Anak yang tidak pasti: bagaimana menolong anak menjadi lebih yakin

Untuk kejayaan perkembangan jiwa kanak-kanak, kemampuannya perlu bayi merasa yakin, tidak takut untuk membuktikan dirinya, kemampuannya, berusaha yang terbaik, terbuka dan jujur. Orang dewasa yang tidak pasti sering tumbuh menjadi tidak pasti kanak-kanak.

Kandungan artikel

  • 1 Bagaimana memahami sama ada anak anda yakin
    • 1.1 Dari mana datangnya ketidakpastian?
  • 2 Cara menolong anak anda menjadi lebih yakin
    • 2.1 Kelayakan mencirikan anak yang berkeyakinan diri
  • 3 Cadangan: bagaimana membesarkan anak yang berjaya dewasa
  • 4 Video: Cara menanamkan keyakinan pada anak dan anak mereka kekuatan? Keibubapaan. Sekolah ibu

ketidakamanan anak-anak

Keraguan diri adalah pandangan yang kurang jelas kemampuan dan kebolehan sendiri.

Keyakinan diri adalah kualiti penting bagi anak, yang mana menunjukkan bahawa dia menghargai dirinya sendiri, bertanggung jawab atas tindakannya, bersedia menangani masalah hidup. Pembangunan keyakinan di bayi mesti bermula pada usia dini. Sifat keperibadian ini terus berkembang sepanjang hayat. Pasti boleh menjadi anak mana pun tanpa mengira jantina dan usia.

Anda tidak dapat melihat nota ketidakpastian pada anak dengan segera, ibu bapa tidak selalu dapat mengenali keadaan di mana anak sudah berada pertolongan diperlukan.

Orang selalu mengalami keraguan, ragu-ragu diri dan kemampuan mereka, mereka mengalami kesukaran yang besar dalam hidup, lebih sukar bagi mereka untuk mencapai kejayaan yang signifikan, mereka selalu berusaha untuk menyebabkannya kelulusan dari luar tidak dapat memahami apa yang mereka mahukan.

Itulah sebabnya sangat penting untuk membasmi perasaan yang baru lahir. rasa tidak selamat terhadap anak anda secepat mungkin.

Bagaimana memahami jika anak anda yakin

Perhatikan dan renungkan bagaimana tingkah laku rumah anak itu tadika atau sekolah, dengan rakan sebaya.

Sekiranya kanak-kanak itu bercakap dengan tenang, walaupun tidak memerlukannya keadaan, sering menggigit kuku, meluruskan pakaian tanpa kelihatan menyebabkan, menjilat bibir, maka ini adalah tanda-tanda kecil keraguan, ketidakpastian dan kompleks.

Berikut adalah beberapa lagi tanda ketidaktentuan tingkah laku:

  • kanak-kanak itu berpaling ketika bercakap dengan seorang;
  • cuba melepaskan diri dari tindak balas orang dewasa;
  • terlalu tidak percaya, kesal dengan kehadiran orang lain orang
  • sering marah dengan orang yang tidak dikenali;
  • takut tidak mematuhi arahan orang dewasa dan tidak mahu mengambil tindakan tanggungjawab diri;
  • takut menghadapi kesukaran dan selalu memilih perkara dengan lebih mudah;
  • panik sebelum melakukan perkara baru;
  • mempunyai sejumlah ketakutan dan juga fobia;
  • teragak-agak untuk bertemu dan berbual dengan orang baru;
  • tidak mempunyai pendapat sendiri;
  • Dia menulis dan melukis dengan sangat halus, sedikit menekan pensil;
  • kadang-kadang ia menunjukkan pencerobohan dan berkelakuan tidak wajar;
  • selendang.

Sekiranya sekurang-kurangnya sebahagian daripadanya muncul pada anak anda tanda yang disenaraikan, maka anda harus mula berusaha kesalahan sendiri dalam pendidikan dan mesti berkembang di Chad keyakinan diri.

Selalunya kanak-kanak pemalu yang tidak yakin dapat bersenam kerengsaan terhadap haiwan kesayangan dan orang tersayang. Setelah dewasa, kanak-kanak seperti itu memahami bahawa mereka belum mencapai apa-apa hidup, menunjukkan kejahatan kepada orang lain, menuduh mereka semua masalah.

Svetlana Voitenko, ahli psikologi kanak-kanak: “Keyakinan diri – Ini adalah konsep yang sangat luas. Perkembangannya dipromosikan dengan positif visi dunia, harga diri, harga diri yang mampan, kepercayaan kepada seseorang peluang dll. Keyakinan diri terbentuk, pertama sekali, ibu bapa, pendidikan rumah yang betul. Sudah tentu, penting dan hubungan dengan rakan sebaya, orang dewasa dan sekolah amnya suasana. Sekiranya kanak-kanak mempunyai masalah di sekolah, berbincanglah dengan guru atau psikologi sekolah. ”

Sekiranya seorang kanak-kanak telah bertambah tidak yakin, dia mungkin wujud ciri seperti:

  • pengasingan;
  • kekurangan komunikasi;
  • ketakutan;
  • tiruan buta terhadap anak yang yakin;
  • kesukaran menghubungi orang yang tidak dikenali;
  • rendah diri;
  • terencat akal, degil.

Dari mana datangnya ketidakpastian?

Penyebab ketidakamanan kanak-kanak yang paling biasa adalah keibubapaan dan perlakuan anak dalam keluarga dan persekitarannya yang terdekat. Walaupun paling banyak ibu bapa yang penyayang kadang-kadang melakukan kesilapan, mempercayai bahawa mereka bertindak kepentingan kanak-kanak. Pertimbangkan faktor utama yang mempengaruhi kanak-kanak tekad dan keyakinan.

anak

Ibu bapa adalah orang yang tidak selamat sendiri.

Cara ibu bapa melihat dunia dan situasi yang berbeza, bergantung pada pandangan dan tingkah lakunya sendiri. Sekiranya kanak-kanak ulang tanpa henti: “Lebih baik tidak mengambilnya, tetapi tiba-tiba anda kalah,” “Dan jika ia tidak berjaya, maka “,” Jangan campur tangan, jika tidak, ia akan menjadi lebih buruk, “kemudian dalam pemahaman kanak-kanak, standard pemikiran seperti itu menjadi perkara biasa. Dia memutuskan untuk keselamatannya sendiri, agar tidak kelihatan bodoh, untuk mengelakkan kerugian dan hukuman, lebih baik tidak mengambilnya apa-apa perniagaan, elakkan tanggungjawab.

Ragu-ragu tidak diwarisi, tetapi boleh dilakukan secara mendalam untuk duduk di bawah sedar. Kanak-kanak memproyeksikan tingkah laku dan kata-kata ibu bapa, mengurangkan harga diri, menganggap tidak bertindak sebagai yang terbaik pilihan.

Baca juga: bagaimana meningkatkan harga diri anak

Oleh itu, walaupun anda secara semula jadi pemalu, tidak tegas, cuba jangan menunjukkan kualiti ini, jangan beritahu anak bahawa dia boleh dikalahkan kerana dia tidak cukup kuat dan pintar. Sebaliknya, cubalah melahirkan anak inisiatif, berusaha untuk perkara baru.

Sekiranya ibu bapa terlalu yakin, anggaplah diri mereka paling penting pintar dan mahir, tidak bertolak ansur dengan mencabar tindakan mereka, maka anak tumbuh tidak mampu membuat keputusan bebas.

Adalah diperhatikan bahawa anak sulung dalam keluarga sering menderita rendah harga diri, mempunyai lebih banyak masalah dalam berkomunikasi dengan orang lain daripada mereka adik-adik. Hakikatnya ialah ketika rumah itu muncul anak pertama, ibu bapa mempunyai banyak kerisauan terhadapnya mengenai. Kebimbangan orang dewasa mengenai berapa banyak mereka mengatasi tanggungjawab ibu bapa mereka, dipindahkan kepada anak.

Kritikan berterusan, perbandingan, hukuman.

Sekiranya anda selalu mengkritik anak, abaikan pujian sebagai gantinya pencapaiannya, mengutuk pilihan bayi, tidak menghargai rakannya, banyak melarang, menuntut pemenuhan yang sempurna untuk semua perkara yang anak itu diambil, anda pasti memupuk rasa tidak selamat dalam dirinya, takut untuk menjalankan perniagaan penting.

Merobek jeritan, sering menghukum bayi, anda menyumbang kepadanya pengasingan, keterasingan, membunuh keyakinan diri dan kebaikan hubungan antara orang. Ketakutan yang kerap, ditambah dengan biasa buli dengan cara yang paling negatif mempengaruhi jiwa kanak-kanak. Membandingkannya dengan yang lain, memastikan bahawa ada yang lebih kuat, lebih pintar, cantik, anda mengurangkan harga dirinya. Seorang kanak-kanak dapat dengan mudah rapatkan diri dalam pengalaman dan ketakutan mereka sebagai kegagalan, dan sebagai hasilnya, berhenti berkembang secara normal sebagai orang, di dewasa tidak mempunyai kehidupan peribadi, tidak membina kerjaya, masih menganggap dirinya tidak layak dan tidak mampu.

Merealisasikan impian, rancangan anda dan keinginan.

Katakan ibu ingin menjadi pemuzik terkenal sepanjang hidupnya, tetapi kerana cinta pertama saya meninggalkan sekolah muzik dan selama-lamanya putus dengan impiannya, dan kemudian dengan cinta pertamanya. Sekarang Ibu, tanpa menyedarinya, memutuskan bahawa anaknya hanya perlu pendidikan muzik, dan menghantar bayi belajar bermain, sebagai contoh, pada biola, tidak mempertimbangkan kekurangan keinginan dan keinginan seorang kanak-kanak. Ayah pada masa kecil tersinggung oleh lelaki sihat yang kuat, dan sekarang, dia bersikeras seni tinju dan seni mempertahankan diri untuk kanak-kanak itu.

Pertimbangkan untuk memilih jalan anak sepanjang hidup, sama ada anda membuat unjuran keinginan anda sendiri, adakah anda mempertimbangkan kemampuan, kecenderungan dan aspirasi bayi.

Kegagalan dalam kehidupan sosial.

Masuk ke pasukan kanak-kanak, tadika pertama, kemudian sekolah, anak belajar menyedari dirinya sebagai keperibadian, keperibadian, mencari cara berinteraksi dengan rakan sebaya. Oleh itu kegagalan dan kesalahan dalam komunikasi, masuk ke syarikat yang salah, ejekan dan ejekan musuh, cinta bukan balasan, dll. sangat dilambangkan oleh kanak-kanak, menyebabkan lautan emosi. Sekiranya keluarga tidak menolong dalam masa untuk terus hidup masalah anak anda, maka mereka boleh mencetuskan perkembangan keraguan diri.

anak tidak pasti

Tidak mematuhi piawaian.

Dunia di sekitar kita mengenakan banyak stereotaip dan standard kepada kita. Jiwa kanak-kanak yang sensitif sangat terdedah kepada kritikan oleh mengenai penampilan, kewarganegaraan, agama. Aspirasi untuk menjadi seperti orang lain menghapus keperibadian, dan keinginan mengubah penampilan tanpa henti, menyembunyikan kekurangan sosok yang jauh, menyebabkan banyak kompleks. Tanpa sokongan orang tersayang, kompleks ini hanya akan tumbuh.

Sekiranya anda tidak menghina atau mengaibkan kanak-kanak, biarkan orang lain melakukannya. Beritahu anak anda lebih kerap bahawa anda berada percayalah dan benar-benar cinta!

Cara menolong anak anda menjadi lebih yakin

  • Jangan buat perbandingan. Membandingkan Anak Sendiri dengan yang lain, bukan dari segi “oh, bagaimana rupa anda dan Lena”, tetapi, sebagai contoh, “Lena boleh membuat kerja rumah sendiri untuk masa yang lama, dan anda anda tidak akan berdikari dengan cara apa pun “, atau” memalukan untuk tidak pergi periuk, semua orang sudah dapat, walaupun Petya kecil, “menuju ke arah yang kurang harga diri anak. Biarkan bayi menyedari bahawa dia adalah siapa dia dan anda menghargai dia dengan cara itu. Anda boleh membandingkannya dengan dia, semalam, hari ini. “Hari ini anda baik-baik saja, semalam anda tidak semuanya berjaya, tetapi anda berusaha mengekalkannya “;
  • Hargai pada anak apa yang dia miliki. Untuk keinginan untuk berkembang di Chad kualiti dan kebolehan terbaik, anda Anda mungkin tidak menyedari bagaimana anda kehilangan apa yang diberikan kepada anak. Pada anda bayi belum datang, dia masih akan belajar segala-galanya, dan mendorong dan memujinya perlukan hari ini, untuk apa yang dia sudah tahu bagaimana dan berusaha untuk menunjukkan kepada anda. Puji kemenangan kecil, kerana bagi seorang anak mereka boleh menjadi sangat baik ketara. Tunjukkan minat dalam urusannya, kejayaan dan kegagalan;
  • Percaya pada bayi. Jangan sekali-kali memberitahu anak bahawa dia bodoh, tidak berbakat, tidak berbakat. Jangan memandu sendiri dengan pemikiran seperti itu, anda mempercayai kejayaan anak dan mendoakan yang terbaik untuknya. Katakan kepada anak bahawa dia istimewa, jelaskan kepunyaan anda keyakinan terhadap kejayaannya;
  • Arahkan anak itu pada tindakan yang diperlukan, tetapi dengan berhati-hati. Semasa kanak-kanak mengumpulkan teka-teki dengan 50 elemen, tawarkan kepadanya teka-teki 70, kemudian – dari 100. Jika dengan yang baru “langkah” yang tidak dilakukannya dengan baik, cari yang lebih mudah gambar teka-teki;
  • Biarkan anak anda tahu bahawa ibu boleh menjadi keliru: “Ehh … apa yang telah saya buat. Sekarang saya harus mulakan dari awal lagi. “Katakan kepadanya bahawa anda juga memerlukan sokongan: “Seryozha, saya sangat memerlukan sokongan anda sekarang. Peluklah saya”;
  • Kritikan secara sederhana. Jangan keterlaluan kritikan, selalu ingat bahawa jumlah pujian mesti melebihi kritikal ucapan. Jangan sekali-kali mengkritik anak dengan orang luar, jangan bincangkan kegagalannya;
  • Mengkritik bukan anak itu sendiri, tetapi tingkah lakunya. Contohnya, katakan mencubit itu buruk, bukan anak itu buruk seorang budak lelaki. Pilihan kedua akan mengurangkan harga diri keturunan secara mendadak, sementara yang pertama tidak akan mempengaruhi dia;
  • Hak untuk memilih dan memilih. Beri bayi peluang untuk turut serta dalam membina kehidupan anda, dengarkan pendapatnya, sangat berhati-hati dan tidak betul membetulkan pandangannya. Ajar bayi untuk menyatakan pendapat, kadang-kadang saya berdebat dengan anda, bukan memusnahkan kewibawaan anda;
  • Tetapkan tugas yang boleh dilakukan. Jangan memuat turun anak supaya dia tidak mempunyai masa untuk dirinya sendiri, hobinya dan rakan. Anda juga tidak perlu menuntut yang mustahil bagi bayi. “Saya akan menulis setiap bahagian, jika anda naik 15 kali “,” Sehingga malam itu keseluruhan buku teks dikaji dan diceritakan semula “;
  • Galakkan komunikasi dan persahabatan. Jangan mengasingkan seorang anak dari rakan sebaya, sebaliknya, mengajak rakan-rakannya untuk berkunjung, atur pesta kanak-kanak, lepaskan majlis seperti itu bayi anda;
  • Jangan membandingkan sifat watak anda seorang anak dengan kualiti anak-anak yang anda miliki di rumah;
  • Galakkan anak anda bermain dengan anak-anak yang lebih muda kanak-kanak. Ini akan memberinya keyakinan terhadap kebolehannya;
  • Bercakap tentang perasaan anda. Jangan lupa ulangi kepada anak bahawa anda mencintainya dan menghargai dia dan dia Kesejahteraan adalah penting bagi anda. Ajar anak anda untuk bersama anda terus terang, berminat dalam urusannya, bertanya tentang mood dan perasaan. Luangkan masa untuk bayi, bermain, belajar, menghadiri tempat yang menghiburkan;
  • Jangan menjerit atau memukul. Hukuman yang serupa mampu membunuh keyakinan, cinta dan harga diri pada anak;
  • Galakkan inisiatif anak anda dalam mengatasi rasa malu, perhatikan dan nilaikannya tepat pada waktunya;
  • Bersikap konsisten dan logik. Kawal pengalaman negatif anda sendiri yang boleh mengakibatkan tingkah laku tidak logik. “Adakah kerja rumah betul-betul selepas sekolah – tidak baik, kerana saya tidak mempunyai masa untuk mencuci pinggan, kemudian, tetapi berjaya mencuci, terlalu teruk, ketika sekarang anda mempunyai masa untuk belajar “;
  • Luahkan hati dengan anak anda, beri dia peluang untuk bercakap, berkongsi sakit. Tanya dia jika dia tidak mengatakan apa-apa Lakukan dengan bijaksana dan mesra.

Kelayakan yang mencirikan anak yang berkeyakinan diri

  • Keupayaan untuk menjadi pemimpin;
  • Persepsi kritikan yang mencukupi;
  • Keupayaan untuk melindungi diri dan orang lain;
  • Kestabilan emosi;
  • Kesenian.

Sekiranya anda benar-benar ibu bapa yang penyayang, maka anda pasti akan menemui pendekatan kepada anak, betul atau tidak membenarkan kesilapan dalam didikan dan hubungan. Cinta dan keinginan anda untuk rasa tidak selamat anak anda akan berlaku.

Kami juga membaca:

  • 12 petua untuk membesarkan anak yang yakin
  • 10 petua untuk mengajar anak anda mempercayai diri sendiri dan apa-apa menjadi takut
  • Bagaimana membesarkan dan membesarkan anak yang optimis?
  • Bagaimana untuk melalui krisis masa kanak-kanak dan remaja dan memupuk keyakinan dan kebebasan dalam diri anak
  • Nasihat buruk: bagaimana membesarkan anak tidak selamat

Cadangan: bagaimana membesarkan orang dewasa yang berjaya dari kanak-kanak

anak yakin

  1. Sekiranya anda ingin mengubah sesuatu pada anak – mulakan dengan diri sendiri. Ingat, anak-anak menyalin ibu bapa.
  2. Puji anak anda untuk berjaya dan jangan memarahi dia kerana gagal.
  3. Beritahu bayi anda apa yang baik, bukan yang tidak baik untuk dilakukan.
  4. Buat formula cadangan ringkas dengan anak anda seperti: “Saya yang terbaik, “Saya berjaya.”
  5. Belajar untuk mengganti pemikiran negatif dengan yang positif. Sekiranya bayi tidak tahu bagaimana menyanyi dengan indah, katakan kepadanya: “Tetapi anda menarik dengan baik!”.
  6. Lebih kerap mengatakan kepada bayi bagaimana anda mencintainya bahawa anda menyukai dia percayalah.
  7. Sokonglah semua usaha bayi anda, walaupun ia muncul pelik pada awak.
  8. Berusahalah untuk selalu objektif dalam hubungan yang berbeza tindakan anak anda.

Video: Bagaimana membina keyakinan dan keyakinan diri pada anak-anak? Keibubapaan. Sekolah ibu

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: