10 cara untuk mengajar anak anda untuk bertahan saya sendiri

Ramai ibu bapa mengadu terlalu agresif tingkah laku anaknya, tetapi ada yang risau bahawa bayi mereka terlalu damai dan pasif. Cara mengajar anak tegakkan diri anda, dengan cara apa, kapan dan bagaimana berkelakuan kepada ibu bapa sekiranya berlaku konflik di mana anak itu ditangkap, dengan ini dan masalah lain akan dibincangkan di bawah.

10-sposobov-nauchit-rebenka-postoyat-za-sebya

Keresahan seperti “dia menjadi lemah” dan “seumur hidupnya akan menjadi menyinggung perasaan “tidak berasas, kerana setiap orang dalam masyarakat mesti dapat mempertahankan “I” anda. Sudah tentu, tidak ada yang mengatakan tenang dan orang yang tidak berkonflik dapat mencapai kurang dalam hidup daripada aktif dan agresif. Anda hanya perlu menjelaskannya kepada anak bila dan di mana situasi, pembelaan diri perlu, dan dalam bentuk apa untuk mewujudkannya.

Sebelum Mengajar Kepercayaan Diri Anak Anda, Fahami bagaimana perlu. Amalan psikologi menunjukkan bahawa kelembutan dan kelemahan anak lebih kerap tidak berpuas hati ibu bapa yang tidak dapat menahan diri pada masa kecil penceroboh dan pesalah. Fahami keadaan: adakah masuk akal untuk meyakinkan anak mengenai kesalahan dan perlindungan fizikal, jika dia baru sahaja menyerahkan semua mainan di kotak pasir, dan dia memilih sendiri dengan spatula, atau jika dalam proses permainan aktif mereka mendorongnya tanpa henti. Mungkin anak anda hanya mahu berkongsi, atau dia permainan aktif sesuai.

Sekiranya anda memutuskan bahawa anak anda sangat memerlukan pertolongan dan dia perlu mengembangkan keyakinan, ikuti beberapa peraturannya.

1. Memahami suasana dalam keluarga.

Perhatikan kenyataan bahawa anda tidak terlalu kerap dan menghukum anak anda dengan tidak berasas. Sekiranya anda mandi tanpa henti seorang kanak-kanak yang dituduh tidak bertanggungjawab dan lemah, dia boleh menutup dalam diri anda lebih-lebih lagi agar tidak mendengar celaan anda. Bayi mungkin takut akan kecaman ibu bapa dan tidak membicarakan apa yang dilakukannya menyinggung perasaan.

Tidak perlu selalu membandingkan bayi dengan orang lain, menunjukkan bahawa lebih teruk. Ini hanya akan merosakkan harga diri anak dan pastinya tidak akan menyelesaikan masalah.

Bercakap lebih banyak dengan anak anda, belajar kepercayaan dan keterbukaan bersama.

Sekiranya dalam keluarga anda, sebaliknya, bayi terlalu dilindungi, mereka dilindungi dari semua perkara di sekitar, ini boleh menyebabkan timbulnya rasa malu dan bebas konflik. Anak yang sia-sia tidak akan tahu bagaimana menyelesaikannya situasi konflik, dan sikap agresif kanak-kanak lain ia akan menakutkan, tetapi mengejutkan.

Kasih sayang dan kebaikan dalam keluarga itu indah, tetapi untuk membatasi komunikasi anak kerana kemungkinan muslihat agresif kanak-kanak lain tidak berbaloi. Anak anda harus tahu apa yang diharapkan semasa di rakan sebaya.

2. Belajar mengakui kesalahan anda sendiri.

Apa yang paling sering dilakukan oleh anak itu sekiranya dia telah melakukan sesuatu, walaupun secara tidak sengaja? Sudah tentu, untuk melarikan diri, atau mengatakan bahawa itu bukan salahnya. Belajar anak anda untuk mengakui tindakan mereka, memahami kesalahan tingkah laku dan bertanggungjawab terhadap mereka. Jelaskan bahawa jika tidak ada terluka, maka semuanya dapat diperbaiki. Sekiranya bayi melakukan sesuatu secara khusus, kemudian beritahu dia tentang kekeliruan perbuatan dan perbuatannya kemungkinan akibatnya.

Apabila anak anda belajar menerima kesalahannya, dia akan menjadi lebih yakin pada dirinya sendiri, dan pada masa akan datang dapat mengetahui situasi konflik. Jelaskan bahawa untuk memberi tumpuan kepada perkara tersebut perkara-perkara kecil tidak berbaloi, dan bahawa dalam kehidupan terdapat banyak rungutan serius.

3. Untuk mengajar agar tidak menunjukkan reaksi terhadap percubaan lisan untuk mengaibkan.

Tidak ada yang selamat dari panggilan nama dan nama panggilan yang tidak masuk akal. Dalam tadika dan sekolah boleh memutarbelitkan nama, cuba mengaibkan dan menghina nama panggilan dan penggoda. Naik pesalah dengan penumbuk – bukan pilihan. Terangkan kepada anak anda apa yang terbaik. yang harus dilakukan dalam keadaan seperti itu adalah dengan mengabaikan pesalah. Sebaik sahaja badasses akan melihat bahawa mereka tidak bertindak balas terhadap pencerobohan mereka, mereka akan berhenti menyusahkan anak.

Sudah tentu, taktik ini sesuai untuk penghinaan kecil, dan bukan untuk penghinaan awam yang serius.

4. Untuk mengajar agar tidak menunjukkan rasa takut.

Sekembalinya dari sekolah, kanak-kanak yang lebih tua mengancam atau mengambilnya wang – keadaan bukanlah perkara baru. Beritahu anak anda bahawa tiada siapa mempunyai hak, siapa pun dia, untuk memaksanya untuk melakukan apa sahaja akan, mengancam atau bahkan memukul. Sudah tentu, konflik dapat diselesaikan dengan damai dengan cara. Anda perlu berkumpul dan tidak menunjukkan rasa takut, memimpin percakapannya jelas dan yakin. Sekiranya ini tidak membantu, maka ajarlah anak itu bertahan secara fizikal daripada serangan, menunjukkan tidak terlalu berbahaya muslihat.

Sekiranya anak anda memutuskan untuk mempertahankan yang lain, biarkanlah yakin pada dirinya yang tidak bersalah dan juga tidak menunjukkan rasa takut. Penentuan lebih mudah dinyatakan apabila nasib orang lain bergantung kepadanya. Beritahu anak bahawa melindungi yang lemah adalah perkara yang adil.

5. Ketahui provokator sebenar secara langsung.

tidak bernama

Perhatikan bagaimana sebenarnya. Tentukan tidak Adakah anak anda provokator pencerobohan? Mungkin begitu dia mengangkat anak-anak lain, dan mereka bertindak balas dengan kejam. Sekiranya demikian jelaskan kepada anak bahawa tindakannya menyebabkan negatif reaksi orang lain.

6. Untuk mengajar dengan tegas untuk menolak.

Manifestasi kebaikan dan simpati adalah baik. Perlu jelas kepada seorang anak, ketika mereka mulai menggunakan kebaikannya, dan ketika persahabatan dan Perkongsian berkembang menjadi manipulasi. Beri makan tengah hari anda merosakkan diri anda untuk melakukan kawalan lain, sentiasa mempunyai portfolio – situasi serupa timbul apabila kanak-kanak itu takut dengannya akan berhenti berkomunikasi, atau akan disebut rakus, diusir dari persekitaran dan dll. Terangkan kepada anak apa persahabatan sejati berdasarkan, apa sangat penting untuk dihargai. Sekiranya kanak-kanak itu diperas, dipaksa memberi wang, mengajarnya untuk menolak dengan tegas, mempertahankannya minat.

7. Membiarkan diri menyelesaikan masalah.

Tidak berbaloi apabila berlaku konflik yang melibatkan anak anda segera lari ke sekolah atau tadika, biarkan anak membuat keputusan untuk dirinya sendiri masalah. Bagaimanapun, kegunaan campur tangan anda adalah perkara penting. Pesalah akan dihukum, tetapi anak anda boleh dianggap lemah dan menyelinap. Secara semula jadi, mengenai pemukulan, pencurian dan lain-lain keadaan serius, maka campur tangan anda perlu.

8. Bantu berkawan.

Sekiranya kanak-kanak itu sentiasa berada dalam situasi konflik, mungkin dia hanya bercakap dengan syarikat yang salah. Tidak berbaloi hadkan dia dalam berkomunikasi dengan rakan lama, agar tidak menimbulkan masalah protes dalaman, anda hanya perlu memperkenalkannya kepada anak-anak lain. Pergi melawat bersama, mendaftar untuk bulatan atau bahagian. Di sana seorang kanak-kanak dapat bertemu rakan baru dan berkawan di perbandingan. Anak-anak yang tenang tidak selalu menjadi objek pencerobohan yang lain, walaupun dalam pasukan kanak-kanak, menghormati keyakinan dan lelaki yang berdikari. Penting untuk masuk ke dalam pasukan yang baik.

9. Ajar untuk menerima pertolongan.

Pastikan anak anda tidak malu dengan kegagalannya, kembangkan keyakinan kepadanya, biarkan dia merasakan sokongan anda. Maka dia tidak takut dan tidak teragak-agak untuk meminta pertolongan dari kamu dan dia rakan. Menerima pertolongan nampaknya tidak lemah. Sebaliknya seseorang yang secara dalaman merasakan sokongan mampu membela dirinya dan Jangan takut menghadapi kesukaran.

10. Masuk sukan.

Tidak perlu memimpin anak itu bertengkar atau bertinju dengan harapan itu dia akan mengembalikan semua orang sekiranya berlaku bahaya. Walaupun sukan ini juga baik dengan cara mereka sendiri. Biarkan anak terlibat dalam jenis yang dia suka. Apa-apa beban sukan akan menguatkan badan dan semangat, akan berkembang kesabaran, yang bermaksud mereka akan menambahkan keyakinan.

Sebagai ibu bapa, ingatlah bahawa perkara yang paling penting adalah membenarkan anda kanak-kanak, bahawa perlindungan kepentingan mereka tidak selalu dikaitkan dengan keganasan. Untuk membuktikan kepada orang lain bahawa anda betul, anda tidak perlu terus menerus masuk pergaduhan. Siapa lagi tetapi anda dengan kesabaran, penjagaan dan pemahaman anda dapat mengembangkan keyakinan diri dan keyakinan diri anak.

Nasihat ahli psikologi. Bagaimana menolong anak anda mengurus dirinya sendiri

https://www.youtube.com/watch?v=fFNv0cNsddY

Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: