Cara membesarkan anak: cambuk atau lelaki roti halia?

Dilahirkan dalam cahaya, manusia suci daun. Tugas ibu bapa adalah memastikan keselamatan bayi, memberi vaksin dia standard dan nilai moral, mewujudkan syarat untuk sepenuhnya perkembangan peribadi. Perkara ini tidak mudah dilakukan. Lagipun, ketika anda semakin tua kanak-kanak itu mula menunjukkan keperibadiannya sendiri, membela pendapatnya, kadang-kadang nakal dan memanjakan. Salah satu yang paling terkenal dan kaedah keibubapaan kuno menggunakan kaedah lobak merah dan tongkat, atau dorongan dan hukuman. Berapa banyak dia berkesan?

Kandungan artikel

  • 1 Kaedah Cambuk
  • 2 Kaedah roti halia
  • 3 Gabungan ganjaran dan hukuman yang berpatutan
    • 3.1 Cara menghukum anak: peraturan untuk ibu bapa
    • 3.2 Cara mendorong anak dengan betul: cadangan untuk ibu bapa
  • 4 Wortel dan tongkat: mengenai hukuman dan pujian dalam proses pendidikan anak

lobak

Kaedah cambuk

Kaedah cambuk adalah mempengaruhi fizikal kanak-kanak dengan bertujuan untuk menghukum kerana salah laku. Ramai ibu bapa boleh memukul anak, gantungkan bahagian belakang kepala, letakkan di sudut dan juga selimut dengan tali pinggang. Tujuan tindakan sedemikian adalah satu – untuk menyakiti, untuk menunjukkan tindakan mereka kuasa bayi, letakkan di tempat.

Secara teorinya, kaedah ini cukup berkesan. Mungkin kanak-kanak itu akan menghentikan tingkah laku negatif kerana takut kesakitan, larangan dan perampasan. Walau bagaimanapun, tingkah laku anak yang diluluskan mungkin tunjukkan hanya di hadapan ibu atau ayah.

Hukuman fizikal mempunyai kesan yang merosakkan jiwa lelaki kecil. Mereka merosakkan kepercayaan pada ibu bapa, bentuk ketakutan dan kebencian orang dewasa. Kanak-kanak yang dihukum secara sistematik “cambuk”, menjadi tertutup, malu, tertekan, belajar berbohong dan mengelak.

Setelah mencapai usia remaja, lelaki ini dapat “memberontak” dan menunjukkan negatif terhadap orang dewasa. Kemudian telah menolak norma-norma tingkah laku yang diterima dalam masyarakat, menyatakan mempunyai nilai kuno dan mengikutinya.

Kami membaca mengenai topik:

  • Mengapa anda tidak dapat memukul anak – 6 sebab —Http: //razvitie-krohi.ru/psihologiya-detey/pochemu-nelzya-shlepat-rebenka-6-prichin.html
  • Untuk memukul atau tidak memukul kanak-kanak – akibat fizikal hukuman kanak-kanak —Http: //razvitie-krohi.ru/psihologiya-detey/bit-ili-ne-bit-rebenka-posledstviya-fizicheskogo-nakazaniya-detey.html
  • Adakah perlu menghukum anak pada usia 3 tahun: pendapat ibu bapa dan ahli psikologi —Http: //razvitie-krohi.ru/psihologiya-detey/nuzhno-li-nakazyivat-rebenka-v-3-goda-mnenie-roditeley-i-psihologa.html

kandungan_roditeli_byut_detey3__econet_ru

Kaedah roti halia

Kaedah roti halia terdiri daripada promosi wajib anak untuk tingkah laku, pertolongan, tugasan yang diinginkan. Promosi perlu dalam proses pendidikan, tetapi mereka juga perlu berhemah. Terdapat bahaya untuk mengajar kanak-kanak jenis apa tindakan positif menanti dia mendapat ganjaran.

Mengenai masalah ganjaran anak, penting untuk membezakan antara dua bentuk apa yang diinginkan tingkah laku. Yang pertama adalah apabila bayi berjaya dalam dirinya aktiviti. Contohnya, bayi berusia satu setengah tahun belajar mengumpul piramid. Atau seorang pelajar sekolah secara bebas menyelesaikan masalah yang sukar. Dalam ini kes, kanak-kanak itu sendiri gembira dengan pencapaiannya, rasa berjaya adalah untuknya ganjaran dalaman dan automatik.

Pada saat-saat seperti itu, seorang lelaki kecil memerlukan kegembiraan yang tulus, kasih sayang, empati ibu bapa. Sekiranya orang dewasa berada di atas kanan masalah yang diselesaikan akan diberi duit syiling, mereka dapat melunaskan dalamannya kepuasan, menggantinya dengan harapan mendapat ganjaran dari tanpa.

Bentuk tingkah laku kedua yang mesti dimiliki oleh anak mendorong – tingkah laku moral, Hal ini diharapkan oleh ibu bapa dan tindakan yang diluluskan secara sosial, terutamanya dalam kritikal keadaan. Lagipun, seorang kanak-kanak tidak dilahirkan dengan standard moral, untuk menanamkannya – dan ada tugas pendidik.

Kami juga membaca: cara mempromosikan bayi?

Dorongan yang berlebihan terhadap kanak-kanak membahayakan pembentukannya keperibadian. Apabila ibu bapa terlalu banyak memanjakan diri, dia sangat dilindungi oleh keturunan, dia boleh tumbuh egois, manja (12 tanda anak manja), bayi seseorang yang tidak mampu menentukan kehidupan secara bebas kesukaran.

izbalovannyiy-rebenok

Gabungan ganjaran dan hukuman yang berpatutan

Jadi apa yang perlu dibuat? Cara membesarkan bayi agar tidak melanggarnya hukuman mental dan tidak merosakkan ganjaran yang tidak perlu? Jawapannya satu: untuk mencari jalan tengah, adalah wajar untuk menggabungkan kedua-duanya. Dan Pastikan untuk mempertimbangkan ciri-ciri individu kacang tanah: pendekatan untuk tomboy-bajingan kecil dan pemimpi tertutup akan berbeza.

Cara menghukum anak: peraturan untuk ibu bapa

  • Tentukan dengan jelas apa yang dibenarkan. Beritahu bayi anda apa tingkah laku yang baik untuk anda dan apa yang harus dilakukan. tidak dibenarkan. Bercakap mengenai tingkah laku buruk yang dihukum dan jelaskan apa yang menantinya sekiranya dia tidak patuh;
  • Ikuti urutannya. Tidak selalu mesti bermaksud tidak. Kanak-kanak mesti mengetahui bahawa jika dia putus larangan itu, pasti akan menunggu hukuman tertentu. Tidak biarkan bayaran salah laku bergantung pada mood ibu bapa atau keadaan lain;
  • Bersatu dalam kehendak anda. Itulah ibu dan ayah, dan sebaiknya datuk dan nenek harus bertindak sendiri depan (keluarga yang rapat akan memusingkan gunung, atau bagaimana mengatasi perbezaan dalam membesarkan anak). Kanak-kanak dengan cepat memahami siapa yang hendak dipusingkan. tali, dan mula dimanipulasi oleh orang dewasa (kecil manipulator: bagaimana untuk bertindak balas terhadap muslihat kanak-kanak itu? 10 paling banyak frasa masa kanak-kanak yang berjaya);
  • Hukum salah laku dengan sewajarnya. Buat pertama kalinya salah laku sempurna atau gurauan kecil yang hanya bernilai amaran sedangkan salah laku yang disengajakan atau pencerobohan wajar mendapat hukuman yang serius (untuk menghukum atau tidak anak kerana salah laku?);
  • Tetap tenang. Semasa menghukum jangan menjerit tetapi cuba menerangkan dengan tenang kepada si anak apa sebenarnya yang tidak dilakukannya begitu, dan apa jenis tingkah laku yang anda harapkan daripadanya pada masa akan datang. Hubungi perhatian bahawa anda tidak menyukai perbuatan itu, dan anda sangat cantik cintailah dan bersedih apabila anda harus melucutkannya dari sesuatu;
  • Jangan sekali-kali melakukan tindakan pendidikan di mood buruk.

Baca juga: 8 cara setia hukuman kanak-kanak. Cara menghukum anak kerana tidak taat

Berapa kerap anda tertanya-tanya bagaimana menghukum anaknya selepas penyakit kusta dan kemaksiatannya? Adakah anda mendengar apa yang ibu bapa lakukan dalam kes seperti itu? Adakah adil menghukum anda semasa kecil, dan bagaimana menghukum anda sendiri kanak-kanak, agar tidak mencederakan jiwa mereka, psikologi Julia akan memberitahu Ulyanova:

Cara mendorong anak dengan betul: cadangan untuk ibu bapa

  • Puji anak anda untuk tindakan tertentu. Lebih baik katakan “Pesanan apa di dalam bilik! Senang dilihat!” daripada “Syabas!” mengenai mainan yang dikeluarkan;
  • Jangan memberi ganjaran untuk perkara semula jadi. Sekiranya keturunannya sendiri membersihkan tempat tidur, mencuci pinggan, tidak bercakap “Gadis yang baik! Kamu membersihkan diri!”. Dengan ini kita menunjukkan rasa tidak percaya terhadap kecukupan anak;
  • Perhatikan emosi positif. bayi yang dialaminya dalam mencapai kejayaan. Ia adalah akan membantunya menganalisis perasaannya dan cuba meneruskannya untuk mencapai matlamat;
  • Jangan gunakan wang sebagai ganjaran. Sekiranya anda menyukai idea ganjaran material, lebih baik anda memberikannya butang, biji kopi, dll. Dan untuk jumlah yang dipersetujui dapat diberikan perjalanan ke sarkas, perjalanan, ke pusat kanak-kanak (kanak-kanak dan wang: 10 kesalahan pendidikan kewangan).

Dan jangan lupa bahawa kaedah yang paling berkesan adalah pendidikan oleh cinta. Apabila kanak-kanak merasakan cinta dan penghormatan tanpa syarat dari ibu bapa, hukuman dan dorongan akan dirasakan olehnya dengan betul dan jatuh di tanah yang subur.

Segala-galanya harus sederhana – dan kasih sayang dan keparahan. Cukup banyak ibu bapa tidak tahu bagaimana berhenti di “maksud emas” itu, di mana tidak ada tempat tidak ada kerosakan, tidak ada serangan.

Kami juga membaca:

  • 25 petua untuk membesarkan anak dalam cinta dan kedamaian
  • 12 cara mudah untuk menunjukkan kasih sayang kepada anak anda hari
  • 10 Kesalahan Ibu Bapa Terbaik dalam Keibubapaan

Pendapat dari forum:

fergie: Cambuk pada awal kanak-kanak mesti ada. Mereka tidak sampai lima tahun kanak-kanak itu memahami apa yang baik dan mana yang buruk – pertimbangkan terlepas masa. Dan jika sejak kecil semuanya ada di kepala anak, maka maka anda boleh membina komunikasi hanya pada satu “lobak merah”.

Lena: Buat pertama kalinya saya mendengarnya pada mulanya cambuk kanak-kanak harus hadir. Dia perlu dijelaskan dengan hari-hari pertama kehidupan, bercakap dengannya, dan tidak merebut cambuk. Tidak Baiklah, tentu perlu dimarahi, saya tidak membantah, tetapi bagi saya, inilah yang paling banyak perkara terakhir yang boleh. Sekiranya soalan akan diputuskan dengan sebatan anak, maka semakin jauh, semakin sukar, anak itu akan membesar dan akan menjadi anda benci saja.

Zhenya: Walaupun begitu, saya setuju dengan jalan tengah menjumpainya sangat sukar. Kita mesti berusaha menjadi teman kanak-kanak dan wewenang, agar tidak takut untuk berkongsi dengan anda, mendengar, dan faham bahawa anda berada di pihaknya. Tetapi dia juga bertanggungjawab atas kesalahan itu mesti, dan mesti memahami ini juga.

Dasha: Sekiranya anda selalu memarahi anak itu dengannya tidak akan ada insentif untuk melakukan sesuatu dengan baik – mengapa jika tidak menjadi masalah dimarahi, tetapi dalam keadaan terbaik mereka tidak akan perasan? Sekiranya sentiasa untuk memuji dia akan tumbuh manja, tidak menerima kritikan dalam dirinya alamat Perlu menggabungkan 2 kaedah. Kesannya adalah – memarahi, menerangkan dipersalahkan kerana apa – dia akan tahu bahawa ini buruk (bukan kali pertama tentu), melakukan sesuatu walaupun tidak penting pada pendapat anda – pastikan untuk memuji, dia akan mempunyai insentif untuk melakukan sesuatu bukan hanya bagus, tapi lebih baik dari kali terakhir ..

Jaga anak-anak anda, Mereka bukan untuk mengolok-olok memarahi. Kejahatan hari-hari buruk mereka Jangan sekali-kali menimpa mereka jangan koyak. Jangan marah mereka dengan serius, Bahkan jika mereka bersalah, Tidak ada yang lebih mahal daripada air mata, Apa dengan sanak saudara terguling ke bawah. Sekiranya keletihan dengan Kaki Untuk mengatasinya tidak ada air kencing, Baiklah, bagi anda sonny akan menghampiri Atau anak perempuan akan menghulurkan tangannya. Peluk lebih kuat dari mereka, Kami menghargai belaian anak-anak.Adakah kebahagiaan itu? sekejap, Selamat bergegas. Lagipun akan mencair seperti salji pada musim bunga, hari-hari keemasan ini akan berkelip Dan tinggalkan tempat tinggal yang asli Matang anak-anak anda. Menyerahkan album Dengan gambar kanak-kanak, Dengan sedih mengenangkan masa lalu Mengenai hari-hari ketika anda bersama. Bagaimana anda mahu Pada masa ini lagi kembali supaya mereka dapat menyanyikan lagu kecil, pipi bibir lembut untuk disentuh. Dan semasa ada ketawa di rumah, Tidak ada tempat untuk pergi dari mainan, anda lebih bahagia di dunia semua, Jaga-jaga, tolong, zaman kanak-kanak!

Wortel dan tongkat: mengenai hukuman dan pujian dalam proses pendidikan anak

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: