Bagaimana membesarkan dan membesarkan anak yang optimis? Petua untuk Ibu Bapa

Ibu bapa yang penyayang mahu melihat anak-anak mereka bahagia. Optimisme adalah ciri yang sangat diperlukan bagi orang yang bahagia. Dia menolong menikmati kehidupan, mengajar anda bagaimana menangani perkara negatif emosi. Asal-usul pandangan optimis terhadap kehidupan dijabarkan zaman kanak-kanak.

bagaimana meningkatkan optimis

Semua ibu dan bapa mahu anak membesar dengan gembira, yakin dalam diri saya, seorang yang mempunyai tujuan, ceria. Kualiti ini ciri optimis: orang yang melihat kehidupan dengan positif pihak, yakin pada masa depan yang lebih baik.Contoh untuk ibu bapa bagaimana meningkatkan rasa optimis pada anak anda.

Apa yang memberi optimisme sebagai sifat keperibadian?

Optimisme bukanlah kegembiraan bodoh tentang dan tanpa dan tidak sikap tidak peduli terhadap masalah di sekitarnya. Ini terutamanya pemahaman bahawa esok akan lebih baik daripada semalam. Dan semasa tempoh membesar sangat penting bagi anak untuk menanamkan keyakinan.

  • Membantu membentuk pandangan dunia terbuka, bebas sudut pandangan, tekad dan tekad;
  • Ini adalah cara untuk mengawal emosi anda. Berupaya dengan keraguan, ketakutan, kekecewaan;
  • Membantu seseorang mengatasi rintangan dalam hidup;
  • Menggalakkan pembangunan bersosial dan muhibah;
  • Membantu mengekalkan imuniti;
  • Membentuk sikap terhadap gaya hidup sihat.

Dari mana datangnya keyakinan?

Semua kanak-kanak dilahirkan optimis. Mereka adalah senyum gembira pada kami dari buaian; belajar bersungguh-sungguh berguling; mengambil langkah pertama mereka walaupun jatuh dan lebam. Tugas ibu dan ayah bukanlah untuk membayar balik anak anda keinginan untuk menikmati hidup, menikmati acara seharian. Selalunya kita adalah “jangan!”, “Jangan sentuh!”, “berbahaya!” kami memadamkan keinginan anak untuk mengetahui dunia dan menerima kegembiraan dari tindakan sendiri. Ini menimbulkan rasa bahaya, takut akan tindakan.

Berkomunikasi dengan anak, ibu bapa sebahagian besar menyampaikan visi kepadanya dunia. Sekiranya ibu dan ayah memancarkan keyakinan di masa depan, menikmati masa kini, menerima dan mengatasi dengan tenang kesukaran, inilah yang dipelajari oleh anak mereka.

Pandangan dunia yang optimis diletakkan pada bayi, apabila dia diberi peluang untuk mencapai sesuatu dengan sendiri oleh tenaga kerja, ketika usahanya diperhatikan dan positif disandarkan ketika dia merasa yakin dan selesa. Sangat Sokongan psikologi untuk orang dewasa adalah penting. mengukuhkan kepercayaan bahawa dunia di sekitar kita stabil dan cantik. Ibu bapa mempunyai tugas untuk menguatkan anak mereka dalam visi dunia seperti itu.

Bagaimana meningkatkan keyakinan?

Untuk meningkatkan keyakinan, ibu bapa perlu memulakannya diri anda. Adakah anda seorang yang ceria sendiri melihat kehidupan dengan cara yang positif? Ingat contoh mudah: segelas berisi air atau cecair lain dengan tepat oleh separuh. Orang yang optimis akan mengatakan bahawa gelas itu separuh penuh dan pesimis – bahawa dia separuh kosong. Oleh itu, kita mesti belajar lihat dalam perkara biasa permulaan yang positif, gunakan peluang terbuka dan bukannya menumpukan perhatian kontra.

Bagaimana membesarkan anak yang optimis

Cadangan keibubapaan untuk keibubapaan optimisme:

  1. Berkomunikasi dengan anak anda dengan cara yang positif. Komunikasi harus menunjukkan kepada anak anda kasih dan kelembutan anda. Tunjukkan penyertaan dan minat yang tulus dalam urusan bayi, oleh Seboleh-bolehnya, kongsikan aktivitinya. Peluk lebih kerap dan cium, hanya tepuk kepala. Jadi bayi akan merasa nilai, kepentingannya. Malangnya, sangat kerap komunikasi kita dengan kanak-kanak adalah aliran komen dan arahan yang tidak berkesudahan. “Urutkan semuanya,” “Cuci tangan,” “Duduklah untuk pelajaran,” adalah milik kami kanak-kanak selalu mendengar dari kami. Manakala ahli psikologi telah membuktikan bahawa di pada waktu siang seseorang memerlukan sekurang-kurangnya lapan pelukan untuk berasa seronok.
  2. Beri bayi anda munasabah kemerdekaan. Ahli psikologi menasihati: tidak perlu dilakukan anak adalah apa yang dia mampu lakukan sendiri. Sudah tentu dewasa Mengambil katil atau mengikat tali kasut lebih cepat dan lebih baik daripada bayi. Tetapi apabila seorang kanak-kanak membengkak dan mendapat hasilnya, dia belajar menjadi berdikari. Meningkatkan keyakinan diri harga diri. Sudah tentu, pastikan berada dekat dan, jika perlu. menolong, bersorak, memuji.
  3. Benarkan lebih banyak, kurang dilarang. Cuba rumuskan larangan yang diperlukan tanpa awalan “tidak”. Daripada “Jangan makan gula-gula” katakan: “Mula-mula anda makan sup, dan kemudian anda boleh dan gula-gula. “Jiwa kanak-kanak itu dirancang supaya dia tidak mendengar zarah “Tidak,” tetapi memfokuskan pada pernyataan itu sendiri.
  4. Merumuskan sikap positif. Itu orang dewasa yang penting mengatakan, bayi menganggapnya sebagai perkara biasa. “Kamu masih kecil, anda tidak boleh, “” Dia lemah dengan kami, “” Dia tidak mempunyai kemampuan untuk belajar “- ini adalah bagaimana kita memprogramkan anak-anak untuk hasil yang negatif. Mendengar perkara seperti itu, si kecil tidak akan berusaha untuk mengatasi kesukaran, dan cuba padankan “label” yang dilampirkan.
  5. Cari kesempatan untuk pujian dan kegembiraan. Walaupun anda sesuatu tidak berfungsi untuk bayi, cari kebaikan dalam situasi: ingat pencapaian dan kejayaannya, perhatikan usaha yang dilakukan, galakkan keimanannya dalam mencapai matlamat. Keyakinan anda akan berlalu lelaki kecil, bernafsu keinginan untuk mencapai hasil.
  6. Raikan kebaikan dan prestasi anak, bukan membandingkan oleh orang lain. Bantu bayi anda mengatur tugas yang mungkin dan untuk mencapai matlamat. Fokus pada kejayaan yang telah anda capai seorang anak, bukan dibandingkan dengan orang lain, tetapi berkaitan dengan dirinya sendiri. “Anda belajar menulis surat dengan indah,” bukan “Inilah Ani yang sangat cantik tulisan tangan, tidak seperti tulisan anda. “Seseorang perlu belajar untuk menikmati dari pencapaian anda, nikmati “pertumbuhan” anda.
  7. Ajarlah untuk menganggap kesalahan sebagai insentif bagi mereka pembetulan. Kesalahan adalah pengalaman penting dalam kognisi dunia. Jangan memarahi anak itu untuk mereka, jika tidak pada masa akan datang dia akan melakukannya cuba menyembunyikannya dari anda, takut membuat kesilapan. Dan ia boleh mengalahkan keinginan untuk sebarang aktiviti, menyumbang kepada pembentukan ketidakpastian dan kekurangan inisiatif. Jangan menyesal pada diri sendiri membetulkan kesalahan. Berikan bantuan yang diperlukan, jika diperlukan, atau gariskan langkah-langkah untuk memperbaiki kekurangan yang ada pada anak.
  8. Luangkan masa anda untuk mendapatkan hasil yang diinginkan. Kami adalah kami mahu anak belajar dengan sempurna, bertutur dalam bahasa Inggeris, mencapai kejayaan di bahagian sukan, dan juga bermain biola. Ia adalah tidak boleh dilakukan oleh setiap kanak-kanak. Dia tunduk kepada kita, sementara dia sendiri tidak menikmati aktiviti anda dan memulakan dengan tenang benci aktiviti mereka, dan mungkin kita. Sabar dan masa – di sini komponen kejayaan dalam perniagaan apa pun.
  9. Bantu bayi anda terganggu dari kusam mood, fikiran buruk. Alihkan perhatiannya ke peristiwa lucu, menggembirakan. Rawat kegagalan dengan humor, cari titik positif dalam apa jua keadaan. Ia akan mengajar si kecil menikmati hidup, akan membentuk sikap positif.
  10. Bercakap dengan bayi anda mengenai perasaannya. Itu awak bantu dia mengetahui emosinya, belajar bagaimana menguruskannya. Di samping itu, si anak akan merasakan bahawa anda memahaminya dan ikhlas berempati dengannya. Anda berada pada panjang gelombang yang sama dengan dia.

Jadi … Peraturannya adalah “TIDAK PERNAH …”

  • jangan sekali-kali memberitahu kanak-kanak itu: “apa awak selesai! “Jeritan kasar dan kritikan tidak konstruktif menghalang keinginan betulkan rindu;
  • jangan sekali-kali membuat label: “Kalah!”, “Celaka bawang! “,” Coot! “,” Bodoh! “,” Muddler! “,” Masha-keliru! “dan dll. Ingat – anak mempercayai anda, kerana anda begitu memikirkannya, maka label seperti itu boleh dilekatkan sepanjang hayat;
  • tidak pernah mengutamakan kesalahan dan kesilapan bayi: “Anda selalu mengganggu saya …”, “Adakah anda pekak?”, “Adakah anda tidak faham bahawa …”, “Lukisan itu tidak ada artinya, tetapi kemudian anda melingkari tidak begitu, tetapi adakah lembu ini benar-benar biru ?! ‚ÄĚPenekanan pada kegagalan memadamkan program kejayaan dalam kehidupan anak;
  • tidak pernah mematahkan percubaan anak untuk memberitahu anda apa yang menarik minatnya: “Oh, baiklah, anda lagi dengan anda anak patung, lebih baik membaca buku … “,” Tinggalkan saya sendiri, saya Saya penat … “;
  • tidak pernah, walaupun dalam mimpi buruk yang paling teruk, bandingkan anak anda dengan anak lelaki atau anak perempuan yang lain “maju”, jiran yang “selalu-melakukan-seperti-perlu.” Ia adalah “corak” yang sama sekali berbeza.

Kami juga membaca: 10 frasa yang menghasilkan kanak-kanak orang dewasa yang terkenal

Apa yang perlu dibuat

anak optimis

  • bangun dengan anak-anak dalam kegembiraan, perhatikan detik-detik terbaik pagi: kelinci cerah yang ceria, hebat bilik yang dijemur, mesin basuh pekerja keras, cerek yang dibunyikan dengan teliti, dan lain-lain;
  • galakkan kanak-kanak melihat keindahan di sekitarnya berjalan kaki: bunga yang indah, langit biru, gemuruh comel kucing, tangan ayah yang kuat dan baik, dll;
  • ketawa lebih banyak dan bermain dengan anak-anak dengan berseronok permainan adalah bahasa semula jadi mereka. Kanak-kanak suka keseronokan! A ibu, yang membiarkan dirinya “turun”, dalam permainan dengan anak, seperti biasanya terasa lebih muda;
  • kami menganalisis sebarang kesukaran dan kegagalan bermula dengan pengiktirafan kejayaan pada anak, misalnya: “Anda baik ulat ini ternyata – seperti yang hidup! Tetapi katak boleh berada di sini betulkan sedikit – dan ia akan menjadi hebat! ”
  • mengajar anak-anak untuk bermimpi dan mendorong perkembangan yang berani khayalan. “Anak, bagaimana jika kereta kita tiba-tiba mula terbang? Saya mengklik butang – iii – raz! Terbang ke monyet! Diklik – II – dua! Sudah ada di padang pasir! … Apa yang akan kamu lakukan di sana? ”
  • memadamkan manifestasi mood dengan betul pada tahap mereka kelahiran, dan yang terbaik – jangkaan. Untuk ini untuk mencapainya, anda perlu menganalisis kemungkinan sebenar anak, anak anda gaya keibubapaan, sorot situasi masalah yang sering berlaku dan fikirkan cara lain untuk menyelesaikannya.

Kami juga membaca: “Saya membesarkan, seperti yang saya fikirkan perlu! “atau 5 mitos pendidikan | 7 kesalahan pendidikan, yang menghalang anak-anak untuk berjaya

Dan jangan lupa peraturan utama: kanak-kanak menerapkan visi kita dunia, nilai dan sikap kita. Jadilah cara anda mahu berjumpa dengan anak anda sendiri. Dan jika ada sesuatu yang tidak ada di dalamnya suka, perhatikan diri anda dengan lebih dekat. Mungkin dia belajar ini daripada anda? Cubalah diri anda untuk optimis terhadap dunia, nikmati aktiviti seharian dan anak-anak anda akan belajar melakukannya. Bagaimanapun, tidak kira apa, hidup itu indah!

Kami juga membaca:

  • 10 cara untuk mengajar anak anda supaya tidak takut dengan apa-apa
  • 12 petua untuk membesarkan anak yang yakin
  • Bagaimana untuk melalui krisis masa kanak-kanak dan remaja dan memupuk keyakinan dan kebebasan dalam diri anak. Petua kepada ibu bapa
  • Anak yang tidak pasti: bagaimana menolong anak anda menjadi lebih yakin

Presiden Persatuan Psikologi Kanak-kanak, psikologi, pakar pediatrik, bapa kepada lima anak Alexander Kuznetsov yang melawat pagi Pertunjukan Sergey Stillavin:

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: