9 petua mudah untuk mengajar anak anda bagaimana menolong kerja rumah

Anda sering dapat mendengar daripada ibu bapa bahawa anak-anak tidak menolong mereka di sekitar rumah. Mainan bertaburan di seluruh ruangan, pergunungan yang tidak dicuci perkakas dan, sebagai akibatnya, skandal harian, hukuman dan air mata. Bagaimana untuk memastikan bahawa bayi itu sendiri, tanpa mendesak menolong di sekitar rumah? Bilakah anda perlu mengajar anak-anak untuk bekerja? Dalam artikel kami Anda akan menemui sembilan petua mudah tetapi berkesan untuk berkembang penolong kecil.

bagaimana mengajar anak untuk menolong di sekitar rumah

Kami bermula dari awal kanak-kanak.

Sebaiknya mulakan mendidik anak-anak dalam pekerjaan rumah tangga dengan awal kanak-kanak. Biasanya anda tidak perlu memaksa anak kecil – dia sendiri berusaha untuk menolong ibu mencuci pinggan, dan ayah – buka kunci baut atau tukul paku. Maaf, ibu bapa mula menjauhkan diri daripada pembantu yang bersemangat, kata mereka, kita boleh mengatasinya sendiri. Adakah ia berbaloi tertanya-tanya apakah anak yang sudah dewasa akan menjawab permintaan pertolongan kegagalan? Dia sudah biasa dengan semua yang dilakukan di sekitar rumah tanpa dia. penyertaan.

Sudah pada usia dua tahun, bayi dapat menolong ibu, melaksanakan tugasan kecil. Yang penting anda boleh mempercayai anak-anak berbeza umur?

  • 2-4 tahun

Bayi berusia dua tahun dapat melakukan tugas mudah: bawa ibu buku, sarung tangan, atau dompet. Pada usia ini dia sudah Anda boleh membiarkan diri anda memakai dan menanggalkan sweater dan seluar anda. Ibu bapa harus menerangkan kepada anak di rak mana mereka berada. perkara sehingga dia meletakkannya di tempat mereka.

  • Berumur 4-5 tahun

Anak sudah boleh melakukan kerja yang lebih sukar: menguraikan mainan di tempat mereka, urutkan kaus kaki mengikut warna, lipat pakaian kotor di dalam bakul. Ia juga akan membantu ibu bapa membersihkan habuk, mengatur jadual dan menyebarkan pembelian. Yang paling penting, tunjukkan sayang, hargai pertolongannya.

  • 5 tahun ke atas

Sekarang anda boleh mengajar anak anda membersihkan diri secara berkala bilik sendiri. Berikan tanggungjawab berikut kepadanya: menjaga untuk bunga di taman asuhan kanak-kanak, pembersihan tempat tidur setiap hari, mengumpulkan beg galas di tadika. Dari usia tujuh tahun, biarkan dia berjalan anjing di jalan (jika bukan keturunan besar) dan masak makan malam, walaupun akan ada sandwic biasa.

Sekiranya anda tidak dapat menanamkan cinta kerja selama dua tahun kepada kanak-kanak itu, cubalah membiasakan diri dengan kemurnian pelajar sekolah yang lebih muda. Tidak berhati-hati agar tidak terlambat. Kami juga membaca: Mengapa kanak-kanak harus menolong di sekitar rumah?

Petua Pendidikan Penolong

Cadangan kami akan membantu orang dewasa untuk memimpin dengan betul. diri anda dalam proses mengajar anak ke rumah tangga masalah.

  1. Lakukan bersama. Mungkin yang paling banyak Frasa umum ibu yang sibuk biasanya terdengar seperti ini: “Pergi bermain, tolong, saya sangat sibuk sekarang.” Ia adalah kesalahan serius dalam proses penting mendidik yang sebenar pembantu. Jangan buang bayi, buat kerja rumah bekerjasama. Biarkan dia tinggal bersamamu di dapur, beri dia mengambil bahagian dalam menguli doh, membuat salad atau penetapan meja. Atau letakkan papan seterika mainan di sebelahnya nyata dan “besi” bersama. Jangan berkongsi kerja rumah dan bercakap dengan anak-anak. Contohnya, membersihkan diri di bilik kanak-kanak, ceritakan sedikit kisah tentang mainan itu tidak berjaya mencari kotak kegemaran anda, dan terima kasih penolong kecil.
  2. Puji bayi atas pertolongan. Galakkan sihir dengan kata-kata yang diterima dengan baik oleh kanak-kanak dan orang dewasa: “Hanya anda yang dapat melakukan pekerjaan ini dengan sangat baik!” Seorang kanak-kanak, menyedari keunikan dan kepentingannya sendiri dalam proses tersebut mengumpulkan pembalut gula-gula atau membersihkan habuk di rak akan senang untuk menolong anda dengan apa yang diketahui olehnya. (Kami juga membaca: Bagaimana mendorong anak dengan betul?)
  3. Pertimbangkan kehendak anak. Maklum kecenderungan kanak-kanak terhadap aktiviti tertentu. Bagi sebilangan seperti pembersihan rumah, yang lain lebih suka membersihkannya mainan atau menyusun semula buku yang memerlukan tumpuan dan ketelitian. Biarkan setiap anak melakukan apa yang paling dia lakukan suka. Untuk hasil terbaik, buat senarai. kerja rumah yang sesuai dengan usia kanak-kanak dan anaknya kebolehan, dan biarkan dia memilih mana yang dia mahukan untuk memenuhi. Anda mungkin terkejut dengan pilihannya!
  4. Bersihkan keseronokan. Malah membosankan setiap hari kerja dapat dengan mudah diubah menjadi aktiviti yang menyeronokkan. Penjinakan pembersih vakum di bilik kanak-kanak, mencuci pinggan dengan “gelembung sihir” dan mencari “harta karun” dalam pakej dengan produk yang dibawa ibu kedai. Walaupun kerja rumah yang sederhana boleh menjadi menarik. pengembaraan dalam kehidupan anak kecil.
  5. Jangan mengharapkan produktiviti yang tinggi. Tidak mengharapkan anak kecil membuat kerja rumah dengan segera sangat baik. Oleh itu, jangan bersumpah jika dia memecahkan pinggan selama ini basuh, masukkan garpu di petak sudu atau ubah lantai anda dek kapal. Bersedia untuk apa yang anda perlukan banyak yang perlu dibuat semula setelah percubaan pertama pembantu kecil itu. Sekiranya tetapi dia tidak berjaya sekaligus, terangkan dengan bijak bagaimana anda boleh perbaiki ralat. (Kami juga membaca: Menghukum atau tidak untuk kanak-kanak salah laku rawak?)
  6. Bersabarlah. Sekiranya kanak-kanak memerlukan banyak masa untuk memenuhi pesanan, jangan mendorong, jangan mengganggu mereka jangan memarahi dia kerana lambat, jika tidak, dia mungkin takut dan enggan menolong lain kali. Dan sekiranya ibu akan sentiasa selesaikan kerja untuk kanak-kanak, maka mereka tidak akan memahami betapa pentingnya membawa memulakan perniagaan hingga akhir.
  7. Jangan menghukum dengan kerja. Anda membuat besar satu kesalahan jika anda menganggap kerja rumah sebagai hukuman kerana salah laku. Anak tidak boleh menganggap bahawa ia membersihkan mainan atau mencuci pinggan kerana dia melakukan sesuatu hari ini salah. Buat katil, basuh pinggan, baringkan mainan di tempat selalu perlu, tanpa mengira tingkah laku.
  8. Jangan membayar kerja rumah. Tidak pernah memberi ganjaran kepada anak-anak dengan wang untuk kerja-kerja rumah. Sekiranya anda mahu pahala anak anda untuk pekerjaan yang dilakukan dengan baik, pergi bersama seisi keluarga pada hujung minggu ke kebun binatang, ke gelanggang atau ke sarkas. Ingatlah bahawa kerja rumah tugas tidak boleh diambil sebagai subjek tawar-menawar. Mereka adalah bahagian semula jadi yang sama dalam kehidupan kanak-kanak sebagai permainan, komunikasi dengan rakan dan belajar. (Kami juga membaca: Anak-anak dan wang saku. Bagaimana ajar anak berkaitan dengan wang)
  9. Jangan membahagikan kerja kepada gadis-gadis yang girish dan boyish. Selalunya kanak-kanak perempuan suka bermain dengan teknologi, dan budak lelaki lebih suka bermain-main di dapur. Oleh itu tidak perlu berkongsi tugas rumah tangga menjadi dua kumpulan besar: untuk kanak-kanak perempuan dan untuk budak lelaki. Anak perempuan dan anak lelaki harus membersihkan bilik, mencuci pinggan, menjahit butang, menjaga tanaman dan juga tahu cara membuat tukul kuku.

Kami juga membaca:

  • 6 cara untuk memotivasikan anak
  • Cara mengajar anak untuk membuat pesanan dan kebersihan
  • Cara menaikkan tanggungjawab pada anak
  • Apa yang perlu dilakukan sekiranya anak malas – bagaimana menangani anak kemalasan
  • Cara mendidik semula anak yang manja

Sekiranya anda membuang pakaian di sekitar apartmen, jangan bawa barang pinggan selepas makan malam, jangan membuat tempat tidur pada waktu pagi, jangan harap bahawa anak anda akan membesar dengan bersungguh-sungguh dan kemas. Mahu anak membersihkan diri? Tunjukkan kepada mereka contoh positif!

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: