10 cara untuk mengajar kanak-kanak untuk mempercayai dirinya sendiri dan jangan takut dengan apa-apa

Seorang ibu yang kuat bukan sahaja melindungi dan menyayangi anaknya, tidak kira apa, tetapi juga memindahkan kekuatannya kepadanya. Cara menolong bayi untuk yakin dan tidak takut dengan apa-apa?

bagaimana mengajar anak supaya tidak takut dengan apa-apa

1. Belajar berfikir dengan fikiran anda

Seorang ibu yang kuat tidak memaksakan pendapatnya kepada anaknya betul atau selesa. Dia mengajar anak bagaimana berfikir secara bebas: untuk mengetahui maklumat, untuk mengetahui sudut pandangan yang berbeza, dan kemudian menganalisis dan membuat kesimpulan anda. Dia tidak takut topik dan soalan yang tidak selesa dan kompleks. Dia tidak akan menghukum kerana gagal atau satu kesilapan, kerana anda perlu melalui ini untuk mempelajari sesuatu.

2. Luahkan pendapat anda

Kuat adalah ibu yang jujur ​​dan jujur ​​dengan bayi. Sama juga dia mengharapkan dari anaknya. Wanita ini mengajar anak untuk meluahkannya sudut pandangan, analisis fikiran, emosi, perasaan dan bukan takut untuk membincangkannya secara terbuka.

3. Mengenali nilai pendidikan

Dia cuba menyampaikan kepada anak itu betapa pentingnya pendidikan, kerana membuka banyak jalan. Dan ini bukan mengenai prestij sekolah dan markah cemerlang, bagaimana dengan perkembangan pemikiran dan khayalan, kemampuan untuk mengekspresikan pemikiran seseorang dengan betul, meluaskan cakrawala.

4. Harta orang yang disayangi

Kasih sayang dan persefahaman dalam keluarga, rakan-rakan pada siapa anda boleh bergantung – nilai asas orang yang kuat. Anak-anak sangat memerlukan ibu bapa, tetapi ibu bapa juga tidak memerlukan kanak-kanak. Ibu yang kuat menumpukan pada kepentingan bersama kepercayaan, kesediaan untuk menolong, berkongsi dan kemampuan untuk memaafkan.

5. Berusaha untuk kebebasan kewangan

Wanita yang kuat mencapai kebebasan dan kemandirian. Mereka dia mahu melihat kualiti yang sama pada seorang kanak-kanak. Keupayaan untuk memperoleh membelanjakan wang secara rasional dan mencapai kewangan kemerdekaan – semua ini sangat penting untuk kelangsungan hidup moden masyarakat, dan oleh itu antara keutamaan ibu yang kuat.

Kami juga membaca: Anak-anak dan wang saku. Bagaimana ajar anak bagaimana berhubungan dengan wang

6. Mengalami empati

Ibu yang kuat mempunyai kebijaksanaan dan cinta yang cukup untuk mengasuh anak dengan dengan segala kekurangan, keanehan, masalah – seperti dia ada. Pada masa yang sama, dia tidak akan menolak rakan-rakan, mereka yang muncul dalam kehidupan kanak-kanak pada jangka masa tertentu dalam hidupnya. Kebaikan pemahaman, empati, empati – kualiti ini sangat penting, dan ibu yang kuat mengajar mereka anak dengan teladan.

7. Jadilah diri sendiri

Sekiranya ibu kuat, dia tidak berusaha untuk merosakkan keperibadiannya anak anda. Biarkan dia berpakaian seperti yang dia mahukan, celupkan rambutnya warna pelik, mengekspresikan dirinya melalui perhiasan. Jangan takut melancong, hobi baru dan kenalan menarik, pengalaman luar biasa – seorang ibu yang kuat akan menyokong anaknya dalam semua ini.

8. Atasi Diri Anda

Kemenangan utama adalah kemenangan terhadap diri sendiri. Biarkan mereka mengejar kegagalan dan kemunduran tetapi penting untuk tidak berhenti dan terus menuju tujuan. Ibu yang kuat menyokong bayi ketika dia mahu menjadi lebih baik memperbaiki kekurangan anda. Penting baginya agar bayi tidak lulus menghadapi kesukaran dan belajar berdikari.

9. Sama ada menerima keadaan atau mengubahnya

Kritikan dan penolakan adalah bahagian kehidupan kita, tetapi ibu yang kuat dalam hal ini tidak masuk dalam kitaran. Memiliki pemikiran dan pembelajaran yang fleksibel, seseorang dapat menerima hampir semua keadaan. Tidak perlu mengeluh ini masih tidak dapat menyelesaikan apa-apa. Hanya ada 2 pilihan: terima keadaan yang ada, atau cubalah untuk berubah.

10. Mempertahankan kemerdekaan

Seorang ibu yang kuat senang apabila seorang anak mengambil secara mandiri penyelesaian tanpa meminta sokongan dan persetujuan orang lain, dan dia dengan segala cara yang mungkin mendorong kemahiran ini. Penting baginya untuk berfikir dengan fikirannya, untuk mengambil keputusan secara bebas dan bertanggungjawab sepenuhnya atas kata-kata mereka dan tindakan. Belajar sejak kecil, anak akan bertambah kuat, orang yang yakin diri. Dia tidak akan takut dengan apa-apa dan boleh menolong orang lain – sama seperti dia pernah menolongnya Ibu.

Kami juga membaca:

  • 12 petua untuk membesarkan anak yang yakin
  • Bagaimana untuk melalui krisis masa kanak-kanak dan remaja dan memupuk keyakinan dan kebebasan dalam diri anak. Petua kepada ibu bapa
  • Anak yang tidak pasti: bagaimana menolong anak anda menjadi lebih yakin
  • Bagaimana membesarkan dan membesarkan anak yang optimis?

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: