Cara menghukum anak

Tidak ada satu pendidikan yang lengkap tanpa hukuman, bahkan yang paling banyak Ibu bapa yang sabar pernah menggunakan mereka. Anak yang pranks kecil dibenarkan, kadang-kadang melintasi garisan, bahkan menyedari apa yang teruk. Bersama anak, tahap keperibadiannya salah laku.

Adalah penting bagi ibu bapa untuk menentukan berapa banyak hukuman, dan langkah apa yang lebih baik untuk tidak menggunakan.

Hukuman mestilah semacam pengajaran yang memungkinkan anak untuk mengenali kesalahannya sendiri dan tidak mengulanginya lagi.

Bagaimana-anda-tidak boleh menghukum-anak

Mereka tidak dihukum kerana ini.

Kami akan memahami apa salah laku yang tidak diperlukan oleh bayi hukuman:

  1. Pengiktirafan dunia dan semua yang baru. Sekiranya bayi terus menarik kerikil ke mulutnya, cuba menyentuh besi, memeriksa kekuatan mainan, hukumannya tidak sesuai. Seperti itu tingkah laku adalah reaksi semula jadi bayi, dia belajar realiti, cuba menyerap maklumat mengenai objek dan objeknya harta benda. Sudah tentu, ini wajar sehingga usia tertentu, remah lima tahun dengan kerikil di mulutnya, ini adalah memanjakan sederhana.
  2. Tiada pengalaman. Jangan menghukum bayi kerana ketidakupayaan untuk berjalan di gerakan kecil, canggung, kerosakan tidak sedar perabot, mengambil barang dari lelaki di jalan. Mungkin anak anda pengalaman dan kemahiran hidup tidak cukup.
  3. Cemburu dan sayang. Sekiranya bayi anda marah, tidak membiarkan ibunya pergi ke kedai, atau enggan bermain dengan adik kerana cemburu, ini bukan alasan hukuman. A insentif untuk menyelesaikan sesuatu, mengetahui punca kecemburuan dan senang dijelaskan kepada bayi bahawa ibu boleh pergi, tetapi tanpa sebab tidak akan meninggalkannya.
  4. Ketepatan. Anak-anak secara semula jadi naif dan spontan, boleh mengeja rahsia keluarga, atau bahkan membuat cerita dongeng. Hukuman lebih baik diganti dengan percakapan serius, seperti dan dalam kes kecuaian sederhana. Serpihan sering muncul ketakutan dan spontaniti, adalah mustahak untuk menjelaskan kepada bayi apa yang dia ada tindakan akan menimbulkan masalah.
  5. Keperluan fisiologi. Hukuman tidak mesti mengikuti pengabaian makan malam, atau permintaan berterusan pergi ke tandas ketika ibu bapa sangat tidak selesa. Seperti mana-mana seseorang, kanak-kanak mungkin mahu dan tidak mahu makan, minum, pergi ke tandas.

Baca juga: Menghukum atau tidak kanak-kanak untuk salah laku rawak?

Hukuman fizikal

hukuman

Ahli psikologi mendakwa bahawa kekerasan fizikal, pukulan berterusan dan menampar muka menyebabkan gangguan mental, bahkan pada orang dewasa kehidupan, dan pada tahun-tahun persekolahan kanak-kanak mungkin tidak tepat waktu dalam mata pelajaran dan menjauhkan diri dari rakan sebaya.

Menipu kanak-kanak juga sering dikaitkan dengan fizikal hukuman.

Sekiranya saraf anda berada di tepi, tinggalkan bilik. Anda adalah tenangkan diri anda dan biarkan anak anda tinggal tanpa penonton amukannya, atau salah laku. Anak juga akan pulih dan tenang. Kemungkinan besar, dia akan mengejar anda jika dia sudah tenang. Jangan menjerit, tetapi jelaskan dengan tenang apa bayi itu salah dan menunaikan janji sehingga tidak lagi untuk bertindak.

Kami juga membaca:

  • Mengapa anda tidak dapat memukul anak – 6 sebab
  • Memukul atau tidak memukul anak – akibat hukuman fizikal kanak-kanak

Kegelapan

Jangan sekali-kali menutup anak anda di dalam bilik yang gelap, “untuk berfikir.” Anda tidak boleh menggunakan ketakutan kanak-kanak sebagai cara mencela. Lebih-lebih lagi bahawa bayi merasa ditolak, ia juga sangat menderita jiwa. Hukuman yang berkaitan dengan ketakutan kanak-kanak boleh menyebabkan kecenderungan bunuh diri, kecenderungan paranoid, fobia.

kanak-kanak itu takut akan kegelapan

Sekiranya anda memutuskan untuk menghukum anak itu dengan kesepian, biarkan dia ditinggalkan sendirian di ruangan yang terang, dia akan tenang, berfikir dan akan membuat kesimpulan. Pastikan anda bercakap dengan bayi kemudian dan menunjukkan kemaafan.

Jeritan

Adalah pelik untuk cuba menjerit anak yang sakit kepala, atau perekrilivat itu. Lebih kerap, semasa ibu bapa menangis, bayi tetap berada di dalam stupor, tidak memahami apa yang berlaku. Walaupun anak itu histeris, dia masih kecil Oleh itu, dapat menyedari tindakan dan akibatnya lebih baik mengalihkan perhatian bayi, membuatnya tertawa, mengalihkan perhatiannya objek menarik.

Anak kecil menganggap menjerit sebagai hukuman fizikal.

Awasi diri anda, kawal kemarahan anda.

menjerit

Ancaman

Sebagai hukuman kerana salah laku, ibu bapa sering mengancam anak keganasan atau penolakan berjalan kaki, hiburan. Mereka tidak akan memenuhi ancaman itu, dan anak itu, sementara itu, sedang menunggu dan bimbang dan tidak memahami mengapa ibu bapa mahu melakukan ini.

Sekiranya anda memutuskan untuk menghukum kanak-kanak, lakukan segera, atau tidak lakukan sama sekali.

Jangan sekali-kali mengambil hadiah supaya bayi tidak meragui anda keikhlasan ketika anda membawanya kegembiraan.

Makanan

Jangan menghukum bayi tanpa memberinya makanan, atau memaksanya makan. Anda adalah tetapi anda tidak mahu merosakkan kesihatan dan pencernaan bayi. Selesai pemakanan adalah asas kesihatan anak, jadi tidak ada sekatan makanan tidak akan membawa kebaikan. Perkara lain jika anda enggan manis jika bayi alah, tetapi walaupun begitu, cari alternatif, bar bebas gula, gula-gula anda sendiri pembuatan menggunakan buah-buahan dan buah-buahan kering.

Buruh

Untuk seorang anak, pertolongan kepada ibu bapa, bekerja, kelas haruslah menjadi diri sendiri dianggap biasa, komponen kehidupan biasa, dan tidak hukuman. Kanak-kanak tidak boleh mengembangkan stereotaip yang sesuai itu adalah hukuman, bukan aktiviti yang perlu.

Sebaliknya, anda harus membiarkan bayi menyedari betapa senangnya menerima hasil kerja mereka.

Kami juga membaca: bagaimana mengajar anak menolong di sekitar rumah

tolong di sekitar rumah

Perbandingan

Sangat menyakitkan apabila kanak-kanak mendengar bahawa anda menganggap seseorang lebih baik dia. Ini akan dianggap sebagai kesalahan jika membandingkan bayi dengan anak lain, anda memotivasikan anak untuk menjadi lebih baik. Dia betul-betul boleh cuba menyerupai objek perbandingan, tetapi ia akan berlaku merasa tidak disayangi, ditolak. Bayi boleh hipertropi dengan kekurangan mereka, hanya ditutup dalam dirinya dan berusaha membuktikan kepada anda bahawa dia baik.

Cuba jelaskan kepada anak anda bahawa anda adalah miliknya cintai sesiapa sahaja, dengan segala kekurangan, dalam keadaan apa pun, dia yang terbaik untuk anda.

Dan anda boleh membandingkan bayinya dengan dia, “anda begitu semalam indah, patuh, begitulah keadaannya sekarang. ”

Jangan sekali-kali menggunakan perkataan “Saya tidak mencintaimu”, “anda Saya tidak memerlukan satu “,” pergi ke ibu yang lain “, dan lain-lain Frasa seperti itu cedera menyakitkan, menimbulkan keraguan tentang cinta anda dan meningkat kompleks.

Mengabaikan

Sebagai hukuman, tentu anda boleh buat sementara waktu tinggalkan si kecil, tetapi jangan lama-lama mengabaikannya. Kanak-kanak itu dapat memutuskan bahawa dia sangat buruk sehingga mereka tidak mahu untuk berkomunikasi. Mengabaikan pada dasarnya adalah manipulasi yang kuat; ia mampu menimbulkan kebergantungan emosi pada anak, rasa takut dan pengasingan. Idea bahawa ia dapat ditolak oleh penyayang orang menyebabkan panik di bahagian remah.

mengabaikan

Anda tidak berusaha untuk mendapatkan hasil seperti itu, yang bermaksud bahawa kerangka kerja Anda mesti mematuhi ingorion.

Peringatan Hukuman bagi Ibu Bapa

  • Satu kesalahan – satu hukuman, tidak perlu dipersalahkan banyak perkara yang disalahkan oleh kanak-kanak dan menghasilkan keseluruhan siri hukuman. Biarkan bayi menyedari apa yang dihukumnya;
  • Jangan lupa untuk memberi semangat kepada anak, memberi pujian dan segala cara untuk bersorak;
  • Tingkah laku dan tindakan yang buruk mempunyai peraturan batasan, bukan anda perlu ingat yang buruk pada keesokan harinya atau kemudian. Apa berlalu, kemudian berlalu, detik terlepas;
  • Selamat tinggal, pastikan untuk membiarkan anak memahami bahawa dia dimaafkan, dan anda tidak marah lagi dan bersedia menjalani kehidupan biasa dan berkomunikasi seperti lebih awal;
  • Jangan mengaibkan, tidak memanggil nama dan tidak menghukum di khalayak ramai. Lebihan kompleks untuk anak anda untuk apa sahaja;
  • Buat anak tidak takut dengan hukuman itu sendiri, tetapi peluang untuk menyinggung perasaan orang yang dekat dengannya;
  • Sebarang hukuman mesti adil. Sekiranya ragu – jangan menghukum;
  • Sentiasa cari sebab kelakuan anak.

Ingat bahawa hukuman anda tidak boleh mempengaruhi kesihatan fizikal dan mental anak. Manifest kasih dan sayang, mewujudkan suasana yang mesra dan santai dalam keluarga. Sayangi anak itu dengan apa adanya.

Kami juga membaca:

  • 8 cara setia menghukum kanak-kanak. Cara menghukum anak kerana kemaksiatan
  • 7 kesalahan besar ibu bapa semasa bertengkar dengan anak-anak
  • Adakah perlu menghukum anak pada usia 3 tahun: pendapat ibu bapa dan ahli psikologi

Cara menghukum kanak-kanak:

Irina Mlodik “Anda tidak boleh menghukum anak!”

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: