Bagaimana cara memegang bayi yang baru lahir dalam pelukannya anak

pegang anak dalam pelukannya dengan betul

Oleh itu, bayi yang baru lahir kelihatan sangat rapuh ramai ibu muda mungkin takut jemput bayi. Seseorang takut untuk mencederakan kanak-kanak secara tidak sengaja, seseorang tidak pasti, jadi pergerakannya menjadi canggung. Pada hakikatnya, bayi mempunyai “margin keselamatan” yang sangat tinggi dan mencederakan anak tidak semudah yang dilihat pada pandangan pertama. Cara terbaik untuk menguasai kemahiran memakai adalah dengan belajar terlebih dahulu bagaimana untuk mengambil anak dalam pelukannya dan cara betul untuk menahan.

Mengapa mengambilnya?

Tidak kira betapa tidak masuk akal soalan ini, dalam masyarakat ada pendapat bahawa membawa anak anda dalam pelukan jarang berlaku. Ketakutan umum mengenai “tulisan tangan” menimbulkan beberapa ibu untuk meminimumkan pembawa anak dalam pelukannya. Sekiranya anda tidak penyokong buaian dan tempat permainan kanak-kanak, anda mesti membawa anak dalam pelukannya cukup kerap. Bagi bayi, ia sangat berguna bagi sesetengah orang sebab:

  • Bagi seorang anak, hubungan badan dengan ibu sangat diperlukan pengesahan cintanya dan mengeratkan kasih sayang antara ibu dan bayi;
  • Di pelukan bayi dewasa, dia aktif belajar dunia, melihat ruang dari sudut baru, mempunyai peluang untuk berkenalan dengan orang, objek dan fenomena;
  • Membawa anak dalam pelukannya dengan betul menyumbang kepada anaknya perkembangan fizikal yang harmoni.

Ambil bayi dengan tangan

Sekiranya kanak-kanak itu terbaring di permukaan mendatar, bawa dia tangan adalah ritual khas. Tidak ada yang rumit mengenainya, tetapi ada beberapa peraturan yang mesti dipatuhi agar tidak menakutkan remah-remah dan tidak membahayakannya.

Angkat bayi dengan dua tangan. Telapak sebelah tangan pegang belakang kepala, dan dengan telapak tangan kedua – keldai. Semua pergerakan harus lancar dan berhati-hati.

Letakkan anak di permukaan mendatar

Untuk meletakkan bayi kembali ke dalam buaian, anda juga perlu dapat dengan betul. Turunkan bayi dengan cara yang sama seperti dibesarkan, menyokong kepala dan keldai. Sangat penting untuk menyerahkan bukan sahaja tangan, tetapi seluruh badan bersandar ke hadapan. Dalam kedudukan ini, lebih mudah untuk menyelaraskan pergerakan tangan, sehingga kanak-kanak itu “diinsuranskan” dia jatuh ke buaian atau hanya pendaratan yang cuai.

Selepas bayi menyentuh permukaan, anda perlu mengira beberapa saat, dan kemudian angkat tangan anda. Ini dilakukan dengan teratur supaya anak mempunyai masa untuk menyesuaikan diri dengan kedudukan badan yang baru, yang baru prop, dan tidak takut.

Kami memegang bayi dalam pelukan kami

kedudukan anak dalam pelukannyaKedudukan bayi yang popular

Di tangan orang dewasa, bayi yang baru lahir mungkin berada di dalam kedudukan yang berbeza. Menggunakan pose yang berbeza adalah baik untuk ibu bapa dan ke kacang tanah. Ibu bapa – untuk pencegahan ketegangan otot, kerana setiap cara menyokong anak melibatkan otot yang berbeza. Balita – juga atas alasan melatih otot yang berbeza, dan untuk pelbagai pandangan yang menakjubkan dari ruang sekitarnya.

Buaian

pegang bayi yang baru lahir dalam pelukan buaianBuaian

Cara klasik untuk memegang anak anda secara mendatar. Anak berada di pelukan orang dewasa di buaian. Kepala hancur dengan ini terletak di siku orang dewasa, dengan tangan yang lain ibu bapa mencengkam badan dan memegang kaki, punggung dan belakang. Anak itu sendiri, dengan kaedah pemakaian ini, seolah-olah digunakan untuk orang dewasa, perut ke perut.

gambar: pegang buaian di tangan kita

Sekiranya anak sering berada dalam kedudukan ini dengan ibu atau ayah, orang dewasa perlu bergantian tangan, menyusun bayi kepala di sebelah kiri, kemudian di sebelah kanan. Ia perlu untuk anak sebagai pencegahan kelengkungan tulang belakang dan kura-kura.

Lajur

membawa lajurLajur

Lajur biasanya dipakai oleh bayi setelah diberi makan. Dalam keadaan seperti itu lebih mudah bagi anak untuk membuang udara berlebihan yang terkumpul di dalam perut semasa memberi makan. Dalam kedudukan ini, sangat penting untuk memberikan sokongan ke seluruh tulang belakang dan memegang kepala. Anak terus menghadapnya, dagunya terletak di bahu orang dewasa, tangan orang dewasa memegang bayi di leher dan punggung bawah.

Secara amnya, beban menegak pada tulang belakang tidak berguna untuk bayi yang baru lahir, oleh itu, lebih baik memakai bayi dengan lajur dos, 5-10 minit selepas memberi makan.

Anda boleh memegang anak dengan lajur dengan cara yang sama dan dari diri anda sendiri. Ketua kanak-kanak itu terletak di bahu, dan memegang kaki dan dada dengan tangannya.

Pada perut

kita memegang tangan kita menghadap ke bawahMenghadap perut ke bawah

Ramai kanak-kanak suka “terbang” di pelukan ibu atau ayah menghadap ke bawah. Keadaan ini juga menyumbang kepada peningkatan. pembuangan gas dan pencegahan kolik bayi. Ibu bapa takut meletakkan bayi di perut di dalam buaiannya, kerana pelbagai kisah seram selalu berlaku di sini, oleh itu, memeluk anak dengan tangan ke bawah jauh lebih tenang.

Untuk memegang bayi dalam pelukannya, perut ke bawah, telapak sebelah tangan letakkan di payudara bayi, dagu bayi ternyata lipatan siku. Langkau sebelah tangan antara kaki, tapak tangan memegang bayi dengan perut.

Untuk kanak-kanak, pose ini berguna sebagai latihan untuk otot leher dan punggung, bayi mula memegang kepala dengan lebih pantas.

Duduk seperti Buddha

Sesuatu seperti itu (buddha berpose)Sesuatu seperti itu (buddha berpose)

Seorang anak dalam posisi ini menyerupai Buddha yang duduk, walaupun terpisah dari kemiripan ke luar, pose ini tidak ada kaitan dengan yang sebenarnya duduk. Dengan punggung dan kepala, anak bersandar di dada pemegangnya orang dewasa dia. Seorang dewasa dengan satu tangan memegang bayi di sebelah payudara, dan dengan tangan yang lain memegang kaki dengan kaki dilipat bersama. Anak suka seolah-olah duduk di kedudukan Teratai.

Walaupun terdapat “kilasan” yang jelas, keadaan ini agak baik secara fisiologi untuk kanak-kanak itu. Cukup untuk mengingat kedudukan apa bayi berada di dalam perut ibu. Membiakkan pinggul pada sudut itu juga berguna untuk remah: ini adalah pencegahan displasia yang baik sendi pinggul.

Video cara memegang anak

Apa yang tidak dapat dilakukan

Secara berasingan, saya ingin “berjalan” dengan langkah berjaga-jaga dan nyatakan cara mengambil dan menahan anak itu tangan.

  • Anda tidak boleh mengangkat anak dengan tangan dan pergelangan tangan. Sendi remah yang baru lahir masih sangat lemah.
  • Jangan mengangkat serpihan tanpa memegang kepala. Otot leher juga belum diperkuat, tanpa sokongan, kepala condong ke belakang.
  • Sekiranya bayi sudah berada di tangan, pastikan tangan dan kaki tidak digantung ke bawah.
  • Dalam kedudukan tegak anda harus sentiasa mengawasi sokongan punggung. Beban menegak pada tulang belakang untuk bayi baru lahir bayi sangat berbahaya, dan akibatnya mungkin tidak akan muncul dengan segera, tetapi hanya lebih dekat dengan usia prasekolah.
  • Anda perlu memeluk bayi dengan teliti, tanpa menekannya pada diri anda terlalu banyak.

Kami menonton video: bagaimana membawa anak dalam pelukannya. Rampasan yang salah:

Menjaga bayi dengan betul semasa melakukan kebersihan prosedur

Soalan sempit yang terpisah adalah bagaimana menjaga bayi yang baru lahir masa mencuci dan mandi. Ini biasanya diberitahu oleh jururawat di hospital bersalin atau semasa menjalankan jagaan jururawat selepas keluar dari hospital. Walau bagaimanapun, lembaran cheat kecil untuk ibu bapa tidak akan berlaku berlebihan.

  1. Semasa mencuci, bayi harus menghadap ke atas. Sebenarnya, kita menggendong anak dengan satu tangan dan membasuhnya dengan tangan yang lain. Kepala bayi berada di siku, badan di lengan bawah. Dengan tangan yang sama di mana bayi berbaring, pegang paha. Kaki kedua digantung sambil membuka kelangkang untuk dicuci. Dalam kedudukan ini, bayi yang baru lahir dibasuh. Kanak-kanak yang lebih tua boleh basuh dalam kedudukan “menghadap ke bawah”.
  2. Semasa mandi, bayi dipegang oleh kepala dan pantat. Yang paling banyak perkara utama adalah memastikan bahawa dagu remah sentiasa lebih tinggi paras air.

Baca lebih lanjut: Kebersihan bayi baru lahir (membasuh budak lelaki dan perempuan)

Bagi nenek dan orang tua, ada yang cara untuk membawa bayi dalam pelukan anda adalah baru dan “eksotik”, kerana sebelum ini bayi hampir selalu dipakai dalam keadaan berpose buaian. Jangan takut untuk mengundurkan cadangan lama dan cubalah pelbagai cara untuk melahirkan bayi. Tertakluk kepada semua peraturan. bayi hanya akan mendapat keuntungan dari pelbagai posisi.

Kami membaca lebih lanjut: Cara menyapukan anak dengan tangan

PANDUAN video: cara memegang dan membawa bayi yang baru lahir dengan betul

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: