Ibu saya Hanya milik saya! – atau beberapa perkataan mengenai taska cemburu

Teman wanita saya Tomanedavo melahirkan kedua seorang kanak-kanak. Saya, sebagai rakan yang tidak mementingkan diri sendiri, memutuskan untuk membantu menjaga anak perempuan sulungnya Anechka. Dia sudah berusia tiga tahun dan dia sangat, sangat menanti kelahiran abangnya. Kepada kita semua yang mengenali keluarga ini dengan baik, nampaknya tidak ada rasa cemburu pada yang lebih muda tidak akan timbul di sana.

Berulang kali Anna memberitahu bagaimana dia akan gembira memandikan adik lelaki, bermain dengannya, menggulungnya di atas ayunannya. Seluruh keluarga sangat gembira dan terharu dengan perkara ini.

Seorang bayi dilahirkan. Ibu, tentu saja, besar mula menumpukan sebahagian masa untuk anak kecil itu. Terutama ia menjadi kelihatan berjalan-jalan, di mana Anyaterper tidak berjalan dengan kekasihnya ibu, dan bersama saya, nenek, jiran, ibu baptis dan lain-lain orang dewasa dekat. Sekali di salah satu jalan di Anechkanachal menangis teruk, enggan bermain dengan kanak-kanak lain. Dia mustahil untuk mengalihkan perhatian atau menghiburkan!

Saya sangat terkejut apabila mengatakan perkara itu abang tidak lagi mahu bahawa dia hanya mahu bersama ibunya, dan Ibu tidak mencintainya lagi! Kemudian saya betul-betul memikirkan apa sebenarnya adakah cemburu kanak-kanak? Bagaimana ia dapat dielakkan? Bagaimana untuk menjalin hubungan dalam keluarga dan tidak terputus hubungan dengan penatua anak?

revnost-rebenka-k-mladshemu

Ibu bapa jarang memikirkan tentang kecemburuan anak. Lebih kerap mereka hanya berusaha merangsang sikap yang baik anak bongsu. Ini dilakukan melalui cadangan, hadiah, hiburan dan gula-gula. Malangnya, ini jauh dari selalu dengan berkesan.

Bagaimana untuk memahami bahawa kanak-kanak cemburu?

Ibu bapa sangat beruntung: anak-anak tidak malu dalam ekspresi perasaan anda. Berikut adalah bentuk lisan mereka biasanya mengejutkan. Anak yang lebih tua mungkin menawarkan untuk memberikan bayi itu kepada seseorang kepada yang lain (“Bibi A. tidak mempunyai anak!”), buang ke luar tingkap atau kembali ke hospital bersalin (“Dia akan baik-baik saja di sana!”). Jangan risau anak anda tidak mungkin benar-benar melakukan sesuatu yang buruk, tetapi ini tanda cemburu tidak boleh dibiarkan tidak dijawab!

Secara selari, anak yang lebih tua biasanya mencuba dengan segala cara yang mungkin menarik perhatian ibu bapa: boleh meminta memberi makan sekarang hanya ibu, walaupun sebelum kelahiran remah-remahnya sangat baik dan bagus senang untuk menghadapinya sendiri, boleh mula tidur dengan teruk dan menghubungi anda atau meminta kehadiran anda semasa tertidur, mungkin membuat suara bising apabila diminta untuk lebih tenang, bahkan mungkin memukul anak bongsu atau menggigitnya. Contoh seperti ini banyak tingkah laku!

Bagaimana membesar tanpa cemburu anak?

Beberapa petua praktikal untuk membantu mencapai keharmonian dalam keluarga setelah pengisian semula:

  • Biarkan penatua menolong yang lebih muda, jika dia (dia) mahukannya. Anda juga boleh mengetengahkan beberapa perniagaan yang mana orang tua akan bertanggungjawab (bawa dot, mainan, dan lain-lain).
  • Jangan mengganggu komunikasi antara kanak-kanak! Sekiranya anak yang lebih tua mahu menyentuh atau membelai yang lebih muda, maka tidak melarangnya. Jangan buat idola di rumah!
  • Cuba jaga rutin hari tua anda seorang kanak-kanak. Ya, itu tidak mudah dan anda memerlukan bantuan rakan dan saudara sehingga anda mempunyai banyak masa bayi baru lahir, tetapi semakin kurang rejimen untuk anak yang lebih tua berubah, semakin kurang tekanan yang akan dia rasakan kerana perubahan dalam keluarga. Cuba jalankan, makan siang, dan tidur sama. Bayi tidak boleh menolak kelab atau permainan dengan rakan sebaya mereka kerana penampilan bayi!
  • Pindahkan anak yang lebih tua ke tempat tidur yang berasingan atau bilik sebelum bertolak ke hospital. Mungkin sebentar masalah tidur perlu ditangani kepada ayah, bukan ibu. Jadi anda tidak membenarkan pembentukan rasa benci terhadap anak bongsu kerana bahawa dia de facto menggantikan tempat tidur penatua. Perkara yang sama untuk menyapih sekiranya terdapat perbezaan antara kanak-kanak sangat kecil. Semakin cepat anda melakukan ini, semakin sedikit peluang untuk membenci (artikel mengenai cara menyapukan bayi dari dada).
  • bintanghyi-rebenok-rvnuet-k-mladshemySelalunya selepas kelahiran bayi, penatua dihantar ke nenek. Ia boleh dianggap sebagai pengkhianatan, oleh itu lebih baik minta saudara mara untuk menolong di rumah anda (untuk memasak, untuk membuang; bermain, membaca atau membuat karya kreatif dengan seorang senior seorang kanak-kanak; berjalan-jalan dengan yang lebih muda di jalan) daripada mengusir anak dari tempat biasa. Kanak-kanak harus dipersalahkan dalam hal ini sangat pantas dan anda mungkin meneka siapa mereka.
  • Jangan ragu untuk menjaga dan mencintai oleh berhubung dengan anak yang lebih tua, cium, peluklah dia.
  • Anak-anak harus mempunyai nama panggilan yang berbeza. Anda tidak harus selalu memanggil satu dengan nama, tetapi hanya yang kedua “kucing”.
  • Jangan melarang anak yang lebih tua hadir semasa menyusu, tetapi lebih baik mempunyai tempat yang istimewa untuk ini dan terangkan bahawa tidak boleh mengganggu anda.
  • Sebagai contoh keluarga dengan dua anak, di mana mereka bergaul dengan baik. Terangkan kepada anak bahawa ini sangat betul dan menyeronokkan!
  • Tekankan pentingnya peranan penatua dalam kehidupan anak muda seorang kanak-kanak. Sebagai contoh, tekankan bahawa tidak ada orang lain Dia tidak tahu bermain dan menghiburkan atau menenangkannya.
  • Jangan selalu menunjukkan bahawa yang paling muda adalah kecil dan oleh itu, segala-galanya adalah mungkin baginya dan segala-galanya mesti baginya yang terbaik. Oleh itu, anda memprovokasi anak yang lebih tua kepada lebih banyak tingkah laku anak-anak dan mewujudkan kompleks dengannya.
  • Anak yang lebih tua harus mempunyai masa, peribadinya sendiri. bersendirian dengan ibu. Biarkan, misalnya, semasa Ayah berjalan dengan yang lebih muda. Jadi anda menunjukkan bahawa anak tertua kerana anda tidak kurang pentingnya dari yang bongsu dan anda tetap sama kekasihnya mama. Hanya tidak perlu memasak pada masa ini atau pembersihan! Luangkan masa untuk bersenang-senang dengan kanak-kanak: cat, baca, atau buat kerja.

Jangan tiba-tiba menjadi tegas dan berprinsip ibu selepas melahirkan anak. Ya, ini akan menjadi lebih sukar, tetapi ini bukan alasan untuk menolak anak tertua dalam sokongan dan perhatian! Semua anak anda mesti memastikan bahawa ibu bapa mereka berada di pihak mereka, bahawa mereka menghargai dan menghormati mereka. Cuba menjadi rakan kepada penatua anda anak dan kemudian penampilan bayi lain akan diadakan dalam keluarga cukup tenang.

Kami membaca secara terperinci:

  • Mengapa anak tertua cemburu dengan yang bongsu? Apa yang perlu dibuat kepada ibu bapa?
  • Anak-anak dalam keluarga bersaing: bagaimana menyelesaikan masalah dengan bijak

Bagaimana melindungi anak yang lebih tua dari cemburu, sekiranya bayi muncul dalam keluarga? Topik ini akan dibincangkan oleh ahli psikologi Anika Rimarenko:

***

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: