5 kesilapan yang dilakukan oleh semua orang ibu-ibu

Contohnya, anda akan ke sekolah dan mengetahui bahawa anak anda perlahan-lahan mengumpulkan apa yang dia katakan lima kali untuk menggosok gigi. Anda datang dan mendapati dia memakai satu kaus kaki lagi, awak katakan – “Saya tergesa-gesa,” dan dia seperti ini – “Saya memakai kaus kaki.” Dan secara amnya, bagaimana Mereka mengatakan video audio tidak sepadan. Dan pada masa itu ibu bapa menyedari bahawa ada sedikit masa yang tersisa sebelum jalan keluar, bermula buru anak anda, dia bergerak lebih perlahan, akibatnya – skandal di rumah, mood yang manja, hubungan yang manja.

Apa yang saya ingin katakan, kadang-kadang, supaya tidak terburu-buru anak-anak saya dan untuk menjadi konstruktif, anda perlu berhenti merasa kasihan pada mereka. Cinta tetapi jangan menyesal. Bangunkan mereka setengah jam lebih awal, mengetahui bahawa mereka lambat berpakaian tetapi jangan tergesa-gesa. Apabila anda meluru dia, dia gugup sistem jatuh ke dalam tekanan dan ia mula dilakukan dengan lebih perlahan lagi malah lebih menyusahkan kita sebagai ibu bapa, dan kita lebih kerap mengingatkan dia perlu tergesa-gesa di suatu tempat, dan dia lebih perlahan adakah.

Percayalah, ini tidak jahat. Sistem saraf mula berfungsi mod kecemasan, dan dia tidak menyedari bahawa pergerakannya, peralihan di suatu tempat dan tindakan, lebih perlahan daripada biasa. Anak kecil membesar otak mereka terbentuk, dan apabila kita sentiasa menyimpannya seperti itu dalam keadaan tertekan, mereka tumbuh berselerak, tidak mampu menumpukan perhatian, tidak dapat menyelesaikan tugas. Bagaimana akibatnya, keraguan diri, dengan harga diri yang rendah dan dengan kenyataan bahawa dia berfikir bahawa ada sesuatu yang salah dengannya, semua orang adalah orang, dan saya sendirian di sini seperti, “tangan saya tumbuh dari tempat yang salah.”

Dan semua ini membawa kepada kebiasaan kita cepatlah. Oleh itu, kirakan masa dengan betul. Minum kopi fikirkan anak-anak anda dengan baik. Gunakan pemasa untuk membuatnya berpindah dari satu proses ke proses yang lain.

Anda tahu, untuk anak kecil kaedah ini masih berkesan— jika cepat (mengambil masa 3 minit atau kurang), lukis jadual tindakan yang harus dilakukannya pada waktu pagi, dan dia berjalan, mencoret apa yang telah selesai. Gosok gigi tidur, mengambil beg, sarapan, memeriksa barang – ini dan keseronokan, dan anda memindahkannya dari proses ke proses.

Tetapi ingat bahawa kelajuannya masih akan lebih rendah, daripada anda, jadi jangan terburu-buru. Membina dengan betul proses.

Apabila anda berhenti menggegarkan anak-anak anda, anda akan melihatnya mood yang baik setiap hari ketika anda meninggalkan rumah, dengan syarat bukan hanya kepada anda, anak anda, tetapi juga kepada semua orang di sekeliling anda.

Ralat 4: memujuk untuk makan

Kesalahan keempat yang setiap orang buat sekurang-kurangnya sekali dalam hidupnya ibu bapa di planet Bumi adalah usaha untuk memujuk anaknya untuk makan. Dan ada yang membuat kesalahan ini setiap hari untuk beberapa masa dengan keteraturan yang dicemburui.

Sudah tentu, penting bahawa anak itu makan, tetapi kuncinya konsepnya ialah dia hanya makan ketika dia lapar.

Anda perlu memahami bahawa kita dibesarkan di sebuah negara di mana beberapa orang generasi telah mengalami kelaparan, dan kita secara genetik keinginan untuk memberi makan untuk menyelamatkan nyawa. Tetapi kanak-kanak moden di banyak makanan yang ada tidak pernah lapar. Mereka adalah mereka tidak tahu perasaan seperti itu ketika mereka “menghisap perut”, kerana anda mahu makan.

Oleh itu, rancang bagaimana anda akan memberi makan bayi dan bagaimana. Dan ambil semua makanan ringan. Makanan ringan merangkumi kompot, kuki, buah-buahan, segalanya dengan gula, jus. Ini semua makanan ringan. Atau pilih mereka dalam makanan yang berasingan, dan mempertimbangkan makanan penuh, penuh, atau buang sehingga ini tidak berlaku. Kerana semasa memasuki perut, badan gagal, tidak mahu makan, dan apabila anda memberi makan bayi tepat pada waktunya, tentu dia akan untuk mengatakan bahawa dia tidak mahu.

Penting untuk memberi anak anda kelaparan. Sehingga dia Saya mahu makan. Maka anda tidak akan menghadapi masalah. Saya dengar betul seperti yang dikatakan oleh kebanyakan ibu bapa – “Ya, jika tidak memujuk anak saya, dia tidak akan makan sehari, bahkan dua. “Saya katakan -” Saya percaya, tentu saja, tidak akan. “Kerana dia tidak dapat mengenal pasti perasaan ini lapar. Dia bahkan tidak tahu apa itu, dan apa itu, “apa yang saya mahukan adalah. “Tetapi kemudian dia memahami ini dan akan menggegarkan jiwa anda anda memberi makan kepadanya, atau dia akan membuka peti sejuk, masuk dan makan.

Mengapa anda perlu memberi makan bayi dengan betul ?! Betul – tanpa alat. Tanpa “untuk ayah”, “untuk ibu”, di sana, untuk konsert, kadang-kadang kanak-kanak tunjukkan boneka untuk memujuk mereka makan.

Tarik diri anda bersama. Percayalah, orang yang lapar tidak tidak akan pernah. Beri makan anak anda hanya semasa mereka lapar. Ayah pandai bekerja dengan ini. Mereka memberi makan kanak-kanak ketika mereka mahu makan sendiri atau ketika anak-anak mereka sudah – “Ayah, ayah, mari kita makan sesuatu.”

Saya tidak pernah melihat ayah yang memujuk anak-anak untuk makan, tetapi Saya melihat “tentera” ibu-ibu yang memujuk anak-anak untuk makan. Bawa diri anda tangan. Beri makan semasa anda lapar dan ingat bagaimana otak berfungsi dan mengapa sangat berguna bagi si anak untuk menyedari bahawa dia telah makan. Bukan koma nyatakan, bukan melalui alat. Ini sangat penting. Dan anda akan menjadi orangnya ibu bapa yang bahagia yang akan berkata – “Anak saya selalu makan dan makan berkelas, dan dengan senang hati. ”

Kami juga membaca: Anda tidak akan bosan: mengapa anda tidak boleh memaksa anak makan dengan paksa

Kesalahan 5: penjagaan anak-anak yang berlebihan

Nampaknya kami sejuk. Nampaknya kami panas. Nampaknya kita lapar. Nampaknya kita sendiri tidak boleh mengikat tali kasut dalam lima tahun atau untuk mengikat jaket. Dan ini mengambil kuasa dari anak-anak kita.

Atas pelbagai sebab, kami terlibat dalam jagaan hiper: bagi seseorang ini adalah salah anak, dan dia pengecut terhadapnya, tidak menyedari bahawa tugas utama kita – mengajar, bukan melakukan untuknya, tetapi mengajar, sehingga dia sendiri dapat melakukan semua ini untuk dilakukan, tetapi seseorang tidak mempunyai masa, dan lebih mudah baginya untuk mengikat kasutnya kanak-kanak, jaket, meletakkan beg galas di punggungnya dan memasukkannya ke dalam kereta, akan lebih pantas.

Ini adalah sebab yang berbeza, tetapi kesannya selalu sama. Anak-anak tumbuh bayi yang banyak perkara mudah yang ada di kehidupan seharian, di sekeliling mereka, berlaku, mereka berfikir bahawa mereka tidak seharusnya melakukan, dan orang lain.

Tetapi kita, ibu bapa yang dikasihi, perlu meningkatkan kakitangan atendan untuk anak-anak kita. Kami mahukan kami kanak-kanak membesar dengan kuat, yakin, maka mereka seharusnya belajar mengatasi kesukaran. Mereka boleh menerima dan tidak keluar. Mereka mesti belajar melakukan ini, jadi seseorang bertambah kuat, dia tidak menjadi kuat pada usia 30 tahun. Ia terbentuk setiap hari, mengatasi sedikit kesukaran setiap hari.

Ajar mereka menjaga diri. Ajar mereka mengawal diri. Di sini kawalan berlebihan dari luar membunuh kawalan diri dalaman. Akan datang masa di mana anda tidak dapat bersama mereka sepanjang hari. Ini ketika mereka masuk mereka akan pergi ke tadika, dan kemudian mereka akan bersekolah, dan anda, sebagai ibu bapa, seharusnya pastikan anak anda mempunyai kekuatan dalaman “tidak” yang mencukupi katakan pada beberapa ayat – “Dan mari kita lompat dari yang kedua lantai? “. Dia berkata,” Tidak, tentu saja. ”

Ini hanya mungkin apabila tumbuh secara bebas. oleh lelaki. Kami tidak melihat secara langsung bagaimana kami menguruskannya, bagaimana robot, dan mereka berhenti di dalamnya, dan mereka kehilangan harta benda ini buat pilihan anda sendiri.

Sayangnya saya mengenali kanak-kanak seperti itu, bukan satu, bukan dua, tetapi bukan tiga, sayangnya. Di sini mundur dua langkah dan beri dia peluang sekurang-kurangnya fikirkan, ada beberapa aktiviti di otak akan mula berlaku. Arahan membunuh kebebasan. Dan di pada awalnya menyentuh, kita mempunyai anak yang taat yang melakukan semua itu kita mahu, dan kemudian itu menakutkan kita, kerana mereka sendiri tidak dapat membuat langkah dalam hidup ini. Mereka mempunyai kemampuan atropik membuat keputusan. Anda hanya perlu memberikan tugasan, tetapi dengan cara itu dia akan melakukannya, biarkan dia memilih. Dan sekiranya anda ditanya anak, dan anda berkata, “Dengar, baiklah, selesaikannya entah bagaimana. Datang dan beritahu saya bagaimana anda melakukannya. “Inilah yang akan dipelajari oleh anak anda membuat keputusan bebas, membuat kesilapan, dan kemudian keluar dari kesilapan ini, tetapi capai hasil.

Dan mereka tidak akan pernah tumbuh dewasa dalam kes ini. Mereka akan tumbuh bertanggungjawab, berdikari, berfikir, memiliki inti dalaman oleh orang. Inilah yang perlu anda perjuangkan, dan Saya doakan anda berjaya dalam hal ini. Sudah tentu, ini tidak akan membolehkan kita melindungi dari kesilapan, tapi marilah kita berfikir apa jenis kesalahan, kita buat setiap hari.

Baca juga: Mengenai kesan negatif penjagaan dan penjagaan yang berlebihan terhadap kanak-kanak lelaki pada usia yang berbeza

Marina Romanenko – ahli psikologi, pencipta “Academy” Professional Parenthood, jurulatih perniagaan dan ibu kepada empat anak (pada dua dengan suaminya) anak:

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: