Bagaimana menanamkan minat terhadap buku dan membaca

Keupayaan membaca tidak selalu bermaksud cinta sastera dan membaca. Kanak-kanak moden mengenal buku lebih awal daripada buku mereka rakan sebaya pada abad kedua puluh, tetapi untuk sebab tertentu mereka membacanya lebih kurang. Dan di sekolah mereka sering melakukannya hanya dari bawah tongkat. Dan tidak berjaya beritahu mereka bahawa membaca mengembangkan imaginasi, ucapan, ingatan, dan banyak kualiti lain yang diperlukan. Bagaimana untuk membangkitkan minat membaca pada kanak-kanak?

membaca kanak-kanak

Adakah buku bagus?

Mengapa kanak-kanak kecil memerlukan buku kanak-kanak, apa faedahnya adakah mereka membawa pendengar kecil? Buku yang dipilih dengan betul ialah langkah pertama untuk pengembangan kecerdasan dan memperluas cakrawala. Kanak-kanak itu belum tahu banyak, pengetahuannya masih terlalu kecil. Mendengarkan kisah dan kisah ajaib dalam persembahan ibu, anak-anak akan belajar sesuatu yang baru, mengalami pelbagai situasi di mana berubah menjadi watak dongeng.

Kami juga membaca mengenai bagaimana kisah dongeng mempengaruhi perkembangan anak —Http: //razvitie-krohi.ru/psihologiya-detey/vliyanie-skazok-na-razvitie-rebenka.html

Juga, kanak-kanak dengan cepat mengembangkan pertuturan, mudah mengingati perkataan baru, memahami maksudnya. Dan dia belajar seperti ini perasaan penting seperti belas kasihan, kasihan pada malang yang ditinggalkan kelinci, dan keberanian, menjadi lebih berani dengan Leher Kelabu.

Sekiranya membaca menjadi ritual malam yang penting dalam keluarga anda, maka ini akan membawa kestabilan tertentu dalam kehidupan kanak-kanak. Penyayang suara ibu yang dikasihi, sensasi keselesaan menjadi asas kepercayaan kepada dunia yang luas. Itulah sebabnya pada masa dewasa buku itu menjadi rakan baik orang yang membaca.

Memaksa dan tergesa-gesa adalah kesalahan ibu bapa utama

Kadang-kadang ibu bapa, berusaha membangkitkan minat membaca dengan segala cara, membuat banyak kesilapan.

  1. Generasi yang lebih tua sering berusaha menanamkan minat terhadap buku, menjadikan kanak-kanak membaca. Namun, dalam situasi seperti itu, keganasan menghasilkan kesan sebaliknya. Obsesi berlebihan dan kegigihan, secara amnya, dapat menjauhkan anak-anak sastera.
  2. Pengembangan awal dan pengajaran membaca menjadi sangat penting bergaya. Beberapa ibu yang sangat maju mula mengajar anak-anak membaca walaupun mereka tidak tahu berjalan dan hanya mahu bermain. Benar, satu perkara yang melampau harus dielakkan – menunjukkan buku betul-betul di hadapan sekolah.
  3. Kesalahan lain yang biasa dilakukan ialah membeli buku kanak-kanak yang mereka tidak sesuai dengan usia. Anak berusia tiga tahun tidak akan menerima keseronokan dari “Alice in Wonderland”, dan seorang remaja berusia 12 tahun tidak dapat memahami maksud karya klasik.

Bagaimana cara memperkenalkan anak untuk membaca?

Sekiranya anda kecewa mata anak anda tidak terbakar ketika dia Melihat jilid lain, seseorang harus membangkitkan minat membaca menggunakan kaedah terbukti.

  • Tunjukkan contoh yang baik

Tunjukkan contoh positif anda sendiri, banyak dan membaca dengan kerap. Kanak-kanak suka mengadopsi dan menyalin tabiat ibu bapa. Dan jika anda memberitahu anak itu “Bacalah segera tempah! “, tetapi anda sendiri lebih suka duduk di komputer atau menonton siri yang tidak berkesudahan, maka anda hanya menggegarkan udara. Dia memandang anda, akan berjalan-jalan atau juga akan dikebumikan di monitor.

  • Kenali buku dari usia dini

Buku-buku sudah dapat disampaikan kepada bayi, walaupun belum Nyata: dari kain atau dengan halaman berlamina. Buku-buku ini bayi boleh pecah, menghancurkan, menggerogoti, kerana sehingga dia melihatnya sebagai sumber pengetahuan. Lupakan untuk menjaga masa – semuanya ia akan datang kemudian. Main dengan bayi anda menunjukkan gambar dan memberitahu siapa yang digambarkan pada mereka.

  • Pilih buku mengikut umur dan minat

Untuk kanak-kanak berusia satu tahun, buku besar dengan ilustrasi yang boleh dipercayai dan teks minimum. Kanak-kanak prasekolah boleh menggunakan buku cetak yang besar. Jangan risau sekiranya pelajar memilih komik daripada klasik dunia. Lebih baik dia membaca apa yang menarik minatnya, dan tidak membuang hadiah anda tumpukan penerbitan yang tidak menarik baginya.

  • Dibaca oleh Peranan

Ambil kisah dongeng, dongeng atau puisi pendek dengan dialog yang boleh dibaca mengikut peranan. Ucapkan kata-kata anda secara emosional, menunjukkan reaksi yang tulen: humor, ketakutan, minat Lebih baik lagi, buatlah dari kertas atau sarung tangan lama watak dongeng, membina skrin dari helaian lama. Anda home theatre sudah siap, tinggal hanya untuk menjemput persembahan rakan anak atau saudara mara.

  • Ulangi cerita

Kanak-kanak pada usia berapa pun suka membaca semula buku kegemaran mereka. Sekiranya kacang tiga tahun sekali lagi menyeret anda buku yang cukup teruk, yang sudah tahu dari hati, jangan kesal. Pasti milik anda tawaran untuk membaca hari ini sesuatu yang lain yang tidak akan anda terima hanya kegagalan, tetapi air mata. Memenuhi permintaannya, lakukan sahaja ralat “rawak”. Anak itu pasti akan membetulkan anda, menunjukkan kenangan indah.

  • Berehat sebentar di tempat paling menarik

Selesaikan kenikmatan buku ini untuk beberapa malam. Anak yang tidak sabar pasti ingin mendengar apa berlaku pada wira kesayangannya seterusnya. Tetapi luangkan masa anda memuaskan rasa ingin tahu. Tidak faham bahawa jika dia ingin dengan cepat mempelajari plot dan liku-liku, biarkan dia belajar untuk membaca.

  • Kekalkan minat anak-anak terhadap membaca

Contohnya, setelah membaca kisah rakyat mengenai Masha dan Beruang pergi ke kebun binatang – biarkan anak melihat kaki kelab. Dalam Adakah Perpustakaan Rumah Mempunyai Cinderella? Beli tiket dengan nama yang sama persembahan di wayang kulit atau drama. Dan sebaliknya, selepas kartun mengenai Thumbelina mengajak kanak-kanak membaca kisah dongeng Andersen. Bawa juga watak dongeng dengan siapa di halaman kertas yang ditemui oleh kanak-kanak, dalam permainan: menarik, memahat dari plasticine, mainkan persembahan, tuliskan surat pendek.

  • Manfaatkan buku audio dan interaktif kisah dongeng

Adakah anak itu menjauhi buku kertas tradisional? Anda terus bantu datang “teknologi tinggi.” Sampel terbaik domestik dan Sastera asing kini tersedia dalam format buku audio. Dalam yang disebut interaktif kisah di mana bayi anda boleh menjadi watak utama karya. Kisah-kisah berwarna-warni seperti itu mungkin menimbulkan minat yang tulus teks kertas. Kami menulis mengenai kisah interaktif dalam hal ini artikel

  • Jangan terburu-buru melampau

Jangan berpusing-pusing dalam buku, menganggapnya sebagai kaedah terbaik untuk perkembangan kanak-kanak. Dalam kehidupan anak kecil mesti ada bukan hanya karya sastera, tetapi juga aktiviti kanak-kanak biasa: bertengkar dengan rakan, permainan bising di jalan, perjalanan ke alam semula jadi dan pondok, perjalanan ke zoo, sarkas, teater.

Ya, hari ini semua jenis alat semakin membayangi “statik” kesusasteraan, tetapi menolaknya sepenuhnya dari senarai ketagihan kami mereka tidak akan berjaya. Membaca adalah ritual khas dengan keunikannya sendiri suasana yang membiakkan permainan khayalan dan penerbangan fantasi. Baca buku setiap hari, perlakukannya dengan teliti, dan dalam hal ini sekiranya anak anda sendiri, tanpa mendesak, akan mengambil harta yang berharga jilid dengan kisah dongeng atau puisi.

Kami juga membaca: Apa yang lebih baik untuk kanak-kanak – membaca kisah dongeng atau mendengarnya dalam persembahan audio?

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: