Bagaimana dan pada usia berapa untuk mula berkenalan kanak-kanak dengan teater

Sekiranya persembahan pentas lebih awal sahaja kanak-kanak terhibur, pada masa ini teater kita biasa meningkatkan imaginasi, kemahiran bertutur dan kemahiran motor halus, dan juga untuk menanamkan rasa seni pada bayi. Bila dan bagaimana perlu memperkenalkan anak-anak ke dunia ajaib seni?

kanak-kanak dan teater

Perkenalan pertama bayi dengan “pentas” berlaku di rumah syarat – dengan bantuan anak patung. Persembahan sedemikian menolong kanak-kanak situasi hidup, mencuba tingkah laku yang berbeza dan memilih satu-satunya yang betul. Pementasan juga akan membantu sekiranya berlaku trauma psikologi. Itulah sebabnya para pakar menasihati orang dewasa bermain dengan anak di “tadika” sebelum bersekolah di tadika atau “Doktor” – pada malam sebelum pergi ke hospital. Permainan teater memperkayakan perbendaharaan kata kanak-kanak, mengembangkan imaginasi dan membolehkan ibu dengan ayah untuk mendidiknya tanpa notasi yang membosankan.

Bila hendak bermula?

Sebilangan ibu bapa berpendapat bahawa anak-anak boleh menjadi sebahagian daripada budaya. dari usia apa pun. Namun, ini bukan pendapat yang tepat. Lama jalan raya, sesak, kebisingan berterusan bukan sahaja akan meletihkan kanak-kanak kecil, tetapi mereka juga akan menghentikan pencarian lawatan selanjutnya ke Youth Theatre. Dan juga emosi yang paling menyenangkan yang diterima daripada persembahan pendek (tidak lebih dari setengah jam), ketidakselesaan tersebut tidak akan melebihi.

Kanak-kanak yang terlalu berpengaruh sering takut dengan wira yang menakutkan: Babu Yagu, Koshchei, Gorynych Snake, Gray Wolf, dll Oleh itu, di sebilangan teater lebih gemar memperkenalkan kanak-kanak dalam rancangan tersebut pelakon yang melakonkan watak negatif. Melihat mereka masuk solekan, malah penonton muda yang paling beremosi akan kekal tenang.

Pakar psikologi tidak mengesyorkan ibu untuk melekatkan anaknya realiti teater sebelum tiga tahun. Walau bagaimanapun tidak bernilai tunggu sahaja, anda perlu mempersiapkan dia untuk pentas seni di rumah.

Persembahan jari

Sudah satu setengah tahun keturunan anda dapat memerhatikan dengan gembira persembahan yang dimainkan menggunakan ibu bapa atau jari sendiri. Alat peraga yang diperlukan boleh dilakukan sendiri (contohnya, menjahit telinga ke setiap jari sarung tangan kebun dan lukiskan wajah mereka) atau beli di kedai kanak-kanak.

persembahan

Untuk asas sastera, ambil kisah dongeng yang tidak asing lagi bagi si anak (“Gingerbread Man”, “Teremok”, “Chicken-Ryaba”), baca semula, tunjukkan ilustrasi dan akhirnya berikan peranan utama. Pada mulanya, perhatian kanak-kanak tidak akan mencukupi untuk keseluruhan prestasi dan tahap akhir 5-10 minit bayi akan terganggu oleh mainan itu sendiri. Sudah terbiasa, dia dengan kegembiraan akan bertindak balas terhadap tindakan dan emosi watak.

Teater kapal terbang

Kanak-kanak berumur lebih dari tiga atau empat tahun mudah berminat dengan desktop lakaran – permainan dengan siluet kadbod atau papan lapis dihidupkan pesisir pantai. Untuk jenis “dramaturgi” ini, anda perlu dicat dua sisi gambar, pelbagai hiasan: rumah, awan dan pokok, haiwan dan burung. Kanak-kanak itu akan senang bersuara semua wira dongeng, mencipta watak masing-masing suara yang tidak biasa. Kepelbagaian seperti itu akan berkembang dengan baik dengannya. pertuturan dan pendengaran fonemik.

teater kerucutContoh figura kon

Pilihan lain untuk persembahan seperti itu adalah teater kon. Anda boleh membuat watak sendiri atau memuat turun skema dari Internet. Semua apa yang anda perlukan adalah memotong bentuk geometri dan merekatkannya oleh saya sendiri. Anak-anak anda pasti akan membantu anda dalam hal ini. Anak patung diperoleh terang dan tebal, dan untuk keinsafan yang lebih besar mereka boleh dihiasi pinggir kertas, berkilau.

Teater boneka

teater boneka

Bagi kanak-kanak yang lebih tua yang sudah menguasai kemampuan untuk melakukan dialog dan bertindak sesuai dengan plot, anda boleh bermain dengan anak patung. Kepada anda mainan biasa, boneka sarung tangan (pada zaman dahulu disebut pasli) atau bahkan boneka, serta layar. Anak patung sarung tangan bertindak seperti orang sebenar: bertemu, memeluk, menari, menyanyikan lagu, bertengkar dan berdamai. Terangkan peraturan asas untuk kanak-kanak prasekolah: arahan jari telunjuk ketua watak, dan besar dan sederhana – dengan tangannya.

BACA JUGA: Teater Boneka Rumah – perjalanan yang menyeronokkan ke dunia peri

Petua untuk ibu bapa untuk meninggalkan anak di teater

Jadi, masanya telah tiba untuk teater yang sebenar! Sekiranya anda hanya mahukan yang baik dari lawatan pertama anda kesan, anda perlu memilih dengan teliti repertoir berdasarkan umur dan pilihan anak anda. Oh apa yang perlu anda ingat?

  1. Untuk tontonan debut, pilih pertunjukan boneka, berdasarkan kisah dongeng yang popular. Lebih suka klasik dipentaskan kerana kacang sering mengetahui kisah kegemaran oleh hati dan mungkin tidak memahami keputusan pengarah yang berani.
  2. Pengenalan seni lebih baik dimulakan dengan ruang teater. Tidak terlalu besar bilik, muzik yang diredam suasana yang hampir bersahaja. Di institusi budaya seperti itu tidak ada orang ramai dan ciri bunyi kuat dari bangunan besar.
  3. Untuk kanak-kanak bergerak, sebaliknya, interaktif produksi yang diatur oleh agensi percutian di rumah atau di tadika. Sekiranya keturunan anda pemalu dan tidak mahu menerimanya mengambil bahagian dalam permainan biasa, jangan berkeras. Semoga dia tetap biasa buat masa ini pemerhati.
  4. Pastikan bahawa menonton produksi tidak melanggar rutin biasa. Jangan beli tiket untuk sesi petang, sekiranya bayi anda terbiasa tidur selepas makan malam. Buang juga hiburan tambahan: perjalanan ke kafe, taman hiburan pemindahan lebih baik ke hari lain.
  5. Bersedia untuk fakta bahawa kempen budaya mungkin berakhir dengan kehendak atau amukan. Orang luar, kelebihan tayangan, larangan dan peraturan tingkah laku baru – semua ini terlalu sukar bagi anak kecil penonton teater. Jangan marah, lebih baik menenangkan bayi, bercakap dan Ketahui apa yang paling dia ingat.
  6. Datang pada hari persembahan lebih awal. Kemudian anda mempunyai masa untuk berjalan-jalan di sekitar bangunan, pertimbangkan pendedahan yang berbeza. Cuba untuk memperkayakan perbendaharaan kata prasekolah dengan kata-kata baru: pentas, solek, rehat, almari pakaian, dll. Sekiranya anak anda cepat letih, sebaliknya, segera datang sebelum tindakan yang luar biasa, meninggalkan masa untuk tandas dan menanggalkan pakaian.
  7. Jangan lupa bahawa untuk persepsi kanak-kanak adalah yang paling sukar adalah opera dan balet. Kanak-kanak di bawah umur lapan hingga sembilan tahun boleh bosan atau tertidur melihat menari selama dua jam atau mendengar arias.
  8. Jangan berkecil hati jika anak-anak anda tidak akan ingat prestasi, tetapi hanya lawatan ke bufet. Bagi mereka, ini acara itu adalah satu perayaan besar dan biarkan mereka menerimanya emosi positif dari sekurang-kurangnya ais krim yang lazat.
  9. Semasa bayi berehat dan tenang, kehilangan apa yang anda mahukan teddy bear atau nenek. Lukiskan pemandangan, fesyen yang jelas watak dari plasticine. Baca semula sastera karya yang menjadi asas prestasi, dan pada masa yang sama dibaca dan kisah lain dari pengarang yang sama.

Tidak diragukan lagi, masih banyak perjalanan yang akan dilalui Kuil Melpomene, tetapi lawatan pertama akan kekal di tapak semaian untuk masa yang lama ingatan. Siapkan keturunan anda untuk dunia yang indah ini, dan kemudian dia akan membesar seorang lelaki berbudaya yang menyukai panggung dan cahaya terang lampu sorot.

Doktor Sains Pedagogi, Profesor NGPU Irina Shulga – pada usia berapa yang terbaik untuk memperkenalkan kanak-kanak teater.

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: