Jangan membuang tangisan bayi sahaja

Mengapa bayi menangis? Adakah dia berasa tidak enak, adakah sesuatu yang menyakitkan? Atau penat terlalu banyak bekerja? Mahu makan atau minum? Atau mungkin hanya memerlukan perhatian?

Ibu bapa terbahagi kepada dua kem. Sebilangan orang berpendapat bahawa menangis adalah isyarat masalah, yang mesti dikenal pasti dan dihapuskan. Yang lain berpendapat bahawa tidak ada yang akan terjadi pada anak, akan menangis dan akan berhenti. Dan secara umum, biarkan dia belajar mengawalnya emosi. Menanggapi setiap episod tangisan bayi boleh menyebabkan hakikat bahawa anak itu akan tumbuh dengan manja dan “jatuh cinta.” Siapa betul?

bayi

Penyelidik Amerika membuat beberapa siri pemerhatian dan membuktikan bahawa naluri ibu adalah perkara yang pasti. Ibu tidak boleh melawan dirinya, keinginannya untuk mengambil bayi yang menangis dalam pelukannya dan menenangkannya. Lebih-lebih lagi, ia tidak akan membawa kepada kesan negatif, hanya sebaliknya, ia akan membantu bayi berkembang dengan betul dan harmoni.

Bayi tidak dapat melawan emosinya atau mengekang mereka – kawalan diri anak hanya berkembang pada usia yang lebih tua usia prasekolah, kemudian berkeinginan kuat kualiti. Sekiranya, setelah menjerit, ia benar-benar senyap, bayi, ini tidak bermaksud bahawa dia menyedari semua yang salah tingkah laku mereka. Ini bermaksud bahawa dia putus asa memanggil orang tuanya menolong.

Kajian yang dilakukan oleh saintis yang terlibat mengenai enam ratus keluarga, dan para penyelidik menganalisis data untuk jangka masa yang berbeza, termasuk bukan sahaja usia kanak-kanak, tetapi juga orang dewasa hidup sedar. Ternyata, pelukan, ciuman, kasih sayang kata-kata dan manifestasi kelembutan lain setelah tangisan itu, mustahil untuk merosakkan anak. Sebaliknya, kanak-kanak tidak mengalami kekurangan cinta dan kasih sayang ibu bapa, berkembang dengan lebih baik, memimpin diri anda lebih tenang walaupun dalam keadaan tertekan. Tetapi jika tidak bertindak balas terhadap tangisan kanak-kanak, ini boleh memberi kesan negatif perkembangan dan pembentukannya yang normal dan semula jadi sebagai keperibadian. Pada masa akan datang, kaedah pendidikan ini mungkin membawa kepada ketidaktentuan, peningkatan kegembiraan saraf, dipandang rendah harga diri.

Adakah mungkin untuk merosakkan perhatian dan penjagaan anda? Tidak. Sebaliknya manja tumbuh anak-anak yang pada satu masa kurang kehangatan dan cinta Oleh itu, mereka selalu mahukan yang paling. Dan mainan, dan perhatian, dan kasih sayang. Seperti mereka cuba menaip semuanya untuk kegunaan masa depan.

Para saintis menekankan bahawa tingkah laku ibu bapa dan interaksi mereka dengan anak memainkan peranan yang sangat penting dalam perkembangan dan langsung kepadanya memberi kesan. Lebih-lebih lagi, kesan negatifnya tidak hanya meluas jiwa, tetapi juga kesihatan fizikal. Terbukti akan dirugikan perhatian kanak-kanak bertambah lemah dan lebih menyakitkan, yang berkaitan dengan kesan negatif tekanan yang dialami oleh setiap kanak-kanak masa ketika dia ditinggalkan sendirian dengan ketakutannya, iaitu menangis kesunyian. Para penyelidik juga menyatakan bentuk itu tingkah laku yang betul diperlukan dari bulan-bulan pertama kehidupan bayi.

Bayi seperti itu membesar dengan perasaan bawah sedar bahawa dia tiada siapa yang memerlukannya. Ini adalah perasaan yang sangat merosakkan. Itu dia secara beransur-ansur menjadi penyebab masalah tingkah laku pada kanak-kanak dan remaja, kemurungan, neurosis.

Sayangi anak-anak anda dan beritahu mereka tentang cinta anda: peluk, konsol, jangan berhenti menangis sendiri!

Baca juga:

  • Cara menenangkan anak yang menangis (31 petua. Bahagian 2). + 5 langkah menurut Harvey Carp
  • Cara menenangkan bayi yang baru lahir dengan cepat ketika dia menangis, histeria, nakal

Punca Tangisan Bayi – Sekolah Doktor Komarovsky

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: