Bayi saya tamak – apa yang perlu dilakukan? Berjuang atau berdamai? Sebab kerakusan zaman kanak-kanak

Kebanyakan kanak-kanak hampir tidak berpisah dengan mereka mereka tidak mahu berkongsi mainan. Mungkin setiap ibu terpaksa tersipu di taman permainan atau pergi ketika mereka kanak-kanak itu berteriak kepada anak-anak lain: “Ini milik saya! Saya tidak akan memberikannya!”.

Kandungan artikel

  • 1 Ketamakan – norma umur atau penyimpangan?
    • 1.1 Sistem nilai kanak-kanak
    • 1.2 Dan bagaimana jika keserakahan itu benar-benar?
    • 1.3 Sebab mengapa kanak-kanak menjadi tamak
  • 2 Petua untuk Ibu Bapa
    • 2.1 Cara “merawat” keserakahan
    • 2.2 Cadangan cara berkelakuan di taman permainan.Bagaimana melawan ketamakan?
    • 2.3 Bagaimana jika konflik meletus?
  • 3 Rundingan video. Ketamakan anak: mengapa anak tidak mahu berkongsi mainan?
  • 4 Anak tamak – Semua baik

anak tamak

Keserakahan pada masa kanak-kanak adalah pelindung semula jadi mekanisme. Oleh itu, kanak-kanak itu berusaha mempertahankan “harta benda” nya, memenangi hak untuk memiliki mainan, buku atau apa sahaja. Anak jam tangan ibu dan ayah mempunyai barang peribadi yang mereka gunakan hanya mereka. Jadi, anak itu harus mempunyai harta. Mengenai bagaimana untuk mengetahui sebab-sebab keserakahan dan mengajar bayi anda untuk berkongsi nilai, baca artikel ini.

Ketamakan adalah pertahanan semula jadi seseorang “nilai”, perjuangan untuk hak untuk memiliki sesuatu.

Keserakahan – norma umur atau penyimpangan?

Mula-mula anda perlu memahami sama ada kanak-kanak itu secara sedar tamak atau tidak tahap semula jadi perkembangannya. Jawapannya bergantung pada usia:

1-2 tahun. Konsep “tamak” belum ada. Pada usia 1-2 tahun, bayi hanya belajar mengatakan tidak. Tidak mungkin memberi tekanan kepada anak dalam tempoh ini. Sekiranya dia bukan dari usia dini belajar mengatakan tidak, itu akan sangat menyukarkan hidupnya di masa depan. Amalan menunjukkan bahawa ibu yang takut membesarkan kanak-kanak yang tamak dan bebas masalah membesar. Semasa mereka dewasa mereka mudah dimanipulasi oleh orang lain.

2 tahun Pada usia ini anak sudah menganggap barang-barangnya sebagai perpanjangan diri dan secara sedar berkata “milik saya.” Penting untuk bayi yakin: perkara, yang menjadi miliknya tidak dapat diganggu gugat, tidak ada yang dapat mengambilnya tanpa izinnya. Pada usia dua tahun, kanak-kanak itu berkembang gambar diri. Dia mula menentukan batas antara “sendiri” dan “orang asing”.

3 tahun Anak mesti sudah boleh menolak. Sekiranya pada usia 3 tahun bayi tidak belajar mengatakan tidak, ini akan menyebabkan bahawa dia akan memanjakan keinginan orang lain sehingga merugikan dirinya sendiri. Kerana dari ini dia sendiri akan menderita. Tugas ibu bapa adalah mengajar bayi bahawa adalah satu perkara untuk melindungi barang anda dari pencerobohan orang lain orang dan banyak lagi – kerakusan terus terang apabila anda tidak mahu berkongsi hanya dari bahaya.

4 tahun Zaman ini adalah permulaan tahap baru. sosialisasi orang kecil. Menjadi yang terpenting komunikasi, dan pelbagai perkara dan mainan memperoleh peranan alat, yang membantu mewujudkan komunikasi dengan kanak-kanak lain. Seorang bayi berusia empat tahun sudah sedar bahawa dia boleh meletakkan kedudukan untuk seseorang, jika anda berkongsi dengannya menarik mainan.

Tetapi ada sisi lain dari duit syiling. Ibu bapa memberi inspirasi kepada anak bahawa cinta tanpa syarat adalah mustahil – hanya jika dia akan memenuhi kehendak orang lain, mereka akan menjadi positif terhadap kaitkan dengan dia (“jika anda tidak memberikannya, tidak ada yang akan bermain dengan anda!”). Ini adalah stereotaip yang sangat berbahaya – oleh itu anak yakin hubungan “komoditi” dalam bidang perasaan dan keterikatan, juga susut nilai sebagai seorang. Lagipun, mereka akan bermain hanya jika anda ada beberapa mainan dan anda memberikannya, dan bukan dengan anda sebagai orang. Oleh itu, isu ini mesti didekati kemas!

Berumur 5-7 tahun. Sekiranya kanak-kanak prasekolah tamak, alasannya adalah ketidakharmonian dalaman. Selalunya berlaku bahawa kanak-kanak tidak ingin berkongsi dengan adik-adik, dengan air mata yang deras mainan dari tangan mereka. Mungkin dia cemburu dengan ibu bapanya, percaya bahawa kanak-kanak itu mengambil perhatian ibu dan ayah darinya, dan sekarang dia masih memeningkan matanya dan barangnya.

komen-s-mail_ru-kanak-kanak

Sistem nilai kanak-kanak

Anak-anak sering diberitahu: “Anda tidak boleh tamak”, “Bagikan”, “Beri, biarkan yang lain bermain, “dan anak-anak menentang perintah orang dewasa. Kerelaan untuk berkongsi dan menegaskan harta benda tidak perlu dikaitkan dengan konsep ketamakan. Bayi anda hanya melindungi apa mempunyai dan apa yang disayanginya. Lagipun, jika dia tidak belajar melakukan ini, apa menantinya pada masa akan datang? Dia akan tumbuh lemas, tidak akan dapat bertahan hak mereka, untuk melindungi orang yang disayangi, akan menjadi terlalu patuh. Kerana usia, dia masih tidak menyedari perbezaan nilai sesuatu dan tidak memahami mana yang boleh diberikan dengan mudah dan mana yang penting untuk dipertahankan. Ia adalah pemahaman datang dengan masa, tetapi jika ini tidak berlaku, maka keperibadian dibentuk patuh, tidak dapat membantah dan mempertahankan penghormatan dan pendapat sendiri.

Kanak-kanak itu, berpisah dengan harta tanah, di masa depan mungkin menjadi terlalu lembut dan dipimpin, tidak akan dapat melindungi diri anda, orang tersayang, hak anda sendiri.

Kita orang dewasa mempunyai sistem nilai yang berbeza, baik moral dan dan bahan. Sangat sukar bagi kita mengapa bayi tidak membiarkan salah satu daripada mereka bermain selusin acuan pasir mereka, atau tidak mahu membuang yang biasa kerikil masuk ke rumah. Mengapa seorang kanak-kanak mesti berpisah dengannya perkara atas permintaan orang lain? Lihat keadaan dengan yang lain tangan, jika orang biasa di jalan menghendaki anda memberikannya barang peribadi, beg atau kunci kereta, adakah anda akan segera memberikannya? Jadi dan bayi anda tidak mahu memberikan apa yang dianggapnya sendiri, peribadinya, dan dia mempunyai hak untuk melakukannya. Bagi seorang kanak-kanak, mesinnya sama jalan raya, seperti kereta sebenar untuk anda, dan cawangan yang dikumpulkan atau cengkerang yang indah adalah harta yang tidak ternilai harganya.

anak tamak

Fikirkanlah, anda sendiri mengajar bayi anda untuk menghormati orang lain harta benda (kami memberitahu anak: “Ayah ini tidak membenarkan menyentuh! Jangan ambil, ini ibu! “), Tidak membenarkan anda menyentuh barang anda, masuk almari pakaian dan meja sisi katil dengan barang-barang peribadi. Jangan membuat pengecualian untuk kanak-kanak, rasa pemilikan dan ruangnya juga perlu Salam Kanak-kanak cenderung melihat objek dan mainan kegemaran mereka sebagai sebahagian daripada diri anda.

Barang-barang sendiri menjadi sangat mahal jika kanak-kanak mengalami tekanan, misalnya, baru-baru ini bersekolah di tadika. Beruang lusuh, yang tidak dibenarkan dibasuh oleh bayi, menjadi baginya sekutu dan “sokongan moral.” Dalam sedemikian tempoh tidak memaksa anak untuk memberikan mainan yang penting baginya walaupun sebentar.

Tetapi bagaimana jika keserakahan itu benar-benar?

Rasa pemilikan boleh mengambil bentuk yang tidak sihat, mencapai tahap melampau. Seorang kanak-kanak tidak dilahirkan secara apriori, tamak ini diajar dalam keluarga secara beransur-ansur. Fikirkan sama ada anda bercakap kepada kanak-kanak itu, bahawa jika dia berkelakuan buruk, anda semua adalah mainan berikan kepada anak-anak di jalan, atau beri amaran kepada bayi: “Jangan bawa yang baru lokomotif ke taman permainan, mereka akan mematahkannya “,” segera makan – dan maka anjing itu akan makan. “Tetapi adakah anda mendengar seruan seperti itu:” Sekiranya anda mahu untuk menyebarkan mainan – saya akan memberikannya kepada anak lelaki orang asing “,” Break mesin taip – Saya akan memberikan semua mainan anda ke tadika? “Kami sering tidak kami berpendapat bahawa kanak-kanak memandang serius semua perkataan kami dan menerapkannya untuk semua situasi kehidupan. Dan kemudian kita tertanya-tanya di mana kanak-kanak itu sifat negatif muncul.

anak anda tamak

Ibu bapa secara tidak sedar boleh memaksakan anak hipertrofi rasa pemilikan dan labelkan dia: “Kamu tamak! Fu, betapa jeleknya! Anda tamak! “Dengan pendekatan ini, anak sangat menyerah dengan cepat, berhenti mempertahankan diri, dan pada masa akan datang akan mencuba sesuai dengan ciri negatif ibu bapa – ini berlaku sebarang jalan pintas: “bodoh, lambat, tidak kemas, merengek, bodoh” dan perkara lain. Memanggil anak dengan kata-kata ini adalah cara yang paling pasti untuk memupuk sifat-sifat ini.

Ingatlah bahawa anda sendiri adalah contoh tingkah laku anak – anak menggambarkan tingkah laku ibu bapa. Tidak selalu ibu bapa lihat di sebalik mereka kekurangan yang berterusan kanak-kanak.

Perhatikan anak itu jika dia adalah provokator pertengkaran kerana enggan berkongsi mainan, bezakan dalam situasi mana anda bayi itu betul, dan di mana dia sendiri menjadi penghasut pertikaian dan khas menetapkan rakan, saudara atau saudari secara negatif.

Sebab anak menjadi tamak

Pada kanak-kanak di bawah umur 5 tahun, keserakahan belum ada. Bermula dari usia 5 tahun, ketamakan mesti “dilayan”. Pertama sekali perlu fahami dari mana asal usul ketamakan. Sebab mungkin berbeza:

  1. Seorang kanak-kanak mengalami kekurangan penjagaan ibu bapa, cinta, kehangatan dan perhatian. Tumbuhan tamak sedikit keluarga di mana ibu bapa sentiasa sibuk dan menunjukkan kasih sayang hadiah. Bagi kanak-kanak, perkara-perkara ini menjadi sangat penting kerana mereka sangat menderita kerana kurangnya kasih sayang ibu bapa. Cukup secara semula jadi, kanak-kanak akan bertindak balas terhadap cubaan yang menyakitkan mana-mana orang untuk mengambil nilai-nilai.
  2. Cemburu Sekiranya bayi berpendapat bahawa ibu bapa lebih seperti saudara atau saudaranya, dia akan berpindah kepadanya dendam anda. Ini akan menyebabkan ketamakan dan pencerobohan. Tidak perlu menegaskan bahawa anak tertua berkongsi dengan yang bongsu. Ia adalah hanya meningkatkan kebencian dan kemarahannya kepada ibu bapanya.
  3. Kelebihan kasih dan perhatian ibu bapa. Seorang kanak-kanak yang benar-benar meniup habuk semuanya mungkin, berubah menjadi tirani rumah kecil. Bayi seperti itu Saya pasti bahawa ia adalah pusat alam semesta, dan semua orang di sekitarnya semestinya tanpa keraguan memenuhi semua kehendaknya. Sekiranya ada yang tidak kena seperti yang dia mahukan, timbul kemarahan. Oleh itu, anda perlu mengajar anak anda bahawa mesti ada ukuran dalam segalanya.
  4. Rasa malu dan ragu-ragu. Kanak-kanak dengan sedemikian sifat watak sering bersendirian. Satu-satunya rakan mereka adalah mainan. Mereka memberi rasa selamat dan selamat kepada anak. Ia tidak menghairankan bahawa kanak-kanak itu tidak mahu berkongsi.
  5. Berjimat cermat berlebihan. Sebilangan kanak-kanak sangat risau akan keselamatan dan integriti sayang dia mainan yang tidak membenarkan sesiapa pun menyentuhnya.
  6. Melindungi harta benda anda. Ia sepenuhnya tindak balas normal. Lagipun, anda juga tidak akan menjadi tidak aktif sekiranya seseorang akan “membuka” kereta anda … Walaupun hanya untuk menunggang!
  7. Ketidakpercayaan. Anda fikir bayi tidak peduli siapa untuk bermain (kalau saja dia tidak akan menaburkan pasir)? Dan tidak! Walaupun dalam dua tahun kanak-kanak itu sudah mempunyai suka dan tidak suka, mempercayai seseorang, dan seseorang tidak.

jika-anak-tamak

Petua Ibu Bapa

“Vasya saya berusia hampir 2 tahun. Ketika kami pergi ke laman web ini, dia menyusun mainannya di pembaris, dan dia bermain sebagai orang asing. Sekiranya seseorang mengambil mesin taipnya, kemudian mengambilnya, dan ia boleh memukul. Bahkan tidak selesa di hadapan ibu-ibu lain, kerana Vasya dapat menyinggung perasaan mereka kanak-kanak kecil. Saya takut bahawa dia akan menjadi tamak … “- kata Elena.

Sekiranya seorang kanak-kanak menyinggung perasaan bayi yang menceroboh mainannya, dan dia mengambil kereta orang lain sendiri, daripadanya dapat tumbuh dengan baik dan tidak sangat orang baik. Nasib baik, kerakusan masa kanak-kanak dapat disembuhkan. Dalam nasihat pakar akan membantu anda.

Cara “merawat” keserakahan

  • Luangkan lebih banyak masa dengan anak anda dan tunjukkan kepadanya cinta anda, pastikan anda memberi perhatian yang cukup kepada bayi dan kasih sayang: berbincang dengannya tentang bagaimana hari berjalan, berjalan-jalan, bermain. Hubungan emosi yang baik dengan bayi adalah yang terbaik pencegahan ketamakan;
  • Jangan memanjakan anak anda secara berlebihan. Jika tidak, dia akan duduk di leher dan kehendak anda untuk mencapai semua yang dia mahukan dengan bantuan jeritan dan desakan. Perhatikan kedudukan anak dalam keluarga dengan lebih dekat. Tidak biarkan dia menjadi sedikit zalim;
  • Baca buku untuk anak anda, menonton kartun bersama, di yang mengatakan bahawa menjadi tamak itu buruk dan pemurah lelaki baik. Contoh yang baik ialah kartun “Kami kongsi oren “;
  • Ajar anak anda untuk menjadi pemurah, penyayang dan penyayang. hubungan dengan orang lain – model tingkah laku anda itulah yang dilihat dan dilihat oleh anak mengambil alih. Makan di tempat perlindungan haiwan liar yang ditinggalkan, menolong mereka yang memerlukan pertolongan. Biarkan anak belajar dari anda contoh;
  • Jangan memarahi atau memalukan bayi dengan saksi. Tidak mungkin beritahu anak itu kepada orang yang tidak dikenali: “Semua orang akan menganggap bahawa anda tamak! “. Jika tidak, dia akan menjadi keraguan diri dan akan sangat bergantung pada pendapat orang lain. Sekiranya anda memberitahu dia bahawa dia tamak, anak itu akan mempercayai kata-kata anda bahawa dia tamak, dan maka anda tidak dapat menyingkirkan maksiat ini;
  • Beritahu anak anda betapa senang dan senang dikongsi. mainan. Beritahu dia bahawa anak-anak lain akan menjadi lebih baik baginya. berkaitan dengan. Sekiranya anak anda menyembunyikan barang anda, tetapi tanpa sedikitpun hati nurani orang lain mengambil, jelaskan kepadanya bahawa ini tidak jujur;
  • Puji anak ketika dia baik. Dia mesti ingat betapa gembira ibu jika dia berkongsi mainan dengan kanak-kanak lain. Semoga semua manifestasi keserakahan kekal di masa lalu, dan hanya satu-satunya kes ketika bayi menunjukkan kemurahan hati.

Kami juga membaca: Apa yang perlu dilakukan sekiranya anak tidak berkongsi mainan?

Saranan bagaimana berkelakuan di taman permainan.Bagaimana melawan ketamakan?

  • Sekiranya anda berjalan-jalan atau berkunjung, ingatkan si kecil bahawa dia akan bertemu dengan bayi lain. Menuju ke taska platform, jemput dia untuk mengambil hanya mainan yang sudah siap untuk berkongsi. Sekiranya tetamu datang kepada anda, beritahu anak anda keluarkan mainan yang tidak akan dia berikan kepada sesiapa pun. Ambil alas mainan yang tidak dirisaukan oleh bayi anda akan;
  • Jangan melarang anak anda melindungi “harta benda” dari serangan oleh kanak-kanak lain. Dia mesti belajar mengurus dirinya sendiri. Mainan adalah hak milik bayi: jika dia mahu, dia akan berkongsi mereka dengan anak-anak lain, jika tidak, itu adalah haknya. Ingat sekarang dia mempunyai kemampuan untuk membela diri. Mematuhi strategi “dia boleh berkongsi jika dia mahu”;
  • Ajar anak anda untuk meminta izin kepada pemilik mainan untuk membawanya. Walaupun kanak-kanak itu sangat kecil, Ibu harus melakukannya untuknya;
  • Jelaskan kepada anak bahawa anak yang lain tidak mengambil mainan, tetapi memerlukan beberapa saat, bermain sedikit – dan kembali. Selalunya kanak-kanak mereka takut bahawa mainan mereka tidak akan dikembalikan kepada mereka;
  • Cuba pujuk bayi untuk berkongsi, tetapi lebih baik menukar! Dan Pastikan anda menekankan bahawa ini adalah sementara!
  • Sekiranya anak tidak menyerah pada pujukan, anda perlu menyerah. Tidak menegur anak, jangan memarahi, tetapi setuju dengan pendapatnya. Ia adalah mainannya, bukan? Adakah dia tidak berhak memutuskan kepada siapa yang harus diberikannya perkara, dan kepada siapa tidak? Lagipun, orang dewasa melakukan perkara yang sama dengan mereka barang!
  • Jangan membandingkan anak dengan kanak-kanak lain: “Lihat, semuanya memecah belah, tetapi anda tidak. “Lebih baik katakan kepada rakan-rakan tentera:” Kami bersama anda kenali dengan lebih baik, dan kemudian kita akan berkongsi, ya, Serezha? “;
  • Jangan mengusik bayi, jangan mengolok-olok tingkah lakunya dan jangan biarkan orang lain memanggil anak itu tamak. Bye Krokhan belajar berkongsi, selesaikan konflik yang harus anda hadapi. Dan buat perlu bersikap bijaksana, tidak memukul perasaan kedua-dua belah pihak. Menyalahkan dan memalukan sayang, anda boleh menimbulkan rasa bersalah dalam dirinya. Dan bayi akan dikira diri anda buruk dan bahkan tidak disayangi!
  • Salutlah kemurahan hati anak. Beli sebilangan gula-gula dan ajak si kecil melayan anak-anak di dalam kotak pasir dengan mereka. Kemungkinan besar bayi akan menyukai reaksi kanak-kanak lain. Selepas tindakan kemurahan hati ini anak akan lebih bersedia berkongsi;
  • Tunjukkan contoh. Bersedia untuk melawat seseorang, bersama beli sesuatu untuk teh semasa kecil. Tanya anak anda apa lebih baik dibeli: penaik atau kek?
  • Sekiranya kanak-kanak itu marah, dengan tenang bercakap dengannya. Lembut dan dengan tenang menjelaskan kepadanya – mengapa dia mengalami perasaan seperti itu. Ajar bayi anda untuk menyedari dan meluahkan emosi mereka, bukan menjaga mereka pada diri saya.

Mengapa anak saya tamak

Apa yang perlu dilakukan sekiranya konflik berlaku?

  • Sekiranya bayi dengan paksa mengambil mainannya dari tangan anak lain, bertenang. Jangan memarahi dia, jangan menunjukkan bahawa anda marah. Sudah tentu, anda tidak boleh memanggil orang tamak dan orang asing bawa barang mainan dari anak anda;
  • Jangan bawa mainan anak anda sedemikian rupa untuk memberikannya kepada bayi lain yang bertentangan dengan kehendak anaknya sama dengan pengkhianatan. Anak secara tidak sedar mula berfikir seperti ini: “Ibu lebih kuat dari saya dan mengambil kereta saya dari saya. Dengan meniru ibu saya, saya juga dapat mengambil barang-barang dari mereka yang lebih lemah! “;
  • Jemput anak itu untuk terus berkongsi mainan: “Petya seperti itu kesal, dia hampir menangis. Mungkin memberinya sekurang-kurangnya pandangan. ke mesin taip? “;
  • Tanya kanak-kanak itu jika dia akan bersetuju untuk memberi “tersinggung” kanak-kanak itu adalah mainan lain yang masih terbiar;
  • Ibu “tersinggung” bayi mengutuk anda? Kemungkinan besar dia anak yang sangat muda atau dia pasti semua orang mesti berkongsi mainan. Jangan berdebat dengannya, supaya tidak menimbulkan perkara baru Konflik
  • Sekiranya berlaku konflik antara beberapa kanak-kanak, orang dewasa lebih baik campur tangan dengan segera. Cuma jangan memarahi sesiapa dan jangan menjerit. Yang paling banyak jalan keluar dari situasi yang munasabah adalah dengan membuat permainan yang sama untuk semua orang kanak-kanak.

Baca juga: Konflik di taska laman web: bagaimana untuk tidak bertengkar?

Ingat bahawa ketamakan adalah perkara biasa kanak-kanak kecil. Ini adalah peringkat semula jadi dewasa. Ibu bapa memerlukan bersabar, berkomunikasi lebih banyak dengan anak itu, beritahu dia, tidak baik tamak, dan berkongsi mainan adalah menyeronokkan dan menarik. Puji bayi ketika dia pemurah. Ini akan mengukuhkan kepercayaannya terhadap diri anda. Ketika dewasa, anak akan melihat dan merasakan pulangan positif dari kemurahan hatinya, dan sokongan dan persetujuan ibu dan ayah lebih hebat lagi akan mengukuhkan dalam dirinya pemahaman bahawa dia bertindak dengan betul. Sekiranya anda mempunyai Mungkin mustahil untuk mengatasi kerakusan masa kecil, mungkin alasannya terletak lebih mendalam. Jangan takut untuk menghubungi ahli psikologi.

Kami juga membaca:

  • Sekiranya kanak-kanak berkongsi mainan?
  • Cara membesarkan anak dengan murah hati
  • Anak manja: bagaimana memahami bahawa anak itu manja, dan bagaimana didiknya semula

Rundingan video. Ketamakan anak: mengapa anak tidak mahu berkongsi mainan?

Bagaimana membesarkan anak supaya dia tidak tamak dan belajar berkongsi mainan dan barang dengan anak lain? Mengenai sebab dan cadangan kepada ibu bapa memberitahu psikologi, pencipta Yang Pertama Akademi Kanak-kanak dan Sekolah Ibu Bapa Profesional, jurulatih perniagaan dan ibu kepada empat anak (untuk dua orang dengan suaminya), Marina Romanenko:

Anak tamak – Baik hati

Anda melakukan yang terbaik untuk mengajar anak anda agar tidak tamak, dan dia dengan tegas enggan berkongsi mainan di taman permainan dan seterusnya Ada permintaan untuk berkongsi jawapan? Hari ini dengan ahli psikologi Victoria Luborevich-Torkhova kita akan menentukan lima frasa, yang akan membantu anak itu tidak tamak:

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: