Cara mendidik semula anak yang manja (bagaimana faham bahawa kanak-kanak itu dimanjakan: tanda dan sebab)

Semua ibu bapa mula bimbang tidak merosakkan adakah mereka secara tidak sengaja anak mereka. Mendefinisikannya mudah – anda perlu hanya memerhatikan tingkah lakunya dan reaksi terhadap keadaan. Walaupun begitu, setiap daripada kita ingin menjadi ibu bapa yang ideal untuk kita anak-anak, tumbuhkan dia orang yang berbudaya, berpendidikan, disesuaikan dengan kehidupan dalam masyarakat moden. Malangnya, seperti itu Gambar yang indah hanya boleh didapati dalam filem. Dalam kehidupan, malah paling banyak ibu bapa yang peka tidak dapat mengambil kira perkembangan semua kejadian. Setiap daripada kita sangat individu, jadi yang tinggal hanyalah menunjukkan kepada anak-anak cara untuk berkelakuan dan bertindak balas terhadap spesifik situasi kehidupan.

Hari ini saya ingin membincangkan dengan anda perkara mendesak bagi banyak pihak masalah ibu bapa – bagaimana mendidik semula anak yang manja, mengetahui tanda-tanda dan sebab-sebab merosakkan, dan juga dalam hal ini Saya akan memberikan petua berguna untuk membantu anda mengawal soalan ini.

Kandungan artikel

  • 1 Tanda Anak Bermanja
    • 1.1 Meletupkan amukan
    • 1.2 Kerengsaan berterusan
    • 1.3 Tidak mempunyai kemahiran asas dan secara amnya tidak berdikari
    • 1.4 Memanipulasi
    • 1.5 Terlalu sering menarik perhatian orang lain
    • 1.6 tamak
    • 1.7 Sentiasa tidak berpuas hati
    • 1.8 terkunci
    • 1.9 tidak mendengar
    • 1.10 Tidak mahu menolong
    • 1.11 Ketidakupayaan untuk bermain secara bebas
    • 1.12 Tidak bertanggungjawab
    • 1.13 Ketidakfahaman mengenai perkataan “tidak”
    • 1.14 “Hubungan barter”
    • 1.15 Anda malu dengan anak anda
    • 1.16 5 amukan kanak-kanak manja yang difilemkan pada kamera
  • 2 Mengapa kanak-kanak menjadi manja – asas alasan
  • 3 Apa masa depan yang menanti orang yang dimanjakan zaman kanak-kanak
  • 4 Cara mendidik semula anak yang manja
  • 5 Anak manja. Apa yang perlu dibuat GuberniaTV

anak manja

Untuk mengkaji topik ini saya diminta oleh kes yang berlaku setelah kepulangan anak perempuan saya yang paling tua dari laut, di mana dia Menghabiskan sebulan dengan datuk dan neneknya. Semua akan menjadi apa-apa, di sini hanya dia pulang orang yang sama sekali berbeza. Anak perempuan telah menjadi selalu tidak berpuas hati, dia nakal, memerlukan sesuatu, dan dengan skandal dan amukan, yang benar-benar menjaga saya. Pertama sementara saya mengaitkan perubahan tingkah lakunya dengan keletihan biasa setelah lama memandu. Lagipun, beberapa hari di dalam kereta boleh menjadi letih malah orang dewasa, dan kita bercakap mengenai kanak-kanak. Hanya beberapa hari berlalu, tetapi tidak ada yang berubah.

Saya sendiri tidak dapat menemui jawapan untuk soalan saya, oleh itu, saya memutuskan untuk membaca artikel dan buku. Kesannya, saya masih dikenal pasti untuk dirinya tanda-tanda jelas anak manja. Sekarang saya Saya akan berkongsi dengan anda.

Tanda-tanda Bayi Manja

Semasa berjalan kaki, ibu bapa sering memerhatikan gambar seperti itu: anak-anak memanipulasi ibu dan ayah mereka, bergema permintaan secara emosional untuk membeli mainan di kedai, semua ini dengan jeritan, dengan air mata, dan beberapa bayi malah jatuh ke lantai dan memukulnya penumbuk. Ini mungkin terdengar mementingkan diri sendiri, tetapi adegan seperti itu membuat saya selalu geli. Saya mula bangga dengan anak-anak saya kerana mereka tidak membiarkan diri mereka begitu. Sebaliknya, mereka sangat sopan dan tenang di kawasan awam. Sekiranya anak-anak saya mahukan sesuatu, dan saya Saya perhatikan “ribut petir” yang akan datang, saya akan menenangkannya dengan cepat.

Namun, masalah inilah yang harus saya hadapi pada awalnya beberapa hari selepas percutian anak perempuan. Adegan seperti itu berlaku kepada kami, dan anak perempuan saya juga mula tersentak ke belakang. Saya sedar: kanak-kanak itu dimanjakan, jadi dia perlu segera mendidik semula.

Tanda-tanda memanjakan kanak-kanak adalah berbeza, anda perlu mempertimbangkan bahawa mereka bergantung pada usia kanak-kanak. Apa yang boleh diterima untuk kanak-kanak berumur 3 tahun, tidak boleh diterima untuk pelajar kelas satu. Oleh itu, memerhatikan satu atau lebih daripada tanda-tanda merosakkan (yang lebih rendah), cubalah dengan secukupnya menilai tingkah laku anak anda. Sekiranya anda boleh, dapatkan beberapa rakan rakan-rakan, supaya mereka menyatakan pandangan mereka dari luar. Ia adalah membantu untuk membuat gambaran yang lebih besar dan menilai berapa banyak masalah sedang berjalan.

Oleh itu, dengan tanda apa kita dapat memahami bahawa seorang kanak-kanak manja?

Menggoda

Semua ibu bapa berhadapan dengan amukan anak-anak. Masing-masing kanak-kanak itu mempunyai perwatakannya sendiri, tetapi sangat kecil dapat meluahkan emosi dan menunjukkan bagaimana perasaannya. Sekiranya masalah menjadi global, kanak-kanak itu gembira konsert di kedai, di pengangkutan awam, jauhnya, kerana perkara kecil, tanpa mengetahui ukurannya, dan dia sudah berusia lebih dari 4 tahun, ini dapat dilakukan dengan selamat panggil anak histeria.

Kami juga membaca: Bagaimana menangani taska tantrum: nasihat daripada ahli psikologi

Kerengsaan berterusan

Malah mainan atau gula-gula baru tidak dapat berubah dalam jangka masa yang lama. mood anak. Dia mahukan lebih, lebih dan lebih. Dan apa yang baru dilihatnya dari orang lain adalah wajar. Ya ini semua merupakan tanda pasti iri hati.

Kekurangan kemahiran asas dan umumnya tidak bergantung pada diri sendiri

Pada setiap usia, anak mesti mempunyai kemahiran tertentu dan dapat melakukan tindakan tertentu. Jadi, dalam 4 tahun, secara semula jadi ada sudu tanpa bantuan orang dewasa, pakai sendiri T-shirt dan seluar. Sekiranya graduan pertama tidak tahu di mana meletakkannya mainan, cara melipat pakaian, dan orang dewasa sentiasa dipaksa mengingatkannya untuk menggosok gigi sudah tidak dapat diterima. Cuba pada setiap peringkat perkembangan anak untuk melabur di dalamnya pengetahuan dan tabiat bentuk yang bertujuan untuk menjaga diri, pengembangan disiplin diri. Selalunya ia adalah perkembangan yang lemah kawasan membezakan anak yang manja dengan anak yang baik.

Baca juga: Apa yang boleh dilakukan oleh seorang kanak-kanak di hadapan tadika – 4 kemahiran berguna

Memanipulasi

Ini adalah satu lagi tanda pasti bahawa anak itu dimanjakan. Dia adalah mungkin menggunakan kaedah yang paling canggih untuk dicapai dikehendaki. Keliru, cuba memalukan ibu bapa kedudukan, tingkah laku demonstratif – bayi bermula secara khusus menangis, menjerit, kuat secara histeris. Kanak-kanak yang matang menggunakan memeras ugut.

Kami membaca juga: manipulator kecil: bagaimana bertindak balas terhadap muslihat kanak-kanak? 10 frasa masa kanak-kanak yang paling berjaya

Terlalu sering menarik perhatian orang lain

Anda sendiri, secara prinsipnya, dapat menikmati kehendak anda sesuka hati anak itu. Tetapi orang di sekitar tidak perlu menahan ini. Dan hujah “Dia adalah kanak-kanak!” tidak berfungsi. Ini bukan “dia adalah anak”, tetapi “anda adalah miliknya manja. ”

Tamak

Gejala ini, seperti orang lain, bergantung pada usia. Untuk Keserakahan kanak-kanak berumur 3-4 tahun – kualiti normal, belum terbentuk memahami diri dan orang lain. Sekiranya masalah yang jelas muncul, apabila bayi menyesal memperlakukan orang yang dikasihi dengan sebiji gula-gula kecil, walaupun dia mempunyai sebilangan besar beg, sudah tiba masanya untuk memikirkan sebab-sebabnya tingkah laku. Kemungkinan keseluruhannya merosakkan.

Baca juga: Anak saya tamak – apa nak buat? Berjuang atau bersabar? Sebab kerakusan zaman kanak-kanak

Sentiasa tidak berpuas hati

Fakta bahawa kanak-kanak itu tidak berpuas hati dengan segalanya telah menjadi milik kita salah satu masalah utama selepas bercuti. Ia secara praktikal dimanifestasikan dalam semua perkara. Bubur yang tidak begitu siap, bukan yang meletakkan kerusi, bukan itu membeli mainan, mereka memberikan ubat gigi yang salah. Tuntutan dan kehendak tidak ada penghujungnya. Tidak kira apa yang saya tawarkan kepada anak perempuan saya, dia tidak semuanya sesuai. Kesabaran saya sudah habis, dan akhirnya saya Saya menyedari bahawa tingkah laku sedemikian jauh dari ideal. Ketidakmampuan untuk berkompromi adalah masalah besar kerana yang merosakkan hubungan dan ada perasaan putus asa. Tidak abaikan gejala ini.

Bentak

Sekiranya bayi mula bersikap kasar dan menggeram, itu bermakna anda berhenti menjadi wewenang untuknya. Dia mula menganggap dirinya layak. lebih banyak lagi, dan pendapat ibu bapa tidak begitu penting. Hentikan apa-apa peluang untuk bersikap tidak sopan dengan anda dan orang lain secara amnya. Anak-anak yang tidak sihat menunjukkan rasa tidak hormat kepada para penatua dan berkomunikasi dengan mereka dengan syarat yang sama, dan ini bukan lagi permintaan kebudak-budakan.

Baca juga: Mengapa kanak-kanak kurang ajar

Tidak mendengar

Tanda kerosakan ini adalah yang paling kontroversial mungkin. Anak-anak memang nakal – ini disebabkan oleh anak mereka umur dan perkembangan. Mereka tidak selalu faham keadaan sebenar perkara. Dan anda tidak boleh melatih bayi, seperti binatang, sehingga dia memenuhi setiap keinginan orang dewasa. Jadi apa bagi kanak-kanak adalah wajar untuk tidak mematuhi orang dewasa, tetapi semestinya ada mengukur. “Jangan pergi ke dapur, ia panas, jadi ia akan menyakitkan” dan “mari kita pergi rumah, esok anda akan bermain dengan anak-anak di kotak pasir “- ini sepenuhnya perkara yang berbeza. Dalam kes kedua, jika anak tidak patuh, cukup mungkin dia hanya berusaha memanjangkan kesenangan. Dalam keadaan pertama ketidaktaatan kepada ibu bapa tidak memberi pertanda baik.

Kami juga membaca: Bagaimana jika anak anda adalah anda tidak mematuhi?

Tidak mahu menolong

Sejak usia tertentu, kanak-kanak itu sudah semestinya mempunyai anak sendiri tanggungjawab dalam keluarga. Penting, memandangkan kemungkinan anak itu, untuk membiasakannya menolong orang yang tersayang, bersikap responsif. Sekiranya bayi tidak mempunyai apa-apa mahu buat, tidak membuang mainan, tidak membuat katil, enggan membasuh pinggan selepas dirinya, perlu menjelaskan kepadanya peraturan kelakuan. Kemalasan, sikap tidak peduli terhadap semua perkara di sekitar – setia tanda-tanda merosakkan. Tidak hairanlah mereka mengatakan bahawa buruh ennobles.

Kami juga membaca:

  • Mengapakah kanak-kanak harus menolong tugas rumah tangga?
  • 9 petua mudah untuk mengajar anak anda di rumah

Ketidakupayaan untuk bermain sendiri

Ia boleh terdiri daripada dua jenis. Yang pertama adalah ketika anak hanya malas tampil dengan sesuatu untuk dirinya dan dia perlu “dilayan”. Yang kedua adalah ketika dia hanya memerlukan perhatian dan persetujuan yang berterusan. Kedua-dua pilihan itu adalah tanda bahawa dia dimanjakan.

Tidak bertanggungjawab

Bukan hanya orang dewasa, tetapi juga kanak-kanak yang lebih tua atau lebih tua mesti bertanggungjawab atas tindakan mereka sendiri. Dia harus menjadi pemahaman yang jelas bahawa jika dia sekarang menyebarkan mainan, maka maka dia harus membuangnya. Sekiranya dia memakai baju putih, dia akan pergi kotor, sehingga mereka boleh memanggilnya pelacur. Perkara utama adalah bercakap dengan kanak-kanak itu, menerangkan segalanya dengan terperinci, tunjukkan hubungan sebab-akibat, sehingga dia secara sedar melakukan tindakan dan memahami apa yang boleh mereka tuju.

Salah faham mengenai perkataan “tidak”

Mungkin tanda pasti merosakkan. Lebih-lebih lagi, pada setiap “mustahil” kanak-kanak itu bertindak balas dengan amukan, jeritan dan lain-lain tidak terlalu menyenangkan manifestasi emosi.

“Perhubungan Barter”

Kanak-kanak yang manja tidak akan melakukan perkara seperti itu – hanya sebagai pertukaran untuk sesuatu yang mereka perlukan secara peribadi. Bantuan di sekitar rumah? Hanya sebagai pertukaran pada mainan. Jangan membuang amukan di kedai – hanya jika dia beli apa yang dia mahukan.

Anda malu dengan anak anda

Sekiranya anda sering malu dengan anak anda, jika dia adalah milik anda tingkah laku membuat anda malu dan kecewa jika anda telah melihat sekurang-kurangnya satu tanda merosakkan, anda perlu serius fikirkan sebab-sebabnya.

Baca juga: 12 tanda si manja anak

5 amukan kanak-kanak manja difilemkan di kamera

Mengapa kanak-kanak menjadi manja – sebab utama

  • Selalunya manja adalah satu-satunya anak di keluarga. Sekiranya ada saudara atau saudari, ini mendisiplinkan dan menenangkan semangat. Perhatian ibu, ayah, datuk dan nenek dikongsi bersama kanak-kanak – kecuali keluarga langka di mana terdapatnya Haiwan peliharaan
  • Sekiranya pasangan itu tidak berjaya melahirkan bayi dalam jangka masa yang lama, tetapi akhirnya ia berlaku, dia menjadi lama ditunggu-tunggu. Mereka memberinya banyak perhatian, dia terlalu dilindungi, walaupun dia mungkin bukan yang pertama dan tidak satu-satunya anak dalam keluarga;
  • Punca merosakkan juga terletak pada perbezaan pendidikan. Ibu dan Ayah mesti mematuhi pandangan yang sama mengenai perkara ini. Perlu juga dibincangkan dengan datuk dan nenek peraturan untuk berkomunikasi dengan bayi untuk mengelakkan perselisihan;
  • Kurangnya kawalan dan peraturan dalam didikan. Terdapat sistem keibubapaan, di mana anak itu diberi kebebasan bertindak dan pilihan. Sebaliknya, keizinan, terutama pada yang lebih muda usia, memberikan bayi itu kepada dirinya sendiri, meninggalkannya sendiri dengan masalah dan kebimbangannya, tidak memberi pertimbangan baik. Ibu dan ayah harus mengambil bahagian dalam kehidupan anaknya dan mengarahkannya ke dengan cara yang betul sehingga dia dewasa. Perlu dibenarkan belajar kesilapan mereka, tetapi tidak lebih. Anak mesti memahami apa perkataannya “perlu”;
  • Kekurangan perhatian. Kadang-kadang ibu bapa atas sebab-sebab tertentu mereka tidak memberi kasih sayang dan menjaga anak mereka. Seseorang mengganggu kerja, pekerjaan, yang lain tidak mahu berurusan dengan bayi, kerana ada aktiviti yang lebih menarik. Untuk mengimbangi kurang perhatian, ibu bapa membenarkan anak mereka lebih daripada perlu, beri dia banyak hadiah. Pada masa yang sama, pengasuh memerintahkan bayi, yang sudah mendidiknya berdasarkan prinsipnya, Anak Arazbalovlennost tidak mempedulikannya.

Masa depan apa yang menanti seseorang yang dimanjakan pada zaman kanak-kanak

Ahli psikologi yakin bahawa kanak-kanak yang manja, membesar, tidak boleh menyesuaikan diri sepenuhnya dengan dunia luar yang ada dalam masyarakat norma dan peraturan tingkah laku. Sekiranya kanak-kanak tumbuh di bawah sayap ibu bapa yang melindunginya, mempertahankan kepentingannya, kemudian masuk Dewasa ini semua tidak akan berlaku. Dunia ini kejam dan tiada siapa akan memanjakan kehendak, keinginan dan keperluannya. Manusia akan sangat mudah menghina dan menyinggung perasaan, dan dia sendiri akan menerimanya semua yang dikatakan kepadanya terlalu dekat di hatinya. Damai sejahtera baginya tidak dapat difahami, kejam dan memusuhi.

Keibubapaan yang diberikan oleh ibu bapa tidak boleh menghalang orang ini dari realiti, dan ini akan mempengaruhi keadaan emosinya. Ternyata, anak-anak manja, yang membesar, telah ketahanan tekanan rendah, sering menghadapi psikologi masalah, kemurungan, menggali diri, kompleks. Lebih banyak lagi mereka membiarkan diri mereka terlalu banyak tanpa mengambil kira peluang semasa – ini berlaku untuk wang, dan kesihatan, dan bidang kehidupan lain.

Walau bagaimanapun, hasil kajian lain menunjukkan bahawa beberapa anak-anak manja pada masa dewasa menjadi cukup berjaya. Lebih-lebih lagi, kejayaan mereka tidak bergantung pada kesejahteraan kewangan ibu bapa atau saudara lain. Mereka melakukan segalanya oleh anda sendiri. Semua ini disebabkan oleh keyakinan yang tidak tergoyahkan diri, sokongan ibu bapa, kekurangan rasa takut ketidaktentuan. Kualiti ini dimiliki oleh bayi yang di bawah naungan ibu bapa mereka yang memuja. Walau bagaimanapun untuk ini penyelidikan boleh agak skeptikal. melahirkan orang yang yakin dengan cinta dan sokongan, tetapi pada masa yang sama memberinya pengetahuan tentang kehidupan sebenar, dan tidak menikmati dengan atau tanpa.

Bagaimana mendidik anak yang manja

Cara mendidik semula anak yang manja

Akhirnya, kita dapat menjawab soalan utama artikel ini. Penting untuk mengikuti semua cadangan dan bertindak secara komprehensif, dan cuba lakukan sesuatu dengan lancar dan sedikit demi sedikit. serius, jangan berputus asa untuk mendidik semula anak separuh jalan, tunjukkan kekuatan watak. Bersikap seimbang dan adil, tenang dan sabar, jangan berteriak pada anak. Sekiranya bayi sudah sangat manja dan terbiasa dengan keadaannya, ia akan memakan masa lebih banyak daripada kes kanak-kanak “manja” baru-baru ini di bawah pengaruh tertentu keadaan (contohnya, seperti keadaan saya).

  • Nyatakan pemikiran dan permintaan anda dengan jelas dan jelas, dapat difahami oleh anak lidah. Ini mestilah permintaan yang tepat, dalam hal apa pun pesanan. Hujah keputusan anda, walaupun anda tidak menyukainya. Dalam ucapan anda harus dirasakan tegas dan tidak dapat difahami. Beri kepada anak itu untuk memahami bahawa keputusan anda adalah muktamad dan tidak lagi tertakluk kepada perbincangan;
  • Mendisiplinkan anak anda. Jadikan rutin harian yang kasar menjadualkan masa untuk mengangkat, makan, bersenam, berjalan, hiburan dan menutup telefon. Ikuti rutin setiap hari dan bincangkan mengenainya dengan anak. Terangkan kepadanya apa faedah yang akan dia terima sekiranya dia menjadi amati rutin harian. Sekiranya dia akan keberatan, tunjukkan kekerasan
  • Bersikap konsisten dalam tindakan dan tindakan anda. Sekiranya diberi berjanji pada anak, pastikan menunaikannya jika dihukum melarang sesuatu – tegakkan tanah anda sehingga ia dapat diselesaikan masalah;
  • Ikuti beberapa tugas rumah tangga untuk bayi anda – tuangkan makanan kepada anjing, buat tempat tidur, lap debu. Walau bagaimanapun pertimbangkan usia dan perkembangan;
  • Sekiranya merosakkan diri muncul di tempat awam (contohnya, di kedai, kanak-kanak itu melemparkan amukan, menuntut beberapa jenis mainan), tahan dan jangan berteriak pada bayi, jangan menampar paus. Hanya bawa dia ke tempat yang tenang dan jelaskan mengapa anda tidak akan membeli apa yang dia minta. Sekiranya amukan tidak berakhir, cubalah bertenang, jangan balas provokasi, pergi. Tidak perlu memanjakan anak, jika tidak, dia akan cepat menyedari bahawa ibu bapa boleh dimanipulasi. Tetap goyah. Leret di rumah perbualan yang tegas dan serius, mengancam bahawa lain kali tidak bawa anak bersamamu ke kedai;
  • Pertimbangkan apa sebenarnya yang membawa kepada tingkah laku yang tidak diingini. Kanak-kanak menjadi manja kerana pelbagai sebab, mungkin sangat individu. Mula-mula mengetahui perkara yang dicetuskan masalah dalam kes anda, dan kemudian mulakan pendidikan semula.

Sebagai kesimpulan, saya ingin ambil perhatian bahawa kanak-kanak adalah yang terbaik, apa yang berlaku dalam kehidupan ibu bapa. Tidak selalu semuanya berjalan lancar, kadang-kadang kita terlepas saat bayi menjadi tidak terkawal. Tetapi semua bergantung pada kita orang dewasa. Anda boleh membetulkan keadaan pada bila-bila masa, menjadikannya terkawal. Walau bagaimanapun, jangan lupa bahawa anak itu keperibadian dengan wataknya sendiri, melanggar yang masih tidak berbaloi.

Kami juga membaca:

  • Apa yang perlu dilakukan sekiranya anak itu tidak mematuhi anda?
  • Keanehan atau keegoisan anak: bagaimana satu berbeza dari yang lain
  • Bagaimana membesarkan anak-anak: lobak merah atau tongkat?
  • 10 petua untuk berhenti menjerit kepada anak-anak anda
  • 10 rahsia membesarkan anak yang taat: bagaimana mengajar anak-anak menghormati dan mendengar ibu bapa

Bayi yang manja. Apa yang perlu dibuat GuberniaTV

Cinta ibu bapa tidak bersyarat, dan kadang-kadang dia tidak tahu apa-apa sempadan. Selalunya, akibat cinta seperti itu merosakkan seorang kanak-kanak. Hari ini kita akan membincangkan apa yang harus dilakukan sekiranya keadaan sudah berlaku rumit bagaimana tingkah laku ibu bapa dan tindakan apa melaksanakan.

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: