5 sebab utama mengapa kanak-kanak berbohong

Hampir setiap ibu bapa lambat laun menghadapi keadaan di mana kanak-kanak itu tidak mengatakan apa-apa atau “menipu”. Penting untuk menganalisis perkara utama yang dapat menentukannya. menipu. Pembohongan kanak-kanak jarang sukar: jangan membandingkannya dengan kemunafikan profesional terhadap orang dewasa. Bayi biasanya tidak mahu membahayakan seseorang atau menyinggung perasaan, sukar untuk sedar mengejar matlamat mementingkan diri sendiri. Selalunya, tingkah lakunya diperkatakan keinginan untuk mengelakkan hukuman atau meningkatkan kredibiliti anda di mata orang lain (rakan sebaya atau orang tua). Pembohongan kanak-kanak boleh berlaku hanya hiburan dan keseronokan, tetapi selalunya menunjukkan perkara yang mendalam masalah yang tidak dapat diabaikan. Setiap masalah, yang terletak pada pembohongan zaman kanak-kanak, memerlukan yang istimewa pendekatan.

pembohongan bayi

Ahli psikologi Lawrence Cartner, pengarang lima buku mengenai psikologi kanak-kanak, mengenal pasti lima sebab utama memaksa kanak-kanak menggunakan pembohongan. Kami menerangkan masing-masing.

1. Takut akan hukuman

Kanak-kanak takut akan hukuman. Masalahnya amat teruk sekiranya ibu bapa, dari pihak mereka, terlalu mahukan. Contohnya meningkatkan kebebasan pada kanak-kanak berusia lima tahun, mereka memerlukannya dia melakukan pembersihan di biliknya, dan membersihkan diri dari meja selepas itu makanan. Ketika ditanya adakah dia melakukannya, sayang dia menjawab “ya,” walaupun dia benar-benar melupakannya … Itulah. apabila dia melupakan tugasnya atau mengabaikannya, dia mungkin cuba menipu. Akibatnya, ibu mengadu perkara itu kanak-kanak itu berbohong, tetapi di bawahnya ada masalah yang sama sekali berbeza – harapan yang tinggi untuk anak.Para ibu bapa tidak selalu menilai kemampuan kanak-kanak dengan secukupnya, dan mereka harus menyesuaikan diri dengan keadaan; kadang-kadang satu-satunya cara untuk melakukan ini adalah untuk berbohong.

2. Harga diri

Setiap kanak-kanak ingin menonjol dari orang ramai. “Menyombongkan diri” cerita dan cerita fiksyen – semua ini cukup semula jadi, jika tidak mencapai titik kritikal tertentu. Bayi kerap membesar-besarkan status sosial seseorang, boleh mencubanya cara untuk “melepaskan diri dari kenyataan”, yang menyebabkannya tidak berpuas hati.Mereka cuba kelihatan lebih baik di mata rakan seperjuangan. Contohnya, mereka mengatakan bahawa mereka bertemu dengan bintang rock, atlet atau pelakon terkenal, atau membesar-besarkan pendapatan ibu bapa. Sekiranya perkara ini jarang berlaku, anda tidak perlu risau bahawa kanak-kanak itu berbohong: membual dan “permainan superman” untuk kanak-kanak – perkara biasa.

Tetapi jika anak itu berulang kali membesar-besarkan sosialnya status, ini bermaksud bahawa dia serius tidak berpuas hati dengan dirinya sendiri. anda boleh mengetahui mengapa ia terasa tidak berguna atau dihina. Mungkin mereka tidak memperhatikannya? Mungkin di atasnya ketawa dan mengaibkannya? Pakar itu mungkin menyatakan di sini masalah dengan harga diri, dan ibu bapa mesti mengetahui sama ada semuanya bayi okay di tadika atau sekolah. Ada kemungkinan bahawa dia tidak menjumpai di antara rakan sebaya atau kerap diserang oleh mereka. Anak-anak berbohong adalah hiburan dan keseronokan, tetapi juga boleh dibincangkan keperluan untuk bantuan psikologi.

Kami juga membaca:

  • Kami meningkatkan harga diri anak
  • Anak yang tidak pasti: bagaimana menolong anak anda menjadi lebih yakin
  • 12 petua untuk membesarkan anak yang yakin

3. Ekspresi tidak puas hati. Tunjuk perasaan

Pada usia 10-12 tahun – dan kadang-kadang jauh lebih awal – seorang anak cuba menggoyahkan autoriti ibu bapa. Pada usia ini bagi banyak kanak-kanak, kebohongan adalah cara untuk menentang sekatan, mencabar kewibawaan ibu bapa. Mereka berasa lebih tidak perlu memberitahu ibu bapa tentang semua perkara. Dalam situasi seperti itu, kanak-kanak malah soalan bermusuhan dapat diterima dengan permusuhan dari jawapan atau mengatakan pembohongan yang terang dan jelas. Terutama sekali masalah akut timbul di kalangan ibu dan bapa, berusaha dengan bersungguh-sungguh mengawal setiap langkah anaknya.Oleh itu, kanak-kanak dapat berbohong sebagai tindak balas kepada soalan yang dianggap sebagai manifestasi autoriti dan tekanan ibu bapa.

bayi berbohong

4. Pembentukan sempadan peribadi

Keinginan untuk berdikari adalah berdekatan dengan perenggan yang dijelaskan di atas. Ibu bapa tidak boleh lupa bahawa anak kecil sekalipun, tetapi orang yang memerlukan peribadi – itu tidak akan berlaku dikendalikan secara langsung oleh ibu bapa: berkomunikasi dengan rakan, minat.

Penjagaan yang berlebihan pada mulanya boleh menyebabkan rasa tidak puas hati dan kekasaran, dan seterusnya untuk menipu secara terang-terangan. Tidak berbaloi minta laporan yang tegas mengenai setiap langkah dari anak: cuba untuk mengetahui kehidupannya dalam format perbualan yang mesra – ini sedikit sebanyak melicinkan keadaan.

Ketika mereka bertambah tua, anak itu mula merasakan pentingnya kebebasan, kehidupan peribadi dan ruang peribadi. Dan lebih banyak lagi ibu bapa berusaha untuk melindungi dan mengawalnya, semakin banyak anak berbohong atau tidak bercakap. Selalunya anak-anak juga kurang ajar, menekankan keinginan untuk bersendirian dengan diri sendiri.

“Ke mana kamu akan pergi?” – “Tidak ke mana-mana.” “Apa yang kamu lakukan?” – “Tidak ada.” “Siapa adakah itu? “-” Anda tidak mengenalnya. ”

5. Masalah keluarga

Jangan tergesa-gesa untuk meletakkan kesalahan di bahu anda: paling sering berbohong dengan sebelah anak bercakap tentang rasa bersalah ibu bapa. Boleh jadi sama ada kesilapan dalam didikan, atau menyebabkan kesakitan mental kanak-kanak. Keadaan biasa: ahli keluarga selalu bersumpah antara mereka sendiri, yang tidak dapat mempengaruhi orang-orang yang sangat sensitif setiap perkara kecil adalah kanak-kanak.

Apabila kanak-kanak berbohong terlalu banyak, itu adalah tanda bahawa ada sesuatu dalam keluarga tidak seperti itu. Ini benar terutamanya dalam kes berbohong kecurian dan vandalisme ditambah. Sekiranya mangsa kenakalan kebudak-budakan ahli keluarga lain menjadi, ia memerlukan perhatian khusus – selalunya merupakan isyarat putus asa, tangisan pertolongan, dan banyak lagi ekspresif daripada perkataan.

Selalunya ini berlaku pada anak-anak yang ibu bapa mereka fikirkan perceraian. Beratur untuk mencuri atau merosakkan barang ibu bapa – sering tingkah laku seperti ini menyembunyikan usaha untuk memaksa ibu bapa bersatu lagi, sekurang-kurangnya sebentar. Motivasi ini tidak diakui oleh kanak-kanak itu, tetapi tindakannya jelas membicarakannya keperluan.

Kami juga membaca:

  • Pembohongan kanak-kanak: mengapa kanak-kanak itu berbohong dan bagaimana mengajarnya bercakap kebenaran
  • Bagaimana membesarkan anak yang jujur
  • Apabila khayalan kanak-kanak menjadi berbahaya

Pembohongan kanak-kanak: baik atau buruk?

Mengenai apa maksud pembohongan kanak-kanak dan maksudnya berbeza dengan berfantasi, kata seorang kanak-kanak yang sedang berlatih ahli psikologi A.V. Sorin:

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: