Cara membezakan masalah pembangunan dari yang buruk keibubapaan: 4 penggera

Rengekan dan kemaksiatan adalah norma bagi semua anak, yang hanya memulakan jalan sosialisasi dan belum mengetahui norma-norma tingkah laku sosial. Masalahnya ialah apabila kanak-kanak betul-betul kecil, sukar bagi ibu bapa untuk memahami hakikatnya keagresifan, kemarahan, sikap tidak peduli. Masalah apa ini perkembangan bayi, yang memerlukan rayuan kepada pakar neurologi dan lain-lain kepada pakar? Atau keanehan dalam tingkah laku dijelaskan oleh yang biasa kekurangan pendidikan? Nasihat ahli psikologi profesional akan membantu ibu bapa mencari jawapan untuk soalan-soalan ini.

bermasalah-v-razvitii-ili-plohoe-vospitanie

Ujian asuhan

Untuk cepat memahami sebab tingkah laku pelik kanak-kanak itu, Adalah baik bagi ibu dan ayah untuk menjadi ibu bapa yang ideal selama beberapa hari. Dalam jangka masa ini keadaan apa pun harus dijaga tenang, jangan memarahi bayi, jangan memarahi dia, jangan tunjuk kerengsaan dan rasa tidak puas hati. Ibu bapa yang ideal tidak memerlukan menuntut tingkah laku yang sempurna dari anak, kerana dia belum memiliki etika, sopan santun, tidak bertanggungjawab sepenuhnya terhadap kata-katanya dan tindakan. Dalam kes ini, keperluan anda untuk bayi harus dijaga objektiviti, ketekalan dan konsistensi dengan tindakan ahli keluarga yang lain.

Sekiranya masalahnya terletak pada kesalahan pendidikan, maka selama eksperimen tingkah laku bayi akan bertambah baik. Sudah tentu, dia tidak segera akan bertukar menjadi malaikat. Namun, merasa positif dan memahami dengan sebelah ibu bapa, anak akan lebih bersedia mendengarkan mereka, akan bermula bersetuju untuk memenuhi permintaan mereka. Kesimpulan utama ujian untuk pembiakan yang baik adalah bahawa anak berkelakuan baik, ibu bapa harus prihatin kepadanya, responsif dan mesra.

Apabila anda berkelakuan baik, anak itu juga berkelakuan lebih baik.

Diari tingkah laku

Sekiranya tidak ada dinamik positif yang muncul semasa percubaan, harus mengetengahkan masalah utama dalam tingkah laku bayi – salah satunya menyebabkan ibu bapa menjadi kebimbangan yang paling. Mungkin kanak-kanak itu menutup dirinya untuk masa yang lama atau, sebaliknya, berguling amukan berpanjangan. Tonton apa yang memprovokasi reaksi seperti tingkah laku anak dalam tempoh ini, membuat catatan diari yang berkaitan. Pada masa akan datang ia bantu pakar membuat diagnosis dan membuat cadangan untuk pendidikan atau rawatan.

Semasa pemerhatian, dan memang dalam keadaan apa pun, anda tidak boleh menyalahkan bayi kerana tidak mematuhi dan menyusahkan ibu bapa. Orang dewasa perlu memahami bahawa kanak-kanak juga menderita. Setiap kanak-kanak mahu mendapatkan dari ibu dan ayah galakan, dengar kata yang diluluskan. Sekiranya dia tidak layak kerana tingkah laku buruknya, mungkin dia tidak begitu dapat berkelakuan berbeza.

Semasa mengisi buku harian, perhatian khusus harus diberikan kepada:

  1. Tarikh dan masa. Penyimpangan dalam tingkah laku dan perubahan mood pada bayi sering dicetuskan mengantuk, keletihan, cuaca buruk, bunyi yang tidak menyenangkan dan bahkan terlalu terang atau malap di dalam bilik.
  2. Haus dan lapar. Rengekan dan amukan boleh berfungsi sebagai isyarat SOS yang menunjukkan bahawa bayi adalah masa memberi makan dan minum. Dari bayi yang lapar sukar dituntut tingkah laku yang sempurna. Malah orang dewasa, melangkau temu janji lain makanan sering menjadi gugup dan tidak dapat menumpukan perhatian perhatian terhadap sesuatu.
  3. Suhu. Mana-mana pakar pediatrik akan mengatakan bahawa kanak-kanak itu lebih baik merasa sedikit sejuk daripada berpeluh terlalu panas pakaian. Anak-anak sukar menahan panas – mereka menjadi fizikal buruk, dan ini tidak bergantung kepada permintaan dan keperluan ibu bapa. pada masa yang sama, kanak-kanak yang beku juga mungkin pekak dengan anak anda permintaan dan keperluan.
  4. Reaksi untuk memuji dan mengecam. Sokongan dan celaan adalah alat untuk membantu ibu bapa mendidik lelaki kecil. Sekiranya seorang anak gembira ketika dia dipuji, sedih apabila dimarahi, ini adalah isyarat positif. Dengan miliknya pembangunan, kemungkinan besar, semuanya baik-baik saja, tetapi masalahnya terletak kesalahan ibu bapa.
  5. Kehadiran penonton. Kanak-kanak dengan cepat menyedari bahawa dengan manipulasi dapat mencapai banyak dari orang dewasa. Perhatikan bagaimana tingkah laku kanak-kanak itu terhadap tetamu dan mereka kekurangan. Sekiranya di hadapan orang asing dia adalah anak yang baik, dan skandal mulakan secara peribadi dengan ibu bapa sahaja, bayi itu berkembang dengan sempurna dan pintar.

Sekarang masanya untuk membiasakan diri dengan masalah biasa di tingkah laku anak-anak yang membimbangkan ibu bapa.

Nombor simptom 1. Keagresifan

agressivnyi-rebenok

Dewasa, sebarang manifestasi pencerobohan oleh kanak-kanak nampaknya tidak bermotivasi. Untuk memastikan ini, anda perlu cuba letakkan diri anda di tempat bayi. Contohnya, jika mahu untuk mengayun ayunan anak boleh mendorong seseorang yang sudah berada di atas mereka duduk. Pencerobohan fizikal adalah penyelesaian paling mudah, kerana bertanya dan berunding jauh lebih sukar. Sekiranya bayi masih teruk bercakap, semakin dia tidak akan dapat menyatakan dengan jelas keinginan, seperti yang dilakukan oleh orang dewasa.

Bilakah mula bimbang?

Sekiranya ibu bapa tidak memarahi bayi selama setahun, berkomunikasi dengannya ramah, menerangkan peraturan tingkah laku, tetapi dia tetap meneruskan untuk bersikap agresif dengan orang lain, mungkin dia mempunyai masalah dengan pembangunan. Kegelisahan pada ibu bapa harus menyebabkan dan pencerobohan automatik – keinginan kanak-kanak untuk menggigit secara khusus, menggaruk dirinya sendiri, memukul kepala anda ke dinding. Dengan cara ini, bayi mengeluarkan kemarahan dan kebencian, melakukannya secara tidak sengaja.

Ia juga harus memberi amaran kepada ibu bapa bahawa bayi memimpin dengan cara yang sama. diri anda dengan orang tersayang dan orang asing. Kanak-kanak biasanya membiarkan diri mereka sendiri kebebasan hanya secara peribadi dengan ibu, ayah, nenek. Dengan guru tadika atau pengasuh mereka menyimpan lebih banyak terkekang.

Baca juga: 10 permainan untuk diatasi pencerobohan kanak-kanak

Nombor simptom 2. Malu atau autisme?

zastenchivyi-rebenok

Pada abad ke-21, dipercayai bahawa seseorang harus bersikap terbuka dan bergaul, bergaul untuk berjaya dalam kerjaya dan kehidupan peribadi. Sekiranya kanak-kanak itu memilih permainan yang tenang sahaja, sedikit hubungan dengan rakan sebaya di kotak pasir, ibu bapa dianggap paling mementingkan diri sendiri, dan paling teruk sebagai autisme. Penting untuk difahami bahawa setiap orang mempunyai watak dan perangai yang berbeza. Keinginan bersendirian mungkin juga merupakan “harta benda” psikologi di mana tidak ada yang perlu dirisaukan.

Bilakah mula bimbang?

Ibu bapa harus membunyikan penggera sekiranya anak mereka sama sekali tidak berusaha untuk berkomunikasi dengan sesiapa sahaja: tidak mengambil bahagian dalam permainan yang bising, tidak meninggalkan bilik walaupun untuk tetamu yang membawanya hadiah, mengabaikan kanak-kanak yang biasa dan umumnya hanya menghubungi beberapa orang ahli keluarga. Untuk mengesampingkan autisme, penting untuk dijejaki menjadi adakah bayi kurang malu ketika komunikasi berlaku sejak beberapa lama masa. Sekiranya, misalnya, pada akhir cuti kanak-kanak atau percakapan mesra, dia “mencairkan”, maka kita bercakap tentang biasa pengasingan. Jika tidak, perlu mengurangkannya kepada ahli psikologi.

Kami juga membaca: Sekiranya anak itu tidak bersama orang lain rakan-rakan: memerangi kesepian anak

Nombor simptom 3. Kecuaian

nevnimatelnyi-rebenok

Ramai ibu bapa mengadu bahawa anak mereka tidak dapat bertahan lama. tumpukan perhatian pada satu pelajaran, buat kesilapan kerana tanpa perhatian. Orang dewasa percaya bahawa ini akan memberi kesan negatif gred sekolah. Sebenarnya, ibu bapa sering kali tidak perlu menuntut. Penting untuk diingat bahawa sehingga 6 tahun bayi mampu mengekalkan tahap prestasi yang tinggi hanya untuk 15-20 minit. Kemudian dia tiba-tiba menjadi letih dan persembahannya tidak dapat dielakkan. Sangat penting bahawa motivasinya sentiasa disokong melalui ganjaran. Maka kejayaan akan menjadi jauh lebih tinggi, dan proses pendidikan itu sendiri akan berhenti menjadi kerja keras.

Bilakah mula bimbang?

Isyarat yang sangat membimbangkan adalah kemustahilan bagi seorang anak tumpukan perhatian pada sesuatu selama lebih dari 5 minit. Ini berlaku untuk semua jenis aktiviti. Sekiranya bayi cepat kehilangan minat membaca, tetapi berjam-jam rajin menyimpan angka dari pereka, yang bermaksud ibu bapa pilih saja dia kerja yang salah. Tonton itu dan semasa mengganggu kanak-kanak. Sekiranya dia lebih suka pekerjaan tidak masuk akal berjalan di sekitar rumah bukanlah petanda yang baik.

Baca juga: Cara mengajar anak menjadi penuh perhatian

Simptom No. 4. Peningkatan aktiviti

giperaktivnyi-rebenok

Setiap kanak-kanak adalah gelisah yang memerlukan semua perkara lihat, sentuh, cuba gigi. Taska biasa ini sifat mudah dikelirukan dengan hiperaktif. Tetapi masih ada satu ciri penting aktiviti “normal”: ia mesti dipakai produktif dan fokus. Sekiranya anda faham mana tujuannya adalah di sebalik tindakan tertentu kanak-kanak, yang bermaksud sebabnya jangan risau. Ketika bayi yang sihat memanjat almari, dia membayangkan dirinya seorang pendaki atau mencari yang disembunyikan oleh ibunya gula-gula. Anak hiperaktif melakukannya begitu sahaja, tanpa tujuan tertentu.

Bilakah mula bimbang?

Ibu bapa harus mula risau sekiranya melakukan aktiviti yang berlebihan membuat anak melakukan tindakan yang janggal dan berbahaya, yang mengancam kesihatannya. Contohnya, jika bayi melompat bersama tinggi, jika anak itu memanjat anjing besar di halaman, kehabisan jalan, tidak memberi amaran kepada orang dewasa. Dalam sedemikian Dalam kes, nasihat pakar diperlukan.

Baca juga: Anak taufan: bagaimana mengatasi hiperaktif

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: