Bagaimana untuk melalui masa krisis masa kanak-kanak dan belia dan memupuk keyakinan dan kebebasan dalam diri anak. Petua kepada ibu bapa

Dalam kehidupan manusia, ahli psikologi mengenal pasti lapan perkara utama tempoh krisis, tiga daripadanya berlaku pada zaman kanak-kanak dan remaja. Ke mereka merangkumi tempoh “pengukuhan akar”, peralihan dari zaman kanak-kanak ke dewasa dan mencari diri dan tempat anda. Untuk setiap ibu bapa Penting untuk memahami apa yang berlaku pada anak mereka ketika menghadapi krisis. Menyokong orang tersayang akan membantu dengan lebih tenang dan tanpa negatif akibat daripada menjalani tahap-tahap sukar dalam kehidupan kanak-kanak dan remaja.

tempoh krisis pada kanak-kanak

Tempoh krisis pada kanak-kanak dari tiga hingga tujuh tahun “bertambah kuat akar ”

Masa sukar ini dalam kehidupan anak tidak dinamakan begitu. Lagipun pertumbuhan akan banyak bergantung pada “akar” apa itu “pohon kehidupan” dan pembentukan keperibadian anak.

Tempoh tersebut dicirikan oleh pembentukan sikap global terhadap dunia sekitarnya. Kanak-kanak itu mula memahami bahawa persekitaran mungkin baik atau memusuhi. Utama tugas ibu bapa adalah membentuk pada anak-anak perasaan aman dan selamat dalam keluarga. Seperti itu suasana positif akan berubah menjadi keyakinan sikap anak terhadap orang lain, simpati terhadap dirinya sendiri, rasa ingin tahu dan dahagakan pengembangan kemampuan mereka. Kanak-kanak seperti itu membesar dengan yakin diri, merasakan pentingnya kekuatan mereka sendiri. Mereka adalah optimis, berinisiatif dan berdikari. Ibu bapa pada tahap ini harus meletakkan dalam kesedaran kanak-kanak slogan hidup utama: “Sekiranya anda berusaha, anda sentiasa dapat mencapai yang diinginkan matlamat. ”

Sekiranya ibu bapa berkelakuan tidak baik, anak itu boleh menjadi tidak percaya. Ini boleh menimbulkan keraguan berterusan betul tindakan. Kanak-kanak seperti itu menjadi tidak sedar dan apatis Mereka merasa kasihan pada diri sendiri, bukan simpati. Mereka adalah berasa cacat. Dengan bertambahnya usia, rasa bersalah semakin meningkat, ketakutan hukuman atas kesalahan yang dilakukan juga meningkat. Negatif perasaan diri sering terserlah dalam pencerobohan ke arah kepada orang lain.

Bagi ibu bapa, perkara utama adalah untuk dirasakan oleh anak mereka bahawa mereka mencintai dan memahami dia. Ini akan menjadi kunci untuk perkembangan normal dan pembentukan sahsiah.

BACA BUTIRAN: “Saya tidak mahu! Saya tidak akan! Jangan! Jangan! Saya sendiri!” – krisis tiga tahun: tanda-tanda krisis dan bagaimana mengatasinya – http://razvitie-krohi.ru/psihologiya-detey/krizis-treh-let.html

Tempoh krisis dari usia sepuluh hingga enam belas tahun adalah tahap memahami dan menilai diri sendiri

Tempoh perkembangan remaja yang paling teruk ini dikaitkan dengan peralihan dari zaman kanak-kanak dan remaja ke orang dewasa yang bertanggungjawab kehidupan.

Seorang remaja mula menilai kekuatannya berbanding dengan kebajikan orang lain. Tempoh ini dicirikan oleh keprihatinan dan perbandingan berterusan. Remaja menyeksa diri soalan: “Siapa saya?”, “Yang mana?”, “Apa perbezaan utama saya yang lain? “,” Adakah lebih baik atau lebih buruk daripada yang lain? “,” Adakah saya kelihatan baik? “, “Apa jenis penghargaan yang diberikan oleh orang lain kepada saya?”, “Apakah ada dalam diri saya keperibadian? ”

Cabaran utama yang dihadapi oleh seorang remaja adalah keperluan untuk menentukan status psikologi mereka, mereka kemerdekaan dan diri anda sendiri. Anak kecil mula untuk memahami bahawa ada dunia dewasa. Itu besar dan mempunyai undang-undang sendiri, peraturan dan undang-undang yang mesti dipatuhi.

Pada saat yang sukar ini, pengalaman menjadi penting bagi remaja, yang mereka sampai di jalan. Saranan mengganggu mereka. ibu bapa. Mereka menganggap petua ini berlebihan. Remaja pasti begitu pengalaman asas yang diperlukan untuk dewasa, mereka dapat hanya di kalangan rakan sebaya.

Laluan positif dari tempoh krisis ini lebih besar lagi menguatkan harga diri anak-anak yang sedang membesar dan kepercayaan mereka terhadap mereka sendiri kekuatan. Sekiranya krisis tidak diselesaikan dengan betul, beralih pergantungan pada ibu bapa datang kebergantungan pada rakan sebaya, yang lebih kuat dan lebih yakin pada diri mereka sendiri. Remaja seperti itu percaya bahawa tidak Perlu mencuba atau mencapai sesuatu. Mereka pasti bahawa semua Sama, tidak ada yang akan berjaya. Mereka berkeinginan lemah, mereka meragui diri mereka sendiri iri dengan kejayaan orang lain, bergantung pada pendapat dan pendapat orang lain orang. Kualiti ini menemani mereka sepanjang kehidupan masa depan mereka.

Tempoh krisis dari lapan belas hingga dua puluh dua tahun adalah masa mencari dan menerima diri sendiri, kekurangan seseorang dan berjasa

Tempoh krisis ketiga dikaitkan dengan pencarian tempat seseorang dalam keadaan sukar persekitaran. Pemuda itu mula menyedari perkara itu dunia sekitarnya jauh lebih pelbagai daripada yang pernah difikirkannya sebelumnya. Ke rasa tidak puas hati terhadap dirinya dan takut akan pulangannya sendiri tidak konsisten dan tidak berdaya. Dia takut bahawa dia tidak akan dapat mencari dengan betul diri anda dan tempat anda dalam hidup.

Anda tidak dapat melalui tempoh krisis ini dengan tidak berjaya. Menyakitkan Akibatnya mungkin berbeza. Pada masa akan datang, seorang pemuda tidak pernah mencari dan tidak menerima dirinya, dia boleh memilih objek yang berwibawa untuk tiruan. Ada yang tidak menyedari kewibawaan ketika memilih jalan penolakan dan protes berterusan. Terdapat orang muda seperti itu yang mula mengaibkan orang lain dan dengan itu meningkat harga diri sendiri.

Bahagian yang betul dalam tempoh ini akan membantu anda menerima kekurangan dan kelebihan mereka.

BACA JUGA:

  • 10 sebab tingkah laku kanak-kanak tidak baik —Http: //razvitie-krohi.ru/psihologiya-detey/10-prichin-plohogo-povedeniya-detey.html
  • Bagaimana membesarkan dan membesarkan anak yang optimis?
  • Anak yang tidak pasti: bagaimana menolong anak anda menjadi lebih yakin
  • 12 petua untuk membesarkan anak yang yakin
  • 10 cara untuk mengajar anak anda mempercayai diri sendiri dan apa-apa menjadi takut

Kuliah oleh Tatyana Larina mengenai krisis masa kecil

Bagaimana meningkatkan keyakinan dan keyakinan diri pada anak-anak?

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: