Ibu yang sempurna tidak pernah berlaku, atau rahsia pendidikan perancis

Adakah anda mahu anak-anak anda tidur dengan lena sepanjang malam? berkelakuan di pesta dan di meja, memberi ibu bapa sendirian? Kadang-kadang nampaknya ini adalah mimpi yang tidak dapat dicapai. Walau bagaimanapun dalam bahasa Perancis dalam keluarga, kanak-kanak berkelakuan seperti ini. Pamela Druckerman Amerika memberitahu tentang rahsia mereka dalam bukunya “Kanak-kanak Perancis tidak meludah makanan. Rahsia keibubapaan dari Paris. “Adakah mereka akan berakar keluarga anda – anda tentukan!

frantcuzskie-mamy`

1. Tunggu!

Orang Perancis percaya: kanak-kanak, walaupun yang terkecil, mesti memahami bahawa keinginan mereka tidak selalu dipenuhi berdasarkan permintaan. Bila bayi menangis di dalam buaian, ibu Perancis tidak tergesa-gesa untuk mendekati padanya sebentar ini. Menahan jeda tertentu (sekurang-kurangnya satu atau dua minit), mereka memberinya masa untuk menenangkan dirinya.

Bayi boleh bangun tidur hanya kerana mereka berubah fasa tidur. Sekiranya pada masa ini mereka ditangani, ini dapat dirasakan sebagai jemputan untuk bersembang dan permainan, dan belajar untuk tertidur mereka akan bersendirian untuk masa yang lama. Sekiranya anak tidak tenang, jeda membantu ibu dengan lebih tepat menentukan punca tangisannya: adakah dia lapar dia, atau mentah, atau perutnya mengganggu. Sudah tentu anda tidak boleh membawa sebelum bayi menjadi histeris.

Berkat taktik ini, anak-anak Perancis cepat terbiasa. tidur nyenyak sepanjang malam. Ini difasilitasi oleh hakikat bahawa kanak-kanak tidur di bilik ibu bapa sehingga usia tiga bulan, dan selepas mereka dibaringkan di ruangan yang terpisah dengan lampu padam, kerana malam harus dikaitkan dengan kegelapan.

Kata-kata “Tunggu!”, “Tunggu!” orang Perancis bercakap dengan anak-anak mereka dan di situasi lain: di meja makan, berjalan-jalan, semasa bercakap dengan rakan, jauh. Oleh itu, kanak-kanak diberi jeda untuk penyelesaian bebas untuk masalahnya dan menanamkan keupayaan untuk menunggu dan bertahan. Ciri-ciri ini diperlukan untuk seseorang yang berpendidikan, pertimbangkan Ibu Perancis, dan mereka perlu dibesarkan secara harfiah dari buaian.

Apabila anak tidak menerima yang diperlukan sekarang, dia belajar atasi kekecewaan. Ini perlu untuk belajar untuk bahagia. Kata-kata “Tunggu”, “Tunggu” membantu anak-anak. untuk memahami bahawa di dunia ada orang lain dengan keinginan mereka dan keperluan.

2. Kata-kata ajaib

Sejak kecil, kami mengajar anak-anak untuk mengatakan “kata-kata ajaib”: “terima kasih”, “tolong.” Untuk kanak-kanak Perancis dengan perkataan wajib yang sama adalah “hello” dan “selamat tinggal.” Mereka dalam proses pendidikan mungkin lebih banyak perhatian diberikan.

Bagaimanapun, sukar bagi anak-anak kecil untuk bertanya “salam” ketika berjumpa dengan orang yang tidak dikenali. Mereka pemalu, keras kepala, diam walaupun atas permintaan ibu bapa. Dan ini dapat difahami: “terima kasih” kata anak itu untuk seseorang yang melakukan sesuatu yang baik untuknya, dan “tolong” – semasa dia meminta sesuatu. Maksudnya, kata-kata ini digunakan sebagai permintaan atau terima kasih. Manakala ucapan dan perpisahan dari segi kanak-kanak itu nampaknya tidak berguna.

Tetapi ibu Perancis berfikir: apa yang bayi katakan “hello” dan “selamat tinggal” – petunjuk tentang adabnya. Dengan mengatasi kekangan atau kegigihannya, bayi seakan berdiri selangkah dengan orang dewasa. Ini adalah tanda bahawa dia meluluskan undang-undang di dunia dewasa, dan akan dapat berkelakuan secara beradab.

Membiarkan si kecil mengabaikan peraturan kesopanan yang paling sederhana, orang dewasa seolah-olah memberi penerangan dan melanggar peraturan lain. Oleh itu, jika bayi datang ke rumah anda dan tidak bertanya khabar, jadilah bersedia untuk fakta bahawa tidak lama lagi dia akan mula berjalan di kepalanya, permintaan pasta tanpa sos dan menggigit kaki tamu di bawah meja.

Penulis menulis: “Membiarkan kacang memasuki saya rumah tanpa memberi salam, dengan demikian saya melancarkan reaksi berantai: segera dia akan melompat ke sofa saya, enggan makan kecuali pasta tanpa sos, dan gigit kaki saya di bawah meja semasa makan malam. Ia cukup untuk mengangguk untuk tidak mematuhi satu peraturan masyarakat yang bertamadun sebagai anak dan segala-galanya dengan cepat akan menyedari bahawa peraturan lain tidak perlu dipatuhi; sebilangan kecil Lebih-lebih lagi, mereka akan memutuskan bahawa anak-anak tidak dapat mematuhi peraturan ini. Ringkas “hello” kepada anak dan yang lain bermaksud bahawa dia boleh berkelakuan secara beradab. Jadi, “kata ajaib” ini menetapkan nada komunikasi antara kanak-kanak dan orang dewasa. “Dengan kata-kata ini, sukar untuk tidak untuk bersetuju.

BACA JUGA: Keajaiban ucapan, atau perkataan apa dijamin dapat membantu anda bekerja dengan anak anda —Http: //razvitie-krohi.ru/psihologiya-detey/volshebstvo-rechi-ili-kakoe-slovo-garantirovanno-pomogaet-sotrudnichat-s-rebyonkom.html

3. Di sini saya memutuskan!

Orang Perancis berjaya mewujudkan hierarki yang jelas dalam hubungan ibu bapa dan anak-anak. Keluarga mereka tidak berkongsi kuasa dengan anak-anak. Ibu bapa pertama, kemudian anak-anak. Sekiranya kanak-kanak itu melupakannya, anda boleh mendengar ungkapan “Di sini saya tentukan!”, atau pilihan yang lebih ketat “Di sini saya memerintahkan!”

Menetapkan had yang dibenarkan memerlukan banyak kesabaran dan kekuatan, tetapi akan lebih baik untuk ibu bapa dan anak-anak. Apabila keluarga bertambah “bayi raja”, kehidupan ibu bapa menjadi sukar ditanggung. Sistemnya sekatan dan peraturan yang diperlukan untuk kanak-kanak itu sendiri, kata Perancis Ibu dan Ayah. Anak-anak mempunyai terlalu banyak keinginan, tingkah laku adalah bawahan dorongan. Kuasa ibu bapa yang tidak dipertikaikan menolong mereka membendung keperluan anda sendiri, belajar mengawal diri.

Sistem sedemikian dibina kerana fakta bahawa peraturan dan batasan tingkah laku dengan kanak-kanak sentiasa diperkatakan. Mereka diberitahu bahawa apa yang boleh dilakukan dan apa yang tidak boleh, dan mengapa tidak. Lebih-lebih lagi ia berlaku dengan cara yang sangat sopan.

Dalam perbualan dengan anak-anak, ibu bapa sering menggunakan frasa “mempunyai / tidak anda mempunyai hak. “Sudah berada di tahap semantik, kanak-kanak itu memahaminya terdapat sistem norma tingkah laku untuk orang dewasa dan kanak-kanak, salah satunya yang dia sedang putus. Dan sekiranya dia berhak melakukannya tidak, iaitu hak untuk perkara lain.

Ungkapan lain yang digunakan ibu Perancis adalah “Saya tidak Saya setuju. “Mengatakan ini bukannya biasa” Tidak! “,” Tidak mungkin! “, Mereka tekankan bahawa ibu bapa mempunyai pendapat dengan mana anak mesti dipertimbangkan. Ungkapan ini mengiktiraf hak bayi pendapat sendiri. Tingkah laku yang tidak disetujui – dia sedar pilihan, tetapi dia boleh memilih pilihan lain.

Walau bagaimanapun, dalam kerangka yang dibenarkan, anak-anak diberikan sepenuhnya kebebasan. Mereka boleh memanjakan diri dan nakal, dan untuk ini mereka tidak akan melakukannya untuk menghukum. Orang Perancis bahkan mempunyai perkataan yang membatasi pranks kecil (petites betises) dan tingkah laku buruk (mauvais keselesaan). Inilah sebabnya mengapa menggunakan hukuman kepada ibu bapa jarang berlaku.

4. Biarkan mereka menjalani kehidupan mereka sendiri

Di Perancis, adalah kebiasaan menghantar anak-anak dari usia 4 tahun ke kem kanak-kanak. Yang terkecil biasanya bertolak ke kampung pada pukul 7-8 hari di mana mereka tinggal, memerhatikan alam semula jadi, di udara segar. Ia adalah dipanggil minggu hijau. Kanak-kanak yang lebih tua pergi ke perkhemahan di ke mana-mana arah: teater, astronomi dan lain-lain.

Oleh itu, anak-anak diberi kebebasan dari ibu bapa mereka, peluang untuk belajar bagaimana mengatasi kesukaran dan bergantung pada anda kekuatan. Ini adalah salah satu asas asas pendidikan Perancis. Berkat perjalanan seperti itu, anak-anak belajar berdikari, termasuk emosi, harga diri dan keyakinan dalam kekuatan sendiri.

Ini juga menunjukkan keinginan untuk melindungi anak-anak mereka. Bahasa Perancis ibu bapa memahami bahawa mustahil untuk meramalkan semuanya. Oleh itu sangat adalah penting untuk mengajar kebebasan kanak-kanak seawal mungkin, memastikan keselamatan yang diperlukan.

Pendekatan Perancis dalam pendidikan menyedari keperluan anak dalam kebebasan. Menurut ahli psikologi, ia mesti dibiarkan satu, sehingga dia sendiri tahu apa yang harus dilakukan dalam ini atau itu keadaan. Setiap hari semakin banyak kebebasan, bayi mendapat pengalaman peribadi, belajar berkomunikasi dengan rakan sebaya, merasa yakin di dunia.

5. Masa dewasa

Keluarga Perancis sangat yakin bahawa hubungan Ibu dan ayah – ini adalah perkara utama dalam perkahwinan. Kata ibu Perancis kita tidak memilih anak, tetapi kita memilih suami. Oleh itu, anda perlu membina hubungan dengan pasangan, sentiasa memupuk semangat untuk itu hangat di semua orang.

Ada perkara seperti itu – “masa dewasa”. Ia masuk lapan hingga lapan tiga puluh pada waktu petang ketika anak-anak dihantar ke bilik mereka. Mereka mungkin langsung tidak tidur, mereka dibenarkan bermain dengan senyap di sana. Orang dewasa boleh berehat, menjalankan perniagaan mereka, untuk bersendirian antara satu sama lain. Di sesetengah keluarga, kanak-kanak walaupun pada waktu pagi Tidak dibenarkan memasuki bilik tidur ibu bapa tanpa kebenaran.

Di samping itu, banyak pasangan Perancis menghabiskan satu atau dua kali sebulan hujung minggu hanya untuk dua orang, tanpa anak. Mereka menjadikan diri mereka madu hujung minggu “: hantar keturunan kepada saudara-mara, atau tinggalkan diri di suatu tempat. Ini membantu mengeratkan hubungan antara pasangan, rileks dan rindukan anak-anak. Anak-anak, pada gilirannya, juga Senang berehat dari ibu bapa. Mesyuarat dalam beberapa hari, semuanya keluarga merasakan pembaharuan dan peningkatan kekuatan.

Banyak perhatian diberikan kepada hubungan intim suami isteri. Dalam hospital mengadakan kelas untuk menguatkan otot intim, di yang mana pakar sakit puan boleh menghantar seorang wanita sejurus selepas melahirkan. Juga, doktor boleh mengarahkan anda untuk melatih akhbar jika seorang wanita tidak dapat membentuk dirinya sendiri. Ini menggambarkan keprihatinan. mengenai hubungan perkahwinan di peringkat negeri.

Di samping itu, wanita Perancis lebih mudah pada wanita bahu meletakkan lebih banyak perhatian untuk kanak-kanak dan rumah. Mereka menganggapnya sebagai diberikan, dan tidak melihat suami bahawa mereka sedikit menolong mereka. Lelaki dianggap sebagai spesies yang terpisah, tidak dapat untuk melaksanakan kerja ini secara kualitatif. Sudah tentu, suami juga ada tugas rumah tangga yang mereka lakukan dengan sebaik mungkin. Terima kasih pandangan dunia seperti ini dalam keluarga Perancis kurang diperdebatkan masalah domestik, dan ini memberi kesan positif kepada benteng keluarga simpulan

6. Kanak-kanak Perancis tidak meludahkan makanan

Pamela Druckerman Amerika terkejut bahawa anak-anak Perancis sangat berkelakuan berdisiplin di meja, dan makan hampir semua perkara mereka ditawarkan, tanpa sesuka hati. Bagaimana mereka melakukannya?

Makanan pelengkap di Perancis disyorkan untuk dimulakan dengan sayur-sayuran. Lebih-lebih lagi ibu bapa menetapkan matlamat untuk mengetahui selera seorang anak atau yang lain sayur menggambarkannya dengan penuh warna. Sekiranya bayi tidak menyukai rasanya, jangan perlu diingatkan, tetapi juga mustahil untuk berundur. Perlu menunggu untuk seketika dan lagi menawarkan sayur yang sama, mencuba yang berbeza pilihan memasak: kukus, panggang, dengan yang lain sayur-sayuran.

Kira-kira empat bulan, makan serpihan menyerupai rejimen orang dewasa. Maksudnya, bayi makan sekitar 8, 12, 16 dan 20 jam. Lebih-lebih lagi, ibu Perancis mengatakan bahawa mereka tidak memberi makan mod. Nampaknya, mereka hanya menyesuaikan diri dengan irama bayi.

Pada usia yang lebih tua, jadual makan seperti itu dijaga. Lebih-lebih lagi, Perancis tidak diamalkan begitu biasa di kalangan kanak-kanak “merapikan”. Iaitu, makanan ringan antara sarapan, makan tengah hari dan makan malam hampir tidak pernah berlaku. Oleh itu, anak-anak duduk di meja dan makan dengan selera makan, tanpa skandal dan pujukan.

BACA JUGA: Peraturan tingkah laku untuk kanak-kanak di meja. Pelajaran dalam Etika dan Adab —Http: //razvitie-krohi.ru/eto-polezno-znat/pravila-povedeniya-detey-za-stolom-uroki-etiketa.html

Ibu Perancis, seperti yang lain, tidak sempurna. Mereka awal pergi bekerja selepas kelahiran anak-anak, berikan kepada bayi, tidak telah mencapai dan berumur satu tahun, di taska sehari. Mereka menunggu jeda masuk mengajar anak tidur, dalam pembentukan tabiat makan. Mereka bersama dengan mudah meninggalkan anak-anak dalam jagaan saudara-mara dan pendidik, melakukan perkara sendiri.

Dan mereka terlalu sibuk untuk menanggung rasa bersalah. Perasaan ini sering dihantui oleh ibu, tanpa mengira kebangsaannya aksesori. “Saya seorang ibu yang buruk” – begitu banyak daripada kita berfikir. Wanita Perancis sebaliknya berkata, “Tidak ada ibu yang sempurna.” Ia adalah menyelamatkan mereka dari pembodohan diri dan menjadikan komunikasi dengan anak-anak mereka lebih banyak meriah, kuat dan gembira.

BACA JUGA: membesarkan anak dalam bahasa Tibet tradisi

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: