Adakah kanak-kanak yang begitu malas dan malas: apa yang ada di belakang kemalasan anak?

Ibu bapa sering menghadapi kemalasan masa kecil. Walau bagaimanapun di sebalik keengganan untuk melakukan sesuatu, ciri mungkin tersembunyi perangai, kerja berlebihan, keraguan diri, penjagaan berlebihan dan hanya kekurangan motivasi. Adalah sangat penting untuk menolong anak anda mencarinya minat yang memotivasinya akan membantu mengatasi rasa tidak peduli. Ia adalah tugas orang dewasa. Petua untuk ibu bapa mengenai cara menangani taska kemalasan.

lenivy`i`-rebenok

Setiap ibu bapa pasti malas seorang kanak-kanak. Situasi seperti itu sangat menyusahkan kita dan menimbulkan kemarahan dan kebencian. Mengapa, kami berusaha sangat keras untuknya, dan dia malah mencuci pinggan tidak mahu! Kami membayar wang untuk bahagian itu, dan dia menolak di sana untuk pergi! Selalunya ibu bapa merosakkan dan membuang hati: “Apa anda adalah anjing yang malas! “,” Tidak mahu melakukan apa-apa! “,” Loafer! “.

Dengan mengatakan ini, orang dewasa semakin memperkuatkan anak dalam dirinya keengganan untuk melakukan sesuatu. Bummer sangat menyedihkan, baiklah, baiklah. Sebab apa lagi untuk mencuba? Kita sendiri meletakkan label pada anak, kepada siapa dia akan cuba memadankan lebih jauh.

Sebenarnya, di kalangan kanak-kanak tidak boleh menjadi orang yang malas, kerana setiap orang kecil adalah pelbagai jenis keinginan dan tenaga. Hanya ada lelaki yang dewasa sehingga anda menemui pendekatan yang tepat.

Di sebalik apa yang kita panggil kemalasan anak, mungkin ada banyak alasan yang berbeza untuk difahami. Mengetahui yang sebenarnya alasannya, anda dapat memberikan bantuan yang tidak ternilai untuk keperibadian yang semakin meningkat.

Sebab-sebab kemalasan bayi

  1. Perangai Sifat kongenital saraf sistem mempengaruhi sifat watak, menentukan individu ciri-ciri manusia. Sangat sukar bagi kanak-kanak atau kolerik kelas yang memerlukan fokus jangka panjang dan ketabahan. Ini lebih seperti phlegmatic dan melankolis. kepada anak-anak. Tetapi orang phlegmatic yang tenang dan seimbang tidak mahu menyelesaikan tugas di mana anda perlu bertindak balas dengan cepat dan aktif untuk berkomunikasi.
  2. Keraguan diri dan ketakutan terhadap kemungkinan kegagalan. Ia berlaku bahawa seorang anak enggan membuat persembahan beberapa jenis tugas kerana takut akan kegagalan. Contohnya, tidak ingin menyediakan laporan yang perlu dihantar, kerana dia mempunyai pengalaman bercakap awam yang negatif, atau hanya dia takut memperhatikan dirinya sendiri, mengalami rasa malu. Inilah sebabnya sudah psikologi dan terletak pada harga diri yang rendah, rasa tidak selamat kekuatan sendiri (Kami juga membaca: Tiga berharga kemahiran yang anda perlukan untuk mengajar anak anda – 3 jangan takut kesilapan).
  3. Kerja berlebihan. Mungkin anak anda begitu sarat dengan kajian, aktiviti ekstrakurikuler, bahagian sukan, yang tidak mempunyai masa untuk pulih secara fizikal? Lagipun dia akan memberontak dan menolak untuk menangani apa yang telah menjadi luar biasa aktiviti. Di samping itu, ia mengancam penyakit di mana badan mencari peluang untuk berehat. Jangan membandingkan anak anda dengan orang lain yang berjaya melakukan di mana sahaja. Semua kanak-kanak berbeza, dan mengejar seseorang adalah cara yang tepat untuk mencegah keinginan anda sendiri kanak-kanak.
  4. Penjagaan berlebihan. Selalunya orang dewasa sendiri mengajar bayi malas, tidak memberi peluang untuk bekerja keras. Ibu dan nenek membersihkan anak di bilik, melipat pakaian mereka, mencuci dia pinggan. Ketika bayi berusia 3-4 tahun berusaha untuk menolong di sekitar rumah, kami sering kita katakan kepadanya: “Kamu masih kecil, biarkan saya melakukannya.” Atau kacang tanah mahu berpakaian sendiri, dan kami, kerana takut terlambat, memakai dan memakai kasutnya. Taktik ibu bapa seperti itu secara beransur-ansur memadamkan keinginan anak kemerdekaan, dan kemudian kita tertanya-tanya siapa dia anjing malas.
  5. Dan akhirnya, alasan yang paling biasa: kekurangan motivasi. Kanak-kanak dan orang dewasa tidak akan mahu melakukannya yang tidak menimbulkan minat kepadanya. Minat mendorong seseorang kanak-kanak dari dalam, membuat anda ingin melakukan sesuatu, membantu menetapkan matlamat dan mencapai hasil sambil menikmati proses itu sendiri. Tugas orang dewasa: untuk membantu anak mencari minat dan ciptaan tersebut syarat untuk manifestasi.

Untuk membantu kanak-kanak berhenti menjadi malas, bantu saya mencari bidang aktiviti yang menarik baginya. Hasrat akan menjadi teras yang boleh diandalkan oleh seorang anak dalam kehidupan seharian, akan memberikan insentif untuk mengatasi pelajaran, pekerjaan rumah tangga. Akhirnya, ia akan meningkat keyakinan diri dan kejayaan keseluruhan kecil orang.

Cara menolong anak anda mencari sesuatu yang disukainya

  1. Kumpulkan sebanyak mungkin maklumat mengenai anak anda berminat. Bercakap dengannya tentang orang yang anda sayangi. kartun, permainan, aktiviti. Apa yang dia suka dan tidak suka menangani mengapa. Analisis apa yang anda tahu mengenai dia kecenderungan. Pasti anda dapat mengenal pasti kalangan yang berminat kawasan tertentu.
  2. Beri peluang kepada anak anda untuk mencuba tangan mereka dalam pelbagai arah. Contohnya, nampaknya anda kanak-kanak itu suka menari, tetapi dia tidak dapat menyedarinya, kerana tidak ada peluang untuk berurusan dengan mereka (tidak ada kelab seperti itu di sekolah, ibu bapa tidak boleh membawa jauh). Sekiranya anda benar-benar mahukan anak itu terbawa oleh perniagaan, perlu mengorbankan sesuatu dan mencuba diri anda.
  3. Jangan mengkritik atau memarahi keturunan ketika dia memilikinya sesuatu tidak berfungsi, ternyata “bukan dia”. Biarkan dia mencari dirinya sebanyak yang perlu. Tidak lama lagi dia akan serlahkan aktiviti yang paling menarik.
  4. Tunjukkan minat yang tulus kepadanya hobi. Bergembiralah dengan kejayaannya, kecewa dengan kegagalan, pujian atas pencapaian. Sertailah aktiviti jika boleh anak, berkongsi minatnya.

Merasakan sokongan anda, anak akan dapat menemui dirinya sendiri. Perniagaan kegemaran menolongnya memantapkan dirinya dengan kekuatannya sendiri, mengambil nyawa kedudukan aktif. Dan yang paling penting, dia akan yakin bahawa anda mencintainya, memahami dan menyokong. Ini akan menimbulkan rasa syukur dan timbal balik berhasrat menolong anda.

Baiklah, dan apabila anda melihat bahawa anak itu benar-benar malas, tidak boleh memaksa dirinya untuk melakukan sesuatu, perkara berikut akan membantu anda cadangan.

Melawan kemalasan anak-anak: petua untuk ibu bapa

  • Berikan tugasan tertentu. Contohnya “Kumpulkan mainan,” “Buang sampah,” bukan “Apa berantakan!” Segera lepaskan! “(Kami juga membaca: bagaimana mengajar anak menolong di sekitar rumah);
  • Pertimbangkan kehendak anak. Contohnya: “Rehat satu setengah jam dan duduklah untuk membuat kerja rumah anda “dan bukan” Duduklah sekarang untuk pelajaran! “;
  • Biarkan saya merasakan akibatnya. Contohnya: “Seluar dan baju berkerut, anda mesti membelai mereka” dan bukan “Sepuluh pernah berkata: gantung pakaian anda di dalam almari! “;
  • Raikan pencapaian. Contohnya, “Anda tidak terganggu, dan menyelesaikan kerja rumah dengan cepat dan betul! “;
  • Galakkan dan rangsangkan. Contohnya, “Bagus lihat betapa bersihnya anda! Sekarang kita boleh pergi bersama berjalan-jalan. ”

Baca juga: Anak malas: bagaimana memerangi kemalasan anak dan cara mengajar anak-anak bekerja

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: