itu selama beribu-ribu tahun manusia telah bertahan di antara keadaan dan bencana yang paling sukar – dan ini bermaksud bahawa setiap orang mempunyai kekuatan yang luar biasa untuk mengatasi kesukaran. Jadi adakah kita akan berasa gementar bahawa kanak-kanak itu menyebarkan bubur di atas meja? ..

Saya melihat tugas kerja saya, membuat rancangan. Ini dan ini kepada saya anda perlu belajar dengan teliti, menguasainya, melakukannya tarikh seperti itu. Saya melihat beberapa soalan yang sesuai untuk saya kompleks, dan saya tertanya-tanya bahawa untuk menyelesaikannya, saya perlukan beberapa bulan, atau bahkan bertahun-tahun. Dan saya berkongsi soalan luar biasa ini bahagian dan setiap hari dengan salah satu bahagian (walaupun zarah) Saya menguruskan.

Tidak sama yang harus kita lakukan dengan kita kanak-kanak?

Anak-anak adalah teka-teki kita. Kanak-kanak sangat sukar dan menghiburkan. tugas. Apa yang ada di kepala mereka? Mengapa mereka tiba-tiba menjadi kurang ajar, tinggalkan tong sampah selepas itu, lap dengan tuala yang dilapisi cat tangan? .. Kita merasa ngeri dengan bilangan “mengapa” ini, kita lemas di dalamnya.

Mari kita lakukan salah satu tugas ini dan melihatnya sebagai menghiburkan dan mencabar.

Sudah tentu, tugas ini sering berbeza dengan tugas-tugas yang membawa kita profesion kita. Anak-anak bukan sahaja bertanya kepada kita soalan yang sukar difahami, tetapi juga menyebabkan emosi kita – tidak selalu positif (kerengsaan, kemarahan, kesakitan, putus asa). Dan itu adalah emosi sering menghalang kita daripada melihat keadaan dengan anak-anak sebagai tugas. Kami adalah marah dan berhenti mengawal tingkah laku anda. Menggerutu, menjerit, memarahi mereka. Dan ini sama sekali tidak menyelesaikan masalah. Keputusan yang benar kita ganti reaksi segera – buat komen, tegur, memalukan. Kami bertindak balas (seolah-olah memenuhi ibu bapa kami tugas terhadap anak-anak), tetapi tidak sedikit maju keputusan.

malaikat-ili-setan-2

Melihat situasi konflik dengan kanak-kanak sebagai tugas yang memungkinkan kita tidak tunduk pada emosi dan bertindak balas dengan lebih bijak. Kami tidak ringan dengan kemarahan atau kebencian – ia berlalu. Kami adalah dalam keadaan berfikir yang lebih seimbang – seberapa mencukupi bertindak balas sekarang dan bagaimana anda boleh mempengaruhi situasi seperti itu kemudian.

Kami sentiasa bertukar emosi dengan anak-anak: kami merasakannya nyatakan dan sampaikan perasaan tindak balas kita. Kami membaca tingkah laku yang tidak diingini (kekasaran, caprice), dan sebagai tindak balas timbul perasaan (kemarahan, kebencian). Latihan (iaitu sedar fokus dan senaman berterusan) membolehkan anda belajar bagaimana mengurangkan perasaan negatif dalam diri kita (kita tidak membiarkan diri kita “dijangkiti” dengan mereka, letakkan “skrin”) atau nyatakan dengan betul.

Kita sering tidak menganggap bahawa pendidikan perlu dipelajari, perniagaan lain. Dan pembelajaran berkesan dilakukan dalam praktik, dan bukan dalam perbualan.

Lihat konflik bukan sebagai situasi tertekan, tetapi sebagai latihan komunikasi. Dan untuk belajar bagaimana mempengaruhi kebaikan dengan berkesan akal pada anak-anak kita, kita mesti melalui banyak perkara seperti itu latihan.

Keibubapaan kadang-kadang menyebabkan putus asa kerana kita menganggap diri kita sendiri pendidik yang sudah selesai dan ini amat teruk mengalami ketidakberdayaan dan kegagalan kita.

Kami belum menjadi pendidik. Kami sedang belajar. Kami berusaha. Kami diminta sangat banyak teka-teki yang menarik. Kami mempunyai banyak kekuatan. Kami mengambil untuk tugas-tugas ini dengan penuh semangat dan inspirasi.

Kita mesti mengekalkan kegembiraan yang baik yang berlaku semasa menyelesaikan teka-teki – ringan, ceria, keberanian, kegigihan. Dan kemudian komunikasi dengan anak-anak kita akan berubah menjadi kegembiraan dan kajian yang menarik.

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: