Anak malas: bagaimana menangani kemalasan masa kanak-kanak dan cara mengajar anak bekerja

Hebat jika anak anda adalah penolong yang baik, yang, tanpa peringatan, membersihkan bilik, membuang sampah, membuang mainan, berjalan dengan anjing. Walau bagaimanapun, tidak semua ibu dan ayah bertuah. Sebilangan ibu bapa melawan anak-anak kecil setiap hari “orang malas”, kesal dan kadang-kadang menangis. Dari mana asalnya kemalasan anak-anak? Bagaimana membiasakan anak yang malas bekerja?

Kandungan artikel

  • 1 Apa yang boleh disembunyikan di sebalik kemalasan anak?
    • 1.1 Cara mengajar kanak-kanak untuk bekerja – nasihat daripada ahli psikologi
    • 1.2 Pendapat ibu bapa dari forum
  • 2 Video: Anak saya malas! Apa yang perlu dibuat

anak malas

Apa yang boleh disembunyikan di sebalik kemalasan anak?

Ahli psikologi mendakwa bahawa kemalasan pada kanak-kanak tidak muncul secara kosong lokasi. Anda mungkin akan melihat sebab-sebab sebenar yang menjengkelkan itu tingkah laku sekiranya anda melihat bayi anda dengan teliti.

1. Kekurangan motivasi

Ingatlah, dengan mata yang membakar anak-anak melakukan apa yang mereka lakukan suka. Tetapi sebaik sahaja orang dewasa mengubah kerja rumah tugas membosankan, tugas membosankan dan monoton, pada seorang kanak-kanak minat hilang, dan sebarang aktiviti menjadi beban.

2. Perangai

Ciri psikologi dan ciri individu personaliti adalah apa yang dilahirkan oleh anak-anak. Kecil phlegmatic lambat, tetapi dari luar nampaknya dia tidak mahukan apa-apa untuk dilakukan. Namun, tidak ada gunanya mendorongnya; dia akan bekerja mengikut kadar anda sendiri. Bayi kolerik kadang-kadang dianggap malas, yang suka bermain tetapi mendapati pembersihan mainan membosankan pekerjaan.

3. Keraguan diri

Kadang-kadang kemalasan menyembunyikan keengganan untuk belajar sesuatu yang baru, takut akan kegagalan. Sekiranya kanak-kanak itu tidak yakin dengan kemampuan mereka sendiri, pemalu, bergantung secara psikologi pada ibu bapa, dia sering takut dengan tanggungjawab dan aktiviti baru. Orang dewasa pun tidak mahu untuk melakukan perkara-perkara di mana mereka merasa tidak berjaya. Namun, mereka membenarkan diri mereka, dan mereka melekatkan label pada bayi gelandangan.

4. Kerja berlebihan

Sekiranya rutin harian kanak-kanak terlalu padat dan tepu (tadika, pusat pengembangan, kolam, kelab tarian), kemalasan muncul kerana terlalu banyak elemen.

anak terlalu banyak bekerja

Di samping itu, kemalasan boleh menjadi tindak balas terhadap kekurangan. bermain aktiviti dan aktiviti fizikal ketika ibu bapa mahu membesarkan anak yang ajaib. Dalam kes ini, kanak-kanak prasekolah tahun sedang dalam kajian berterusan, dan keperluannya untuk permainan dan pergerakan berterusan tidak berpuas hati. Terdapat dangkal keletihan psikologi yang lancar mengalir keengganan untuk bertindak.

5. Penjagaan berlebihan

Kadang-kadang orang dewasa sendiri mengajar anak-anak untuk menjadi malas, membataskannya kemerdekaan pada usia muda. “Kenapa awak mengambil masa yang lama menggali sekeliling? Mari bantu, ”ibu dan nenek selalu berkata mula membersihkan mainan untuk serpihan, memberi makan, menggayakannya. Sudah tentu warga emas melakukan ini dengan lebih pantas dan tepat. Walau bagaimanapun cara mereka mengembangkan kebiasaan menunggu anak orang lain akan melakukan semua pekerjaan untuknya.

Jadi, kemalasan kanak-kanak tidak muncul entah dari mana, paling sering ia berlaku membentuk, memelihara dan menyuburkan ibu bapa dan saudara-mara yang lain. Menciptakan keadaan “rumah hijau” yang menghalang kanak-kanak membuat dan betulkan kesilapan, ambil inisiatif, pilih yang menarik kelas, orang dewasa dengan itu menaikkan pondok. Namun begitu Jangan putus asa – ada jalan penyelesaiannya. Dalam keadaan dengan kemalasan masa kanak-kanak, seperti masalah pedagogi dan psikologi yang lain, pencegahan jauh lebih baik daripada penawar.

Cara membiasakan anak bekerja – nasihat daripada ahli psikologi

1. Contoh peribadi

Kanak-kanak kecil belajar perkara baru dengan meniru ibu bapa mereka. Sekiranya bayi dengan awal kanak-kanak melihat bahawa ibu dan ayah tidak senang dengan rumah tugas, dia akan menyalin tingkah laku mereka juga mengabaikan tugas ibu bapa. Oleh itu tidak apabila kanak-kanak menunjukkan rasa tidak puas hati dengan pekerjaan mereka, sebaliknya anda tidak akan dapat menanamkan rasa cinta kepada anak.

2. Promosi inisiatif

Jangan berusaha untuk memenuhi semua tanggungjawab untuk anak-anak anda, berikan mereka peluang menikmati kemerdekaan. Ini benar kanak-kanak berumur tiga hingga empat tahun yang sangat berminat untuk melakukan perkara yang sama sama dengan ibu bapa. Oleh itu, lupakan perkataan “jangan campur tangan,” “anda masih kecil. “Sekiranya kanak-kanak mahu mencuci pinggan, tuangkan tempat tidur pondok, jangan ganggu dia. Lebih-lebih lagi, dia mesti melakukan kerja itu sendiri, biarkan malah akan memakan masa setengah jam dan bukannya lima minit anda. Tetapi yang kecil akan ada sebab untuk membanggakan diri sendiri.

Kami juga membaca: cara mempromosikan anak

3. Pendekatan kreatif

Kadang kala kanak-kanak tidak mempunyai inspirasi yang cukup untuk bertindak. Ke meyakinkan bayi untuk meletakkan mainan di tempat, beberapa ibu bapa gunakan “roti halia” (kartun, makanan) atau mengancam dengan “cambuk” (hukuman). Ahli psikologi percaya bahawa pendekatan ini membunuh keinginan bersusah payah. Sebaliknya, mereka menasihatkan untuk menjadikannya tidak menarik pekerjaan, seperti membersihkan, dalam permainan yang menarik. Contohnya, kumpulkan kereta lumba dan anak patung. Atau bersembunyi di tengah-tengah mainan beberapa “rahsia” kecil dan cuba mencari bersama dia.

4. kritikan yang munasabah

Agar tidak menghalang anak dari keinginan untuk bekerja, melepaskan kritikan yang tidak membina. Lebih faham mengapa anak anda tidak dapat mengatasi pelajaran sekolah, tidak dapat belajar puisi untuk matinee. Beri nasihat bayi anda – apa yang dia perlukan untuk memastikan bahawa lain kali dia berjaya. Namun, tidak panggil anak-anak orang malas dan orang bodoh, itu bukan hanya anda mereka bekerja, tetapi juga menurunkan harga diri.

5. Tugas isi rumah

Cuba berikan perkara-perkara tertentu kepada generasi muda. arahan, lebih-lebih lagi, mereka mesti spesifik dan benar-benar perlu, tetapi tidak dicipta untuk tujuan pendidikan.

Oleh itu, kanak-kanak berumur 3-4 tahun boleh:

  • bersihkan mainan di belakang anda;
  • menolong pengaturan meja;
  • habuk;
  • untuk berpakaian, mencuci dan menggosok gigi.

Seorang kanak-kanak berumur 5-6 tahun sudah mengetahui bagaimana:

  • bersihkan bilik anda sendiri;
  • lipat pakaian anda di tempat;
  • jaga haiwan kesayangan anda;
  • membuat dan meletakkan katil;
  • untuk menjaga adik atau adik perempuan.

Pada usia 7-9 tahun, kanak-kanak dapat:

  • mengosongkan;
  • pergi ke sekolah sendiri (tentu saja, dengan ibu saya kawalan);
  • basuh pinggan;
  • menolong nenek di negara ini;
  • buat sandwic.

Kami juga membaca:

  • 6 cara untuk memotivasikan anak
  • 9 petua mudah untuk mengajar anak anda di rumah
  • Cara mengajar anak untuk membuat pesanan

Pendapat ibu bapa dari forum

keamanan

mashkin29 Saya fikir kanak-kanak malas tidak berlaku…. бывают ленивые родители :) которые не сумели заинтересовать своего ребенка, найти сberdialog dengannya, menyampaikan keperluan untuk apa yang mereka mahukan darinya … dan semua ini bermula dari sekitar 6 bulan, dan setelah 3 tahun amnya lewat. berapa umur awak, dan sejak bila dia malas? untuk yang mana arahan?

alenkin92Kanak-kanak sering menyala dengan cepat dan kemudian keluar. mereka tidak suka melakukan monoton, membosankan, kerja yang tidak menarik.

Polina Sekarang terdapat banyak kanak-kanak yang tidak mahu buat apa-apa. Dan kita, ibu bapa, harus dipersalahkan. Kami tidak hadkan mereka duduk di komputer, kita tidak menghabiskan masa dengan anak-anak cukup masa. Dan anak-anak hanya menyalin ibu bapa mereka … Kita mesti melakukannya sendiri kurang malas, lakukan semuanya bersama anak-anak. Dan inilah yang dinyatakan ahli psikologi mengenai kanak-kanak moden dan masalah mereka dengan kekurangan inisiatif dan kemalasan.

Walau apa pun tugas dan tugas rumah tangga harus dihukum kerana salah laku dan salah laku. Sebaliknya, dorong anak-anak untuk membuat kerja rumah. Contohnya tinggal lebih lama di zoo atau menonton wayang.

Dan tentu saja, jangan lupa memuji bayi ketika dia masuk kali pertama akan membantu anda dalam apa jua perniagaan atau mendapat kebaikan penilaian. Selalunya pujian ibu bapa menjadi yang utama insentif untuk mengajar anak bekerja.

Kita membaca juga: Adakah malas “malas” kanak-kanak: apa yang ada di belakang kemalasan kanak-kanak? apa yang ada di belakang kemalasan anak-anak, apa sebabnya. Cara menolong anak anda mencari Aktiviti menarik yang dapat mengatasi rasa tidak peduli. Petua ibu bapa bagaimana menangani kemalasan masa kanak-kanak —Http: //razvitie-krohi.ru/psihologiya-detey/tak-li-lenivyi-lenivyie-deti-chto-skryivaetsya-za-detskoy-lenyu.html

Video: Bayi saya malas! Apa yang perlu dibuat

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: