Cara belajar seni melarang anak, bukan melarang?

Perkataan “tidak”, seperti partikel “tidak” dirasakan oleh kita frekuensi bawah sedar, seolah-olah memprogram kita lakukan semuanya tidak seperti yang diminta. Kanak-kanak lebih terdedah kepada perkara ini. pendedahan. Menghantar anak ke kedai untuk roti tidak perlu mengatakan: “Jangan lupa membeli lebih banyak susu,” kerana kemungkinan besar anak akan menerima mesejnya tidak. Cukup katakan: “Beli lebih banyak susu.” Untuk mengatakan anak: “Jangan ambil gunting!”, kemungkinan besar, dia mahu mengambilnya. Betapa pentingnya ibu bapa belajar melarang tanpa melarang. Bagaimana caranya? Cara Berhenti Menggunakan Penyataan di cara negatif?

zapreshchat`-ne-zapreshchaia

Permainan menarik “Jam tanpa larangan”

Intipati permainan adalah bahawa dalam masa satu jam ibu dikeluarkan dengan kata-kata “tidak”, tidak mungkin “dan zarah-zarah tidak.” Sebagai permulaan, ia bernilai jelaskan peraturan kepada bayi – ibu tidak melarang apa-apa, dan anda memimpin diri anda dengan baik. “Hari ini kita mempunyai satu jam tanpa larangan. Anda tahu caranya berkelakuan? Saya tidak boleh melarang anda apa-apa, dan anda pula, tunjukkan berapa umur anda sudah dewasa. Saya akan berurusan dengan saya urusan orang dewasa, dan anda – milik anda. ” suka permainan ini, kerana sekarang, seperti yang difikirkannya, dia bebas melakukan apa yang dia mahukan tanpa mengambil risiko untuk dihukum.

Kemungkinan besar jam ini akan menarik bagi anak, dia boleh dan benar-benar berkelakuan baik, tetapi boleh menguji ibu bapa, anda dilarang melarang, sengaja mencipta situasi di mana anda tidak dapat melakukan tanpa larangan – berjalan di tepi katil, sebagai contoh. Apa yang perlu dilakukan dalam kes ini, kerana adakah anda berjanji untuk melakukan tanpa “tidak”? Tidak ada yang menghalang anda daripada melakukan memberi komen kepada kanak-kanak itu, mengatakan bahawa melakukannya adalah berbahaya. Anda boleh berlari kepadanya dengan pandangan terkejut untuk melindungi diri. Beritahu bayi itu awak sangat takut kepadanya. Anak itu sendiri akan faham mengapa anda anda tidak dibenarkan melakukan ini sebelumnya, kerana anda takut kepadanya dan ingin menyelamatkan dari masalah. Pendekatan ini positif, dan larangan langsung selalu dirasakan negatif.

Inilah masanya untuk berlatih sehari tanpa larangan

Apabila permainan pertama mula membuahkan hasil, secara beransur-ansur teruskan hingga ke hari tanpa frasa larangan. Ini tidak bermaksud sekarang semuanya dibenarkan untuk bayi – ayah dan ibu mempunyai hak untuk melakukannya memberi komen dan memperhatikan perbuatan mereka yang salah kanak-kanak. Perkara utama adalah melakukannya dengan betul tanpa menggunakan partikel “tidak” dan perkataan “mustahil.” Bagaimana ini boleh berlaku?

jika anda melarang sesuatu - jelaskan alasannyajika anda melarang sesuatu – terangkan akal

Katakan anak lelaki itu kembali dari kelas sejam setelah selesai, biasanya mengambil masa 30 minit untuk pulang. Sememangnya ibu bapa mula risau. Perkara pertama yang dapat dilancarkan adalah: “Mengapa kamu tidak pulang tepat pada waktunya? ”Dengan bertanya demikian, anda melanggar peraturan permainannya sendiri. Cuba buat semula frasa supaya zarah tidak ia tidak ada di sana. Tanya kanak-kanak itu: “Mengapa kamu berlama-lama? “atau” Di mana anda berada? “Tanya dia lain kali pulang segera selepas kelas atau memberi amaran mengenai perlu pergi ke rakan: “Lain kali anda akan untuk berlama – panggil dan katakan di mana dan dengan siapa anda mahu pergi. Cuma saya akan tahu dan tenang. “Begitu juga komen, menjelaskan bahawa ini tidak boleh dilakukan (mengikut peraturan permainan), dan menjelaskan bahawa anda bimbang dan ingat bahawa dia tidak datang tepat pada masanya. Anak masih perlu memahami bahawa ini bukan sehari permisahan.

Ketiadaan larangan dalam kata-kata ibu bapa tidak bermaksud kebebasan bertindak dan impuniti sepenuhnya, begitulah sebenarnya mesti belajar bayi. Apabila orang dewasa tidak menggunakan perkataan “tidak” dan “mustahil”, didikan tidak menyebabkan anak-anak melakukan protes tahap psikologi, sebaliknya, mendorong mereka untuk melakukan tindakan diikuti dengan pujian saudara-mara. Sebenarnya anak-anak suka menjadi baik dan menggembirakan orang yang disayangi jika tidak terpaksa melakukannya. Pembentukan tabiat baru akan memakan masa sekitar satu bulan tanpa larangan, pada masa akan datang hampir semua komen akan senang anda sampaikan dengan cara yang positif.

Meningkatkan kemahiran tidak melarang secara berterusan

Roditelskie-zaprety-2

Agar tidak kehilangan kemahiran pengajaran positif, perlu kerap memasukkan diri anda dan anak-anak dalam permainan. Kanak-kanak pasti akan menikmati permainan ini, mengikut peraturan di mana semuanya ahli keluarga mengecualikan kata-kata tertentu dari penggunaan. Sekiranya di sepanjang hari cuba untuk tidak mengucapkan beberapa perkataan, contohnya, ya, tidak, putih atau hitam, dan pada waktu petang beri ganjaran kepada pemenang dan denda anak yang kalah dan lebih tua akan gembira. Untuk melihat dengan jelas siapa yang mengizinkan berapa kali memadam, tetapkan bekas kecil untuk setiap pemain. Di dalamnya anda anda akan menambah kertas penalti – sesiapa yang mempunyai lebih banyak kertas penalti, dia kalah.

Sebagai hukuman kerana menggunakan perkataan terlarang dalam pertuturan anda boleh meminta untuk menekan beberapa kali dari lantai, mencuci pinggan, makan lemon. Hukuman tidak boleh menghina atau tidak boleh dilaksanakan. Jangan tinggalkan pemenang tanpa galakan – kemudian masuk lain kali dia akan berusaha lebih untuk menang. Permainan seperti itu dapat menyelamatkan anda dari keburukan mood dan bawa ahli keluarga bersama, jadi amalkannya lebih kerap. Dalam Akibatnya, semua orang akan dapat belajar mengawal pertuturan mereka, dan ini berguna untuk ibu bapa dan anak-anak.

Kami juga membaca: 5 alternatif untuk perkataan “TIDAK”

Apa yang perlu dilakukan jika tidak mungkin dilakukan tanpa larangan?

Terdapat situasi di mana mustahil untuk mengecualikan larangan semacam tindakan. Apa yang perlu dibuat? Dalam hal ini, lebih baik memanfaatkan beberapa peraturan yang digariskan di bawah.

  1. Sekiranya anda mengatakan “tidak” kepada anak anda, pastikan anda menemani penjelasannya yang terperinci mengenai sebab-sebabnya. Kanak-kanak yang memahami mengapa mereka dilarang melakukan perbuatan tertentu, lebih senang diikuti bimbingan ibu bapa. Kami juga membaca: bagaimana memberitahu anak “mustahil.”
  2. Jangan gunakan larangan terlalu kerap, hanya apabila perlu. Pada masa yang sama, bincangkan kemungkinan pengecualian terhadap peraturan. bersama-sama dengan anak-anak. Sebagai contoh, pelajar tidak boleh meninggalkan halaman, dari Zon keterlihatan ibu, tetapi jika anda masih perlu melawat rakan, kira-kira ini harus memberi amaran kepada orang dewasa.
  3. Cuba jangan menggunakan percanggahan yang penting perkembangan fizikal dan mental: “jangan lari”, “jangan lompat”, “jangan menjerit, “atau berminat dengan perkara lain.
  4. Jangan sekali-kali menggunakan nada ejaan semasa mengendalikan kanak-kanak. tetapkan syarat, ia akan menyebabkan reaksi dan kerengsaan. Bentuk larangan yang sesuai adalah penjelasan yang mesra.
  5. Semasa memperkenalkan sekatan untuk kanak-kanak, pastikan untuk menetapkan dan menyelaraskannya dengan ahli keluarga yang lain supaya pendapat ibu bapa kebetulan. Jika tidak, anak akan memanipulasi oleh anda.

Bahawa anak belajar memahami ibu bapa dengan lebih mudah kata-kata perpisahan, dan juga untuk mengelakkan konflik yang tidak perlu dengannya, ambil beberapa petua yang lebih berguna.

  • Semasa melarang sesuatu untuk kanak-kanak, ikuti peraturan anda sendiri – jangan lakukan apa yang tidak dapat dilakukan kepada mereka;
  • Jauhkan objek yang tidak boleh disentuh oleh anak, – jarum, pisau, gunting, ubat-ubatan. Mengeluarkan perkara-perkara ini dari pandangan sayang, anda tidak perlu melarang menyentuhnya;
  • Cuba gunakan kurang perkataan – “jadi perlu”, “anda seharusnya”, menyebut frasa supaya senang difahami secara psikologi. Sebagai contoh, bukannya berkata, “Anda mesti makan semua bubur, “katakan ini:” Anak-anak yang makan semuanya, menjadi kuat dan sihat “;
  • Apabila bayi enggan melakukan perkara yang tidak diinginkannya, sediakan dia pilihan, dan jangan hadapi dia dengan fakta. Contohnya, dia tidak mahu pergi ke luar, kemudian jangan katakan secara langsung: “Kami akan pergi ke berjalan “, dan tanyakan pendapatnya – anda akan pergi ke taman atau ke tapak semaian pad? Kanak-kanak suka membuat keputusan. Setelah membuat pilihan anda anak dengan rela hati akan berjalan-jalan. Teknik psikologi ini memungkinkan Ibu mencapai apa yang dia mahukan tanpa memberi tekanan kepada bayi.

Bijak, cari pendekatan yang tepat untuk anda kanak-kanak, singkirkan frasa dan larangan negatif. Anda akan melihat hasilnya – dengan tomboy yang tidak terkawal ia akan menjadi banyak lebih senang dikawal.

Kami juga membaca:

  • bagaimana untuk menolak anak yang berubah-ubah? Cara memberitahu kanak-kanak: Tidak?
  • apa yang boleh dan tidak boleh dilarang kepada anak

Cara melarang anak tanpa melarang – psikologi kanak-kanak Julia Milovanov membincangkan hal ini dalam program “Semuanya lebih mudah” dengannya penyampai tetap Rina Korchminsky:

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: