Apabila kanak-kanak mula memusingkan badan perut dan tegak? Pada 3 bulan, kepala kita teruk Adakah berbaloi untuk dibimbangkan?

Bayi yang baru lahir tidak dapat mengawal kerja otot leher. Semua pergerakannya benar-benar refleks. Semasa membesarkan anak dengan tangan kepalanya condong ke belakang dan dia boleh merosakkan leher vertebra. Oleh itu, sehingga anak mula memegang kepalanya sendiri, anda perlu menyokongnya tengkuk, berpegangan tangan, semasa memberi makan atau mandi.

Apabila seorang kanak-kanak mula memegang kepalanya

Berapa bulan bayi yang baru lahir mula mengangkat dan memegang kepala?

Secara beransur-ansur, kanak-kanak itu mula mengawal tubuhnya. Pertama pencapaian perkembangan fizikalnya berlaku pada kedua – ketiga minggu. Pada masa ini, ketika meletakkan perut, anak itu mencuba angkat kepala.

Perkembangan otot leher seterusnya berlaku seperti berikut. pesanan:

  • Pada bulan kedua (2-3 bulan), kanak-kanak membesarkan kepala pada sudut akut (sekali lagi berbaring di perutnya). Keadaan seperti itu bayi boleh bertahan selama tiga puluh saat atau lebih minit.
  • Pada tiga bulan (3 bulan), kanak-kanak mula menjaga kepala tegak. Tetapi otot jaring keselamatan leher masih diperlukan – ada baiknya terus menyokong kepala bayi. Berbaring pada perut, bayi sudah boleh mengangkat kepala dan bahu. Setelah menaikkan tangan, badan, leher dan kepala kanak-kanak membentuk satu garis.
  • Pada empat bulan (4 bulan) datang masa ketika kanak-kanak secara mandiri dan cukup yakin bermula jaga kepala. Dia membalikkannya ke semua arah, mengetahui dunia sekitar. Berbaring di perutnya, bayi sudah naik ke atas batang badan.

Secara semula jadi, parameter sepanjang masa semasa perkembangan bayi rata-rata. Semua kanak-kanak adalah individu dalam perkembangannya. Oleh itu tidak adalah wajar kecewa jika tepat pada 12 minggu bayi tidak bermula yakinkan kepala anda dalam kedudukan apa pun.

Pegangan kepala awal

Jangan tergesa-gesa untuk bergembira sekiranya anak itu mula memusingkan badannya selama empat hingga enam minggu pertama. Tidak selalu seperti itu “pencapaian” bermaksud perkembangan yang cepat dan awal. Kemungkinan besar tekanan intrakranial bayi yang tinggi.

Dalam kes ini, anda hanya perlu menunjukkan anak itu kepada doktor pakar pediatrik. Doktor akan menetapkan rawatan, prosedur yang diperlukan, khas urut.

Menguatkan otot leher

Untuk perkembangan otot serviks, bayi sangat digalakkan. merebak di perut dari hari-hari pertama kehidupan, sejurus selepas sembuh luka umbilik (kira-kira tiga minggu). Jangan takut itu bayi akan tercekik. Bayi yang sihat pasti memusingkan badannya sisi akibat naluri pemeliharaan diri.

bayi yang baru lahir mula meletakkan kepalanya di perutnya

Meletakkan bayi di perut sebaiknya dilakukan semasa berpakaian, sebaiknya sebelum memberi makan atau satu jam selepas itu. Prosedur yang dijalankan sebelum memberi makan, ia juga akan membantu menyelamatkan bayi dari pengumpulan gas di perut. Ia perlu dilakukan pada meletakkan perut pada pepejal permukaan. Permukaan lembut tidak memaksa otot bayi meneran. Ia boleh menjadi meja yang ditutup dengan selimut ringan.

Anda perlu mengajar bayi anda untuk berbaring di perutnya sedikit demi sedikit. Pertama letakkan selama satu minit. Setiap hari tempohnya Menginap di perut meningkat satu minit. Baiklah jika bayi akan telanjang, sekaligus menguatkan otot-otot leher yang masih akan dia terima mandian udara.

Dengan rasa tidak puas hati dan kehendak bayi, anda tidak perlu menolak berbaring di perut. Ini adalah prosedur yang diperlukan untuk fizikal perkembangan bayi. Ibu perlu memilih saat ketika bayi baik mood, dia ceria dan puas. Ganggu dia dengan mainan yang terang lagu dan pukulan lembut di bahagian belakang, kaki dan tumit. Perkara yang paling penting adalah tidak membiarkan bayi terbaring di tempat tidur tanpa pengawasan perut.

Lakukan senaman kecil dengan anak anda untuk menguatkan otot leher:

  1. Menghadap ke bawah. Ambil bayi dalam pelukan anda: satu lengan di bawah dada bayi, yang kedua di paha. Dalam kedudukan ini, angkat bayi ke dalam di udara.
  2. “Mari kita pergi.” Latihan dilakukan menggunakan dua orang dewasa pada bola besar. Yang satu memegang bayi dengan pelvis, yang lain dengan tangan. Bersama-sama, ayunkan anak pada bola.
  3. “Ayun”. Pegang anak ke bawah di lengan dan angkat secara bergantian kepala atau pelvis.

Video: belajar memegang kepala kita

Menunjukkan 3 latihan untuk menguatkan otot leher, belakang. Belajar memegang kepala anda. Ales 2 bulan 3 minggu. Kecil nada lemah:

3 bulan – kepala kita teruk

Untuk mengecualikan patologi dalam pembangunan, perlu beralih ke jika, selepas 12 minggu (3 bulan), kanak-kanak tidak tahan dengan baik kepala, memiringkannya ke satu sisi atau melemparkannya ke belakang belakang.

Sebab mengapa anak tidak memegang kepalanya dengan baik dalam 3 bulan, beberapa:

  1. Pramatang.
  2. Kecederaan kelahiran.
  3. Kelewatan berat badan anak.
  4. Nada otot yang lemah.

Dalam dua kes pertama, anda perlu menghubungi anak-anak pakar neurologi yang dapat membantu mengetahui punca perkembangan yang buruk otot kanak-kanak. Dengan berat yang sedikit, sedikit konsultasi akan membantu doktor penyusuan. Dia adalah menyesuaikan sistem kuasa mungkin perlu dimasukkan ke dalam diet campuran. Urutan khas yang diresepkan oleh pakar pediatrik yang hadir akan bertambah baik nada otot leher dan menolong bayi memegang kepalanya.

Sebab lain untuk beralih kepada pakar neurologi adalah kecenderungan berterusan kepala bayi pada sudut. Penyebab pegangan condong yang paling biasa kepalanya adalah torticollis. Doktor akan memberikan urutan khas, terapi ubat dan, kemungkinan besar, akan menasihati anda untuk membeli bantal ortopedik.

Artikel hebat: mengembangkan anak sebelum ini tahun (bulan)

Baca terus:

  • Bilakah anak itu mula berguling?
  • Bilakah bayi mula duduk?
  • Bilakah bayi mula merangkak?
  • Bilakah kanak-kanak mula berjalan?

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: